Η Βόρεια Μακεδονία είναι το πρώτο κράτος του NATO που έχει δωρίσει πολεμικά αεροσκάφη στην Ουκρανία! Έτσι αποκάλυψε στις 14 Μαρτίου η υπουργός Άμυνας της βαλκανικής χώρας Σλαβιάνκα Πετρόβσκα, επιβεβαιώνοντας προηγούμενες αναφορές (του Ιουλίου του 2022) για τη μεταβίβαση τριών μονοθέσιων Su-25 και ενός διθέσιου Su-25UB στο Κίεβο.
«Οι δωρεές αφορούν όπλα και πυρομαχικά για το πεζικό, εξοπλισμό πυροβολικού, άρματα μάχης, αεροσκάφη Sukhoi, αντιαρματικά και αντιαεροπορικά οπλικά συστήματα και εξοπλισμό και πυρομαχικά για χρήση από την πολεμική αεροπορία», είπε η Πετρόβσκα σημειώνοντας ότι προσφέρθηκαν με έξι διαδοχικές αποφάσεις της κυβέρνησης. Η ίδια ανακοίνωσε πως ένα νέο πακέτο στρατιωτικής βοήθειας εγκρίθηκε στις 14 Μαρτίου, αλλά αρνήθηκε να προσφέρει πληροφορίες για τον τύπο ή την ποσότητα των όπλων και του εξοπλισμού. Όμως είπε ότι οτιδήποτε δωρήθηκε ως τώρα, ήταν Ανατολικής προέλευσης και εξοπλισμός που δεν ήταν σε ενεργή υπηρεσία.
Τοπικά ΜΜΕ που επικαλούνται κυβερνητικές πηγές, μετέδωσαν στις 15 Μαρτίου ότι το Κίεβο προσέγγισε τη Βόρεια Μακεδονία με αίτημα για δωρεά επιθετικών ελικοπτέρων, οπότε πλέον αξιολογείται η πιθανότητα να μεταβιβαστεί στην Ουκρανία όλος ο στόλος των 12 Mi-24. Το υπουργείο Άμυνας της Βόρειας Μακεδονίας αρνήθηκε να σχολιάσει τις πληροφορίες και ενημέρωσε ότι «αναλύει επί του παρόντος τη δυνατότητα να ανταποκριθεί θετικά στο μέλλον στο ουκρανικό αίτημα». Ένώ ταυτόχρονα εργάζεται για την επιλογή του νέου Δυτικού ελικοπτέρου που θα αντικαταστήσει τα γερασμένα και ολοένα και πιο απαιτητικά σε συντήρηση ελικόπτερα Mi-8/17 και Mi-24.
Η βαλκανική χώρα έχει 10 Mi-24V (με σειριακό αριθμό 201-210) και δύο Mi-24K (211, 212) που αποκτήθηκαν μεταχειρισμένα το 2021 από την Ουκρανία. Έξι από αυτά (όλα Mi-24V – τα 201, 202, 205, 207, 209, 210) εκσυγχρονίστηκαν από την Elbit System την περίοδο 2004-2010, με δύο (209, 210) να είναι επιχειρησιακά. Τα υπόλοιπα τέσσερα εκσυγχρονισμένα ελικόπτερα δεν είναι επιχειρησιακά, αλλά είναι σε πολύ καλή κατάσταση που επιτρέπει την επιστροφή τους σε υπηρεσία μετά την απαραίτητη βαριά συντήρηση. Τα υπόλοιπα Mi-24 (203, 204, 206, 208, 211, 212) έχουν καθηλωθεί εδώ και 15-20 χρόνια. Παρά το καθεστώς τους, μπορούν ακόμα να χρησιμεύσουν ως πολύτιμη πηγή ανταλλακτικών για τις ουκρανικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Με τη συνεργασία του Igor Bozinovski