7.2 C
Athens
Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗNorthrop YA-9A, o μεγάλος ανταγωνιστής του A-10A Thunderbolt

Northrop YA-9A, o μεγάλος ανταγωνιστής του A-10A Thunderbolt

- Advertisement -

Το YA-9A, ήταν ένα πρωτότυπο επιθετικό αεροσκάφος εγγύς υποστήριξης, που, αναπτύχθηκε από τη Northrop στα πλαίσια του προγράμματος A-X της Αμερικανικής Αεροπορίας (USAF) κατά τη δεκαετία του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Το πρόγραμμα A-X είχε ως στόχο την ανάπτυξη ενός αεροσκάφους που θα αντικαθιστούσε τα υπάρχοντα μοντέλα όπως το A-1 Skyraider και το F-105 Thunderchief σε ρόλους εγγύς υποστήριξης (Close Air Support – CAS) και αντιαρματικής δράσης. Και ήταν το το σχέδιο που ανταγωνίστηκε το φοβερό Α-10Α.

Το YA-9A είχε ιδιαίτερη εμφάνιση, με ένα σχεδόν ορθογώνιο προφίλ πτερύγων και δύο κινητήρες Lycoming YF102-LD-100 τοποθετημένους στις βάσεις τους. Η δομή του ήταν κυρίως από αλουμίνιο, χρησιμοποιώντας κυψελωτή κατασκευή και χημικά επεξεργασμένες επιφάνειες για να ελαχιστοποιήσει το βάρος και να αυξήσει την αντοχή. Η σχεδίαση παρείχε βελτιωμένη ορατότητα στον χειριστή, ενώ το μεγάλο μονό ουραίο προσέφερε σταθερότητα σε χαμηλά ύψη.

Οι κινητήρες Lycoming YF102 , ήταν μια παραλλαγή των γνωστών μας T55 της Avco Lycoming που εξελίχθηκαν από τους κινητήρες των ελικοπτέρων CH-47 Chinook. Παρείχαν περίπου 7.200 λίβρες ώθησης, λιγότερο δηλαδή από ότι οι TF34 που χρησιμοποιήθηκαν στο A-10, αλλά στην περίπτωσή τους, δόθηκε έμφαση στην οικονομία και την αξιοπιστία. Αυτό επέτρεψε στο YA-9A να έχει ικανοποιητική αυτονομία χωρίς να θυσιάζει σημαντικά την αποτελεσματικότητά του σε αποστολές εδάφους. Το αεροσκάφος έφθανε τους 450 κόμβους, ενώ το μέγιστο βάρος απογείωσης ήταν στους 18,5 τόνους.

Το YA-9A σχεδιάστηκε για να φέρει ένα πανίσχυρο πυροβόλο GAU-8 Avenger 30 χιλιοστών, ίδιο με αυτό που όπλισε το Α-10Α, αν και στις δοκιμές αρχικά χρησιμοποιήθηκε ένα μικρότερο, το 20 χιλιοστών M61 Vulcan λόγω καθυστέρησης στην ανάπτυξη του GAU-8. Είχε προβλεφθεί να τοποθετηθεί μεγάλος αριθμός πυλώνων, έως 10, για εξωτερική φόρτωση όπλων, με δυνατότητα να μεταφέρει έως και 16.000 λίβρες φορτίου, συμπεριλαμβανομένων βομβών, πυραύλων αέρος-εδάφους όπως οι Maverick και ρουκετών.

Η θωράκιση ήταν εκτενής, ενώ τα καύσιμα ήταν σε αυτοσφραγιζόμενες δεξαμενές με αφρό για την πρόληψη πυρκαγιάς μετά από πλήγματα. Η επιβιωσιμότητα ήταν μια από τις πρωταρχικές προτεραιότητες της σχεδίασης, όπως και στο Α-10, με χρήση τιτανίου σε πολλές περιοχές της ατράκτου, όπως το κάθισμα του πιλότου, το πιλοτήριο, και τα υδραυλικά συστήματα, ώστε να αντέχει πυρά μικρού διαμετρήματος και θραύσματα αντιαεροπορικών.

Το πρώτο πρωτότυπο πέταξε για πρώτη φορά στις 30 Μαΐου 1972, με το δεύτερο να ακολουθεί στις 23 Αυγούστου του ιδίου έτους. Οι πιλότοι δοκιμών της USAF ανέφεραν ότι το YA-9A είχε απόδοση στον αέρα αντίστοιχη με μαχητικά αεροσκάφη, με καλή απόκριση των πηδαλίων στους ελιγμούς.

Παρά τις θετικές κριτικές για την απόδοση του, η USAF επέλεξε το Fairchild Republic YA-10A στις 18 Ιανουαρίου του 1973. Η απόφαση βασίστηκε σε διάφορα κριτήρια, όπως η μεγαλύτερη δυνατότητα μεταφοράς φορτίου, η ευκολία παραγωγής, και η μεγαλύτερη εμπειρία που υπήρχε σχετικά με τους κινητήρες TF34 που χρησιμοποιήθηκαν στο A-10.

Μετά την ολοκλήρωση των δοκιμών, τα δύο πρωτότυπα YA-9A μεταφέρθηκαν στη NASA για ερευνητικά προγράμματα. Αργότερα, εκτέθηκαν σε μουσεία, το 71-1367 στην βάση Edwards και το 71-1368 στο αεροπορικό μουσείο March Field στην Καλιφόρνια.

Ήταν το Su-25 μια αντιγραφή του YA-9A;

Εδώ και αρκετές δεκαετίες, υπήρχε η φήμη πως το σοβιετικό Sukhoi Su-25 (που τελικά πέρασε σε παραγωγή και υπηρετεί ακόμη) ήταν αντιγραφή του σχεδίου της Northrop. Η σχεδιαστική προσέγγιση των δύο αεροσκαφών, αν και προϊόντα διαφορετικών χωρών και φιλοσοφιών κατασκευής, παρουσιάζει ενδιαφέρουσες ομοιότητες, κυρίως λόγω της ταυτόσημης αποστολής ως επιθετικά αεροσκάφη εγγύς υποστήριξης. Έτσι υπάρχει σχεδόν ταύτιση στην γενική σχεδιαστική φόρμα, στην τοποθέτηση των κινητήρων στη σύνδεση πτέρυγας ατράκτου, στην θωράκιση του πιλοτηρίου, στους πολλούς πυλώνες μεταφοράς φορτίου και στη γενικότερη πρόβλεψη για εύκολη – το δυνατόν- επισκευή και συντήρηση, καθώς προβλέποταν να επιχειρούν σε αεροδρόμια κοντά στην πρώτη γραμμή.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΠΤΗΣΗ Podcasts: Αντιναύαρχος ε.α. Δημήτριος Καβουλάκος, Μέρος 2ο, οι φρεγάτες MEKO παραμένουν απαραίτητες

Σο δεύτερο μέρος της ανάλυσης των μεγάλων ανοιχτών θεμάτων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ο συντάκτης της ''ΠΤΗΣΗΣ'' Γιάννης Ρέκκας, συζητά με τον Αντιναύαρχο...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

358 Μοίρα Έρευνας-Διάσωσης: Η άγνωστη αποστολή SAR στα Ίμια

9
Του Θεμιστοκλή Βρανά. Πρώτη δημοσίευση, "ΠΤΗΣΗ", Νο 45, Ιανουάριος 2024Για το τι έλαβε χώρα στα Ίμια στο τέλος Ιανουαρίου 1996 έχουν γραφεί πολλά και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 4 Φεβρουαρίου 1943: ο Κώστας Περρίκος περνά στην...

2
Εκτελείται στο σκοπευτήριο Καισαριανής ο αρχηγός της αντιστασιακής οργάνωσης ΠΕΑΝ, Κώστας Περρίκος. Απότακτος αξιωματικός της Αεροπορίας (αποτάχτηκε το 1935 για κριτική της τότε κυβέρνησης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Shenyang J-8II, ένα κινεζικό “Phantom” που δεν σταμάτησε να εξελίσσεται

Το μαχητικό αεροσκάφος J-8II, επίσης γνωστό ως J-8B, αποτελεί ένα εξελικτικό άλμα στην ιστορία της κινεζικής Αεροπορίας. Αναπτύχθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1970...

Γερμανία: Αποδίδουν οι συνοριακοί έλεγχοι- Αποτρέψαμε πάνω από 20.000 παράνομες εισόδους

Στις 140 ημέρες εφαρμογής των συστηματικών ελέγχων στα γερμανικά σύνορα, η ομοσπονδιακή αστυνομία απέτρεψε πάνω από 20.000 παράνομες εισόδους, ενώ συνέλαβε περισσότερους από 500...

Ουκρανία: Ρωσικό πλήγμα στην πόλη Ιζιούμ με πέντε νεκρούς και 30 τραυματίες

Πέντε άμαχοι σκοτώθηκαν και πάνω από 30 τραυματίστηκαν σε ρωσικό πλήγμα στην πόλη Ιζιούμ, στην περιφέρεια του Χαρκόβου, στη βορειοανατολική Ουκρανία, σε μια επίθεση...