Αν και τυπικά χαρακτηρίζονται ως “περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης”, τα σκάφη PPA της Fincantieri που κατασκευάζονται για το Ιταλικό Ναυτικό είναι κανονικές φρεγάτες. Και δύο τέτοιες προμηθεύεται πλέον η Ινδονησία, μετά την υπογραφή σχετικής συμφωνίας με το ναυπηγείο.
Η ιδιαιτερότητα της συμφωνίας είναι διπλή: Αρχικά τα 2 σκάφη, βρίσκονται σε τελικό στάδιο ναυπήγησης και εξοπλισμού, μιας και αποτελούν παραγγελία του Ιταλικού Ναυτικού (συνολικά 7 έχουν παραγγελθεί). Έτσι η Ινδονησία θα τα παραλάβει πιο γρήγορα από ότι αν περίμενε για κατασκευή από την αρχή. Να πούμε εδώ πως είναι η δεύτερη φορά που η Ιταλία δέχεται τέτοιες ταχείες μεταφορές -νέων- δικών της πολεμικών σκαφών σε ξένα Ναυτικά, ώστε να εξυπηρετηθούν σημαντικές γεωπολιτικές αλλά και εμπορικές συνέργειες. Η προηγούμενη φορά ήταν η πώληση -πάλι σε τελικό στάδιο συναρμολόγησης- δύο φρεγατών κλάσης Bergamini, στην Αίγυπτο το 2020.
H Ινδονησία έχει επίσης παραγγείλει και 6 φρεγάτες κλάσης Bergamini, οπότε η προμήθεια των 2 PPA -που συζητείται εδώ και ένα έτος περίπου- είναι μια συμπληρωματική για γρήγορη ενίσχυση του ναυτικού της ασιατικής χώρας. Τα 2 σκάφη PPA, όπως φαίνεται θα είναι τα Marcantonio Colonna και Ruggiero di Lauria (αυτή είναι η ιταλική τους ονομασία), τα οποία αναμένονταν να παραδοθούν το πρώτο τέλος του έτους και το δεύτερο κάπου στα μέσα του 2025.
Το δεύτερο ιδιαίτερο στοιχείο είναι η τιμή: Όπου η συμφωνία είναι ύψους 1,18 δις ευρώ και για τα δύο σκάφη, μαζί με υπηρεσίες. Τιμή, χωρίς όπλα, αλλά πολύ δελεαστική για τα συγκεκριμένα σκάφη, που ακόμη και σε διαμόρφωση Light+ (η PPA προσφέρεται σε διάφορες διαμορφώσεις, από Light, που είναι με ελαφρύ οπλισμό, έως Full που πλέον είναι πλήρης φρεγάτα), παραμένουν ισχυρά πλοία, με κύριο πυροβόλο 127 χιλιοστών ικανό να βάλλει πυρομαχικά Vulcano μεγάλης εμβελείας, δεύτερο πυροβόλο 76 χιλιοστών στην πρύμνη με σύστημα Strales, 16 κελιά κάθετης εκτόξευσης πυραύλων Aster 30, δύο βοηθητικά πυροβόλα των 25 χιλιοστών, ενώ υπάρχει έτοιμη η υποδομή για ενσωμάτωση αντιπλοϊκών πυραύλων και εκτοξευτών τορπιλών. Ενώ βέβαια τα μεγάλη σκάφη, 133 μέτρων μήκους, που ξεπερνούν τους 5.500 τόνους είναι πλήρη σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό, αντίμετρα, αισθητήρες κ.ο.κ., και έχουν πολύ καλό περιθώριο εξέλιξης.
Να θυμήσουμε εδώ πως αντίστοιχη ιδέα για ελληνική διαπραγμάτευση για PPA είχαμε προτείνει από το 2022, διαβλέποντας το ιταλικό ενδιαφέρον για είσοδο στην δική μας “αμυντική αγορά”. Κάτι που είδαμε στην συνέχεια με την δυναμική διεκδίκηση του προγράμματος κορβετών από την Fincantieri, σε συνεργασία με τα ναυπηγεία Ελευσίνας. Το πρόγραμμα των κορβετών όμως “πάγωσε”, συζήτηση για PPA δεν έγινε με την Ιταλία (που αποδεικνύεται πρόθυμος εμπορικός εταίρος διεθνώς) και γενικώς μάλλον χάσαμε ακόμη μια ευκαιρία ενίσχυσης του ελληνικού Στόλου με αξιόλογα πλοία, υψηλών προδιαγραφών, και σε τιμές που ίσως μας ξάφνιαζαν θετικά.
ΑΠΟΨΗ: Άμεση παραλαβή των 2 ιταλικών PPA Light, ή παραγγελία της 4ης φρεγάτας FDI;