28.7 C
Athens
Σάββατο, 21 Ιουνίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗMirage G, το γαλλικό F-14 που δεν προχώρησε ποτέ

Mirage G, το γαλλικό F-14 που δεν προχώρησε ποτέ

- Advertisement -

Το Mirage G ήταν μια προσπάθεια εισαγωγής της τεχνολογίας πτερύγων μεταβλητής γεωμετρίας στην οικογένεια των μαχητικών της γαλλικής Dassault. Το πρόγραμμα ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1960, σε μια εποχή όπου η συγκεκριμένη τεχνολογία ήταν σε εξέλιξη, με ανάλογα προγράμματα και σε άλλες χώρες. Δεν θα είμασταν υπερβολικοί αν λέγαμε πως η πτέρυγα μεταβλητής γεωμετρίας ήταν τότε “μόδα”, με αρκετά μαχητικά ή στρατηγικά βομβαρδιστικά να την υιοθετούν.

Η σχεδίαση των πτερύγων μεταβλητής γεωμετρίας πρωτοεμφανίστηκε στη δεκαετία του 1940, με πρώτες απόπειρες εφαρμογής το γερμανικό πρωτότυπο Messerschmitt P.1101 κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου, ενώ την ξαναβλέπουμε στις αρχές του 1950 με την πρόταση XF-103 της αμερικανικής Republic. Ωστόσο, το αεροσκάφος που μπήκε πρώτο σε μαζική παραγωγή  ήταν το General Dynamics F-111 Aardvark το 1967, ακολουθούμενο από το Sukhoi Su-17, το Grumman F-14 Tomcat και το Mikoyan-Gurevich MiG-23.

Τα δύο πρωτότυπα Mirage G8, εμπρός το διθέσιο G8-01 και πίσω το μονοθέσιο G8-02.

Οι κινούμενες πτέρυγες σε χαμηλές ταχύτητες, όπως κατά την απογείωση ή την προσγείωση, μπορούν να επεκταθούν για να παρέχουν μεγαλύτερη άντωση (lift), ενώ σε υψηλές ταχύτητες μπορούν να μαζευτούν για να μειώσουν την αεροδυναμική αντίσταση (drag), επιτρέποντας υψηλότερη ταχύτητα και καλύτερη απόδοση καυσίμου. Παράλληλα η χρήση τους προσφέρει μεγαλύτερη ικανότητα ελιγμών π.χ. κατά τη διάρκεια αερομαχίας.

Η αρχή της ιστορίας του Mirage G τοποθετείται το 1963, όταν το γαλλικό Υπουργείο Άμυνας άρχισε μελέτες για αεροσκάφη με τέτοιες πτέρυγες, ικανά να επιχειρούν από αεροδρόμια και αεροπλανοφόρα, ως απάντηση στο αμερικανικό πρόγραμμα TFX που θα οδηγούσε στο General Dynamics F-111. Το πρώτο σχέδιο που προτάθηκε από την Avions Marcel Dassault ήταν το Mirage F4G, αλλά σύντομα ακολούθησε πρόταση για το μονοκινητήριο Mirage IIIF2G.

Το πρώτο πρωτότυπο του Mirage G, το οποίο ήταν μονοθέσιο και μονοκινητήριο, αναπτύχθηκε μετά την απόσυρση της Γαλλίας από το κοινό αγγλογαλλικό πρόγραμμα Anglo-French Variable Geometry (AFVG) το 1967. Αυτό το πρωτότυπο πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση στις 18 Νοεμβρίου του ίδιου έτους. Το αεροσκάφος αν και απέδωσε στις δοκιμές φθάνοντας τα 2,1 Mach σε υψόμετρο, ενώ παρέμενε ευέλικτο σε χαμηλές ταχύτητες, κατέπεσε στις 13 Ιανουαρίου 1971 λόγω ολικής απώλειας ηλεκτρικής ενέργειας.

Παράλληλα, το 1968, η Dassault είχε αναλάβει την κατασκευή δύο ακόμη πρωτοτύπων, ως Mirage G4, δικινητήρια και διθέσια, με στόχο να αναπτυχθούν ως μαχητικά πυρηνικής κρούσης. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής τους, οι απαιτήσεις άλλαξαν και τα αεροσκάφη ανασχεδιάστηκαν ως αναχαιτιστικά. Αυτά, πλέον γνωστά ως Mirage G8, ήταν το G8-01 που πέταξε για πρώτη φορά στις 8 Μαΐου 1971 και το G8-02, το οποίο μετατράπηκε σε μονοθέσιο και πέταξε στις 13 Ιουλίου 1972. Τα G8 εξοπλίστηκαν με ραντάρ της Thomson-CSF και εξελιγμένα συστήματα πλοήγησης και μάχης. Το G8-02 πέτυχε μάλιστα και ρεκόρ ταχύτητας για μαχητικό δυτικοευρωπαϊκής κατασκευής, στα Mach 2,34 το 1973.

Τα δύο πρωτότυπα Mirage G8, κάτω το μονοθέσιο G8-02 με ανεπτυγμένες τις πτέρυγες και πάνω το διθέσιο G8-01 με κλειστές πτέρυγες

Η ανάπτυξη του αρχικού Mirage G ακυρώθηκε το 1968, ωστόσο, οι πτήσεις των υπολοίπων 2 πρωτοτύπων συνεχίστηκαν. Τελικά όμως δεν προχώρησε ποτέ η παραγωγή τους, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους καθώς και της απόφασης της Γαλλίας να επενδύσει σε άλλες κατευθύνσεις για τις αεροπορικές της δυνάμεις, κρίνοντας πως τα αεροσκάφη μεταβλητής γεωμετρίας έχουν ίσως υψηλό κόστος απόκτησης και χρήσης.

Αν όμως οι Γάλλοι είχαν φτιάξει ένα δικό τους F-14, σίγουρα θα είχε γράψει κι αυτό με τη σειρά του λαμπρές σελίδας αεροπορικής ιστορίας, όπως τα υπόλοιπα γαλλικά μεταπολεμικά μαχητικά.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

10 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

“Αναβάθμιση” φρεγατών ΜΕΚΟ, μια ακόμη ελληνική εφεύρεση ισάξια του Μπέβατρον

Το μακρινό 2020, εδώ στην ΠΤΗΣΗ, γράφτηκε το παρακάτω άρθρο, παρουσιάζοντας τότε την είδηση, πως για την πολύπαθη αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η Λιβύη θυμήθηκε την ΑΟΖ με την Τουρκία και “πυροβολεί” τις...

50
Δεν κράτησε πολύ η αίσθηση πως από την πλευρά της Λιβύης -συγκεκριμένα της εκεί κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας με έδρα την Τρίπολη- υπάρχει μια σιωπηρή...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7/20 Ιουνίου 1907: Η θανάτωση του καπετάν Άγρα,...

10
Απαγχονίζεται από τους Βουλγάρους κομιτατζήδες ο αγωνιστής του Μακεδονικού Αγώνα Τέλλος Άγρας (Σαράντος Αγαπηνός). Ο καπετάν Άγρας, είχε δεχθεί πολυάριθμες προτάσεις συνεννόησης με τον...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Και ο “φίλος” Χαφτάρ στο χορό της αμφισβήτησης της ελληνικής ΑΟΖ, με ξεκάθαρες απειλές!

Γράφαμε χθες για την αμφισβήτηση των δυνητικών ορίων της ελληνικής ΑΟΖ, νότια της Κρήτης, εντός των οποίων η χώρα μας έχει χαράξει και προσφέρει...

Στην Κωνσταντινούπολη ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν – Συνεδριάζουν οι ΥΠΕΞ του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας

Στην Κωνσταντινούπολη βρίσκεται σήμερα ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν Αμπάς Αραγτσί, στο πλαίσιο της διήμερης συνόδου των υπουργών Εξωτερικών του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας (ΟΙΣ).Στη...

Χωρίς αποτέλεσμα οι συνομιλίες των Ευρωπαίων με το Ιράν – ελπίδα για συνέχιση τους

Οι Ευρωπαίοι υπουργοί Εξωτερικών δήλωσαν σήμερα πως είναι έτοιμοι για περαιτέρω συνομιλίες με το Ιράν, έπειτα από τη συνάντηση που είχαν με τον Ιρανό...