Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ένα άρθρο του site turkishdefencenews.com σχετικά με το πως γίνεται η κατανομή της χρηματοδότησης εντός της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, για την εξέλιξη του μαχητικού 5ης γενιάς Kaan.
Έτσι όπως αναφέρεται, ο κύριος ανάδοχος του προγράμματος, η Turkish Aerospace Industries (TAI), κάνει την διαχείριση της χρηματοδότησης. Οπότε στα ποσά που παίρνει η TAI, κρατά το 30% για τη δική της συμμετοχή στο πρόγραμμα του Kaan (κατασκευάζει την άτρακτο, τις πτέρυγες και άλλα στοιχεία, ενώ κάνει την τελική ολοκλήρωση και τις δοκιμές), ενώ μοιράζει ένα ακόμη 20% σε άλλους ιδιώτες υποκατασκευαστές.
Στη συνέχεια, ένα άλλο 30% η ΤΑΙ το μεταφέρει στην Aselsan, που έχει αναλάβει όλο τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό του αεροσκάφους. Η Aselsan με τη σειρά της, το μισό του δικού της μεριδίου το διαχέει σε δικό της κύκλο υποκατασκευαστών.
Το τελευταίο μερίδιο της χρηματοδότησης, δηλαδή γύρω στο 20%, πάει σε διαφορετικούς κύριους μετέχοντες, όπως τα κρατικά ερευνητικά ινστιτούτα TUBITAK, που προσφέρουν τεχνογνωσία.
Έτσι μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης από το τουρκικό κράτος ανατίθεται μεν στις κρατικά ελεγχόμενες TAI και Aselsan, αλλά μέσω αυτών φθάνει τελικά στη ιδιωτική αμυντική βιομηχανία της χώρας, που μετέχει στο Kaan ως ομάδα από μικρότερους υποκατασκευαστές. Το σημαντικό εδώ βέβαια είναι πως υπάρχει αυτό το τοπικό “υπόβαθρο” ιδιωτικών εταιρειών, ώστε να παίρνει μερίδιο από τα μεγάλα εθνικά αμυντικά προγράμματα, κάτι που επιτρέπει και τη μεγαλύτερη δυνατή επιστροφή στην εγχώρια οικονομία.
Και σύμφωνα με στοιχεία του 2022, η τουρκική αμυντική και αεροδιαστημική βιομηχανία είχε τζίρο πάνω από 12 δις δολάρια, απασχολούσε κάπου 81.000 εργαζόμενους, ενώ είχε καταφέρει εξαγωγές της τάξης των 4,4 δις δολαρίων. Στην χώρα τρέχουν πάνω από 800 προγράμματα για το συγκεκριμένο τομέα της οικονομίας, ενώ οι ανάγκες των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων καλύπτονται κάπου στο 80% από την εγχώρια παραγωγή.