Στο περίπτερο της ελληνικής S.A.S. Technology στην έκθεση DEFEA 2023 υπήρχε μια…εμμονή με την κατευθυνόμενη ρουκέτα 70 χιλιοστών, η οποία τυπικά είναι όπλο ελικοπτέρων. Και σωστά θα παρατηρήσουμε εμείς, μιας και η εταιρία, με το οκτακόπτερο της SARISA SRS 1 κάνει δοκιμές εδώ και καιρό για την μεταφορά και βολή της συγκεκριμένης ρουκέτας, συγκροτώντας μια εγχώρια πρόταση ελληνικού οπλισμένου μη επανδρωμένου. Έτσι, έχοντας ήδη την σχετική τεχνογνωσία, ασκείται στην μετεξέλιξη της.
Video από τη βολή ρουκέτας με το ελληνικό μη επανδρωμένο SRS-1Χ Sarisa
Τι παραπάνω έδειξε λοιπόν η εταιρία στην έκθεση; Αρχικά μια νέα εκδοχή φορέα της ρουκέτας, με το όνομα AIHMI (“Αιχμή”, στη αγγλική του απόδοση). Αυτό είναι στην πράξη ένα μη επανδρωμένο με αναπτυσσόμενα πτερύγια, και μικρό ηλεκτρικό κινητήρα με έλικα. Εντός του και κατά μήκος προσαρμόζεται η ρουκέτα (η κεφαλή της οποίας εξέχει της κατασκευής, ώστε να μπορεί να εντοπίσει την δέσμη laser την οποία ακολουθεί μέχρι τον στόχο).
Η λειτουργία της «Αιχμής» είναι η εξής: μεταφέρεται από ένα εναέριο όχημα, ιδανικά μη επανδρωμένο, γίνεται άφεση της, προσεγγίζει το στόχο ως περιφερόμενο πυρομαχικό και όταν εντοπιστεί στόχος, εξαπολύεται η ρουκέτα εντός της. Έτσι έχουμε μια μεγιστοποίηση της ακτίνας δράσης του όπλου που μπορεί να εξαπολυθεί ως stand-off και φυσικά πολύ πιο μακριά από την τυπική της εμβέλεια των 4-8 χιλιομέτρων.
Πέρα από την «Αιχμή», είχαμε και το Talos ΙΙ, ένα μεσαίο μη επανδρωμένο σε μορφή μικρού δικινητήριου αεροσκάφους, το οποίο μπορεί να φέρει οπλικό φορτίο, καλά το μαντέψατε, ρουκέτες 70 χιλιοστών, είτε σε διπλό φορέα, είτε ως «Αιχμή».
Στην έκθεση το Talos ΙΙ επιδείχθηκε και με τις δύο εκδοχές. Έτσι διέθετε ένα διπλό εκτοξευτή FZ602 της Thales Βελγίου, για ρουκέτες κάθε τύπου στο συγκεκριμένο διαμέτρημα, ενώ μπορεί να πάρει και τις αντίστοιχες της εταιρίας όπως την κατευθυνόμενη FZ275 LGR.
Το Talos II είναι σε φάση εξέλιξης, με στόχο να γίνει η πρώτη πτήση φέτος. Μια αρχική του εκδοχή, το Talos I (μικρότερο, με μέγιστο βάρος απογείωσης τα 200 κιλά), είχε κάνει πτητικές δοκιμές πέρυσι, και πλέον στην αναβαθμισμένη σχεδίαση το ωφέλιμο φορτίο εκτιμάται σε κάπου 60+ κιλά.
Το «Αιχμή» μπορεί να εξαπολυθεί και από το οκτακόπτερο SARISA (όπως το έδειχναν στην έκθεση) αλλά μίας και είναι όπλο άφεσης, είναι δυνατό να προσαρμοστεί σε ελικόπτερα, μαχητικά αεροσκάφη, κ.λπ. Εμείς θα μπορούσαμε να το φανταστούμε και με ένα καταπέλτη, ή ένα εξτρά πυραυλικό booster και για εξαπόλυση από το έδαφος, από οχήματα, ή πυροσωλήνες μιας χρήσης.
Για τις πολλές ιδέες και την έρευνα της SAS θα έχουμε σε λίγο καιρό εκτεταμένο ρεπορτάζ, με περισσότερες πληροφορίες.