Οι πληροφορίες, που προέρχονται από την ουκρανική πλευρά (η οποία είναι εμπλεκόμενο μέρος στη διερεύνηση, ως παρατηρητής, λόγω του ουκρανικού νηολογίου του αεροσκάφους) είναι ακόμη συγκεχυμένες, αλλά αναδεικνύουν μια πτυχή της προϊστορίας του μοιραίου αεροσκάφους, που κατέληξε το βράδυ του Σαββάτου, 16 Ιουλίου 2022, στους πρόποδες του όρους Παγγαίο.
Να θυμίσουμε ότι το Antonov An-12BK («UR-CIC») της ουκρανικής Meridian, που μετέφερε 12 τόνους πυρομαχικών από την Σερβία και τελικό προορισμό τη Ντάκα του Μπαγκλαντές, εισήλθε τον ελληνικό εναέριο χώρο (στο σημείο αναφοράς RUGAS), στις 19:09Ζ (ώρα Γκρήνουιτς) πετώντας σε ύψος 19.000 ποδών.
Στις 19:25Ζ το πλήρωμα ανέφερε στον έλεγχο εναερίου κυκλοφορίας (ΕΕΚ) ότι διέκοπτε τη λειτουργία του Νο4 κινητήρα (εξώτερο δεξιά) λόγω ορατής διαρροής καυσίμου και τη πρόθεση του κυβερνήτη να επιστρέψει στο αεροδρόμιο αναχώρησης (πόλη Νις), άδεια η οποία και του δόθηκε.
Στη συνέχεια το Antonov πραγματοποίησε στροφή 180 μοιρών με βόρεια κατεύθυνση, αλλά στις 19:40 εκδηλώθηκε φωτιά στον κινητήρα Νο4, την οποία το πλήρωμα δεν μπόρεσε να καταστείλει. Στις 19:42 κήρυξε κατάσταση ανάγκης και αιτήθηκε από τον ΕΕΚ να κατευθυνθεί προς το αεροδρόμιο της Ελευθερούπολης Καβάλας για προσγείωση.
Με κατεύθυνση ανατολικά, η τελευταία του θέση καταγράφηκε (μέσω δευτερεύοντος ραντάρ ADS-B) στα 5.600 πόδια κατερχόμενο ταχέως, πριν συντριβεί σε ανοικτό χώρο.
Σύμφωνα με στοιχεία, που αναπαρήγαγαν προχθές ιστότοποι, επικαλούμενοι την ουκρανική αρχή διερεύνησης αεροπορικών περιστατικών, στις 19 Ιουλίου 2022, δηλαδή σχεδόν ένα μήνα πριν τη συντριβή, το An-12B είχε εμπλοκή σε περιστατικό στο αεροδρόμιο της πολωνικής πόλης Rzeszów.
Ενώ τροχοδρομούσε ακολουθώντας ένα όχημα καθοδήγησης («FOLLOW ME») προς το χώρο στάθμευσης, παρέκκλινε του ίχνους πορείας που έπρεπε να ακολουθήσει με αποτέλεσμα το δεξί ακροπτερύγιο να χτυπήσει σε στύλο φωτισμού. Από τη σύγκρουση προκλήθηκαν ζημίες στο χείλος προσβολής της πτέρυγας. Το ερώτημα που ανακύπτει είναι εάν αυτές οι ζημιές επισκευάστηκαν επαρκώς ή αποτέλεσαν την αιτία της διαρροής που οδήγησε στη συντριβή του μεταγωγικού, ένα μήνα αργότερα.
Να σημειώσουμε ότι το τελικό πόρισμα, για το οποίο είναι υπεύθυνη η ανεξάρτητη ελληνική Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ), που ελπίζεται να δώσει, ανάμεσα και σε πολλά άλλα ερωτήματα για την τραγωδία, εκκρεμεί.