Ενώ διεθνώς οι εξελίξεις στα άρματα μάχης επικεντρώνονται κυρίως σε αναβαθμίσεις υπαρχόντων μοντέλων, στα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης (ΤΟΜΑ) και μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ) έχουμε σωρεία νέων μοντέλων και εκδόσεων, που εξελίσσουν κατά πολύ την έννοια του “μηχανοκίνητου πεζικού”.
Η Σιγκαπουριανή ST Engineering (από τις μεγάλες αμυντικές εταιρίες της χώρας) έδειξε και το δικό της δείγμα στην έκθεση Singapore Airshow 2024, με το όνομα Terrex S5. To όχημα είναι τροχοφόρο, 8Χ8, έως 35 τόνων (με πακέτα σπονδυλωτής θωράκισης) και μεγάλων διαστάσεων, με ύψος 2,7 μέτρα και μήκος 8,3, με έμφαση στην ψηφιακή διαχείριση μάχης και στην 360 μοιρών εποπτεία του χώρου.
Οδηγός και αρχηγός/πυροβολητής του οχήματος κάθονται μπροστά σε οθόνες που προσφέρουν περιμετρική όραση, ενώ ελέγχουν και drone που απογειώνονται από το όχημα (υπάρχει στο πίσω μέρος ειδικό κυτίο αποθήκευσης και εξαπόλυσης τους), αλλά και μη επανδρωμένα εδάφους, που μπορεί να είναι και οπλισμένα! Το σύστημα διαχείρισης μάχης συμπληρώνεται από πολλούς αυτοματισμούς και αυτοδιαγνωστικά συστήματα.
Το όχημα πέρα από τον θερμικό κινητήρα των 711 ίππων, που προσφέρει ανώτατη ταχύτητα 120 χιλιομέτρων την ώρα, διαθέτει και μεγάλη μπαταρία ιόντων λιθίου. Οπότε μπορεί να κινηθεί για περίπου 50 χιλιόμετρα με αυτή, σε “σιωπηλή διαμόρφωση”, ή να παραμείνει ακίνητο για πολλές ώρες με τα ηλεκτρικά του συστήματα και τις κάμερες και τα περισκόπια σε λειτουργία, χωρίς θερμικό ίχνος.
Στην καμπίνα μπορεί να φιλοξενηθεί ομάδα μάχης έως και 10 ατόμων, σε ειδικά καθίσματα με ανάρτηση από την οροφή ώστε να προστατευθούν οι στρατιώτες από νάρκες. Το όχημα προσφέρεται σε διάφορες διαμορφώσεις οπλισμού με πυργίσκο με 30αρι πυροβόλο και πολυβόλο, αλλά και ως όχημα μεταφοράς προσωπικού, διοίκησης, ως καταστροφέας αρμάτων με πυροβόλο 105 χιλιοστών, ως αμφίβιο, ως αντιαρματικό με εκτοξευτές πυραύλων κ.ο.κ.
Αξιοσημείωτο είναι πως η ST Engineering είχε στο παρελθόν κατασκευάσει και το όχημα μεταφοράς προσωπικού Terrex (μικρότερων διαστάσεων και επιδόσεων), για το στρατό της Σιγκαπούρης, στο οποίο όμως υπήρχε και συνεργασία με την τουρκική Otokar. Η οποία το ίδιο σχέδιο, ως Yavuz AV-82, το είχε προτείνει στον Τουρκικό Στρατό, χωρίς όμως συνέχεια.