Η πρόσφατη διεθνής έκθεση αεροδιαστημικού και αμυντικού υλικού στην Αίγυπτο υπήρξε αφετηρία πολλών ειδήσεων, τόσο διεθνών, όσο και τοπικών, όπως βέβαια συμβαίνει συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, προερχόμενες όμως σε μεγάλο ποσοστό από το marketing εταιριών.
Μια είδηση που ήδη κυκλοφορεί έντονα και ίσως είναι διαφορετική, αφορά την πληροφορία ότι το Κάιρο υπέγραψε στις 19 Αυγούστου συμφωνία με το Πεκίνο συμφωνία για την προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών J-10C, με στόχο να αντικαταστήσει τα πρώτης γενιάς F-16 που διαθέτει.
Να θυμίσουμε ότι η Αιγυπτιακή αεροπορία με πάνω από 220 Fighting Falcon είναι σήμερα ο τέταρτος μεγαλύτερος χρήστης του τύπου, με τις πρώτες παραλαβές να ανάγονται στις αρχές της δεκαετίας του 80.
Πρόσφατα η Αίγυπτος είχε δημοσιοποιήσει ενδιαφέρον για την αντικατάσταση αυτού του αμερικανικής κατασκευής υλικού και μάλιστα για μια περίοδο φερόταν και υποψήφια αγοράς F-15EX. Σύμφωνα με άλλες πηγές, υπήρξε παράλληλη πρόταση για F-16 Block 70/72 με αναβάθμιση του υπάρχοντος στόλου στο πρότυπο Viper.
Οι πληροφορίες που προαναφέρθηκαν υποστηρίζουν ότι οι αμερικανικές αυτές προτάσεις απορρίφθηκαν και υιοθετήθηκε το Chengdu J-10C, γνωστό και ως «Vigorous Dragon», κάτι που αν επαληθευτεί θα καταστήσει την Αίγυπτο τον δεύτερο διεθνή πελάτη για το J-10C, μετά το Πακιστάν.
Να σημειώσουμε με την ευκαιρία ότι το Κάιρο είχε προχωρήσει τη δεκαετία του 2010 στην προμήθεια ρωσικών μαχητικών τέταρτης γενιάς, περιλαμβανομένων MiG-29ME το 2015 και πιο πρόσφατα Su-35SE, αντιμετωπίζοντας αμερικανικές απειλές για την επιβολή εμπάργκο στο πλαίσιο της νομοθεσίας CAATSA (Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act).
Έτσι, αν και τα τελευταία έχουν παραχθεί, η τύχη τους αγνοείται και κατά καιρούς φέρονται ότι θα παραδοθούν στο Ιράν, ενώ τα Fulcrum δεν φαίνεται να “ικανοποιούν” τους Αιγύπτιους.
Παρατηρητές όμως του χώρου θεωρούν ότι η στροφή προς την Κίνα βάζει την Αίγυπτο σε μετωπική σύγκρουση με τις ΗΠΑ, περισσότερο από ότι η Ουάσιγκτον έκρινε τη σχετική κίνηση με τη Ρωσία.