Τουρκικά ΜΜΕ έδειξαν εικόνες και βίντεο από πτήση του πρωτότυπου F-16 OZGUR, δηλαδή του τουρκικής σχεδίασης και παραγωγής πακέτου αναβάθμισης των μαχητικών της Τουρκικής Αεροπορίας. Το πρόγραμμα αυτό βέβαια κινείται ιδιαίτερα αργά, αντιμετωπίζοντας πολλές δυσκολίες εξέλιξης.
- Για την Τουρκία το πρόγραμμα OZGUR αποτελεί σημαντικό στοίχημα καθώς αρχικά προορίζεται να αναβαθμίσει τα F-16 Block 30 που διαθέτει, τα οποία είναι παρωχημένα σε ότι αφορά τα ηλεκτρονικά τους.
- Σε δεύτερο στάδιο, το πρόγραμμα είναι η εναλλακτική που σχεδιάζεται, εφόσον η Τουρκία δεν καταφέρει να προμηθευθεί από τις ΗΠΑ πακέτο αναβάθμισης σε επίπεδο «Viper» (ή κάτι ανάλογο) για τα F-16 Block 40 και 50 που είναι και ο κύριος όγκος της αεροπορίας της.
- Τρίτος στόχος, είναι να δοκιμαστεί μέσω OZGUR η τεχνολογική ωριμότητα παραγωγής όλου (ή σχεδόν όλου) του πακέτου ηλεκτρονικών συστημάτων ενός σύγχρονου μαχητικού, συμπεριλαμβανομένου του ραντάρ, από την τουρκική αμυντική βιομηχανία. Το τελευταίο είναι απαραίτητο και για το μελλοντικό μαχητικό TF-X, που υποτίθεται θα έχει μεγάλη εγχώρια προστιθέμενη αξία στα ηλεκτρονικά του.
Στο ερώτημα αν έχει μέλλον το πρόγραμμα OZGUR δεν είναι εύκολη η απάντηση. Όπως είπαμε αντιμετωπίζει μεγάλες καθυστερήσεις, παρότι η Τουρκία για τα Block 30 έχει πάρει τα δικαιώματα πρόσβασης στον πηγαίο κώδικα του αεροσκάφους, άρα μπορεί να μετατρέψει-εξελίξει το λογισμικό του. Το να δημιουργηθεί όμως ένα νέο σετ υπολογιστή αποστολής, ραντάρ, λογισμικού πτήσης και διασύνδεσης συστημάτων, ψηφιακού πιλοτηρίου με εξελιγμένη απεικόνιση όλων των αισθητήρων, με ενσωμάτωση Link 16 και πλήρη αξιοποίηση των δεδομένων του, συν τον έλεγχο όπλων και την ικανότητα διασύνδεσης εξωτερικών αισθητήρων (όπως το ατρακτίδιο στοχοποίησης ASELPOD που ήδη κατασκευάζει η Aselsan και το εξελίσσει σε 2η γενιά) δεν είναι καθόλου απλό.
Πάντως έστω και με αργά βήματα η τουρκική προσπάθεια συνεχίζεται με ένταση τους τελευταίους μήνες, ενώ πριν λίγο καιρό η Aselsan ανακοίνωσε το ραντάρ AESA που προορίζεται για το πρόγραμμα OZGUR.