Με την Ελλάδα σχεδόν όλη σε ρυθμό διακοπών, το ΥΠΕΘΑ παραμένει στις «επάλξεις». Για την ακρίβεια, γίνεται ένας αγώνας δρόμου για να μπορέσουμε να πάρουμε τα γερμανικά Marder 1A3/A5 και να δώσουμε στη θέση τους μερικά από τα παλαίμαχα BMP-1 Οst που έχει η ΑΣΔΕΝ.
Έτσι, είμαστε πολύ κοντά στην παραλαβή των πρώτων εκσυγχρονισμένων και εργοστασιακά συντηρημένων Marder 1A3 και μάλιστα εντός του Αυγούστου. Θυμίζουμε πως τα Marder 1 έλεγξε κλιμάκιο στελεχών του Στρατού Ξηράς, στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Rheinmetall στη Γερμανία. Οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως τα οχήματα είναι σε πολύ καλή κατάσταση, πλήρως λειτουργικά, και έτοιμα για άμεση ένταξη σε υπηρεσία. Άλλωστε μηχανολογικά τα ΤΟΜΑ είναι πολύ κοντά στα υπηρετούντα Leopard 1A5 του ΕΣ, ενώ υπάρχει απροβλημάτιστη γραμμή υποστήριξης και ανταλλακτικών.
Προχωρά η ανταλλαγή BMP-1 με Marder, στόχος να ξεκινήσει ίσως και μέσα στον Ιούλιο
Το πρόβλημα είναι πως μπορεί να συμφωνήθηκε αρχικά η όλη διαδικασία μεταξύ του Έλληνα πρωθυπουργού και του Γερμανού καγκελαρίου, αλλά μεταξύ της διακρατικής συμφωνίας εμπλέκεται και ιδιώτης, η Rheinmetall, στην ιδιοκτησία της οποίας βρίσκονται τα οχήματα. Μπορεί μερικοί να θεωρούν πως αρκεί μια «εντολή ηγέτη», αλλά αυτά δεν ισχύουν στις δυτικές δημοκρατίες, χρειάζεται πλήρης εφαρμογή κανόνων και διαδικασιών. Όλα αυτά είναι δυστυχώς χρονοβόρα κι όχι τόσο απλά.
Εντούτοις, μετά από συνεχείς πολιτικές παρεμβάσεις, όλα φαίνεται πως είναι έτοιμα να υλοποιηθούν, και τα πρώτα 10 Marder θα έρθουν στην Ελλάδα μέσα στον Αύγουστο. Τα επόμενα 20 θα έρθουν το Σεπτέμβριο, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνηθεί μεταξύ ελληνικής και γερμανικής πλευράς. Έτσι, εντός Σεπτεμβρίου θα έχουμε κάπου 30 οχήματα για προώθηση σε μονάδες.
Γιατί η ανταλλαγή των BMP-1 με τα Marder 1A3 είναι μια εξαιρετική συμφωνία για την Ελλάδα;
Ελπίζουμε να μην υπάρξει νέο κύμα διαμαρτυριών από υποτιθέμενους “γνώστες”, για το που θα σταλούν τα Marder 1A3. Καθώς διαπιστώσαμε πως μόλις καταρρίφθηκαν τα αφελή επιχειρήματα περί «αφοπλισμού των νησιών» και περί «ανωτερότητας των ΒΜΡ-1», άρχισαν άλλα του στυλ «θα πάνε στην ΑΣΔΕΝ ή θα πάνε αλλού;» Προφανώς η χρήση του κάθε είδους οπλισμού δεν αφορά τις υπηρεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά πρέπει να την βγάζουμε στο “παζάρι” να πάρει την έγκριση αποστράτων, χρηστών Ίντερνετ και κομμάτων. Ίσως να πρέπει να παίρνουμε και την άποψη του αγαπητού Χαλουσί Ακάρ για τέτοια σοβαρά θέματα.
«Ελληνικά» Marder: Μια σπάνια ιστορία φημών, άγνοιας και προβληματικών χειρισμών
Επιστρέφοντας στα σοβαρά τώρα, ελπίζουμε οι αντιδράσεις να μην σταμάτησαν την επέκταση της συμφωνίας, και να «μείνουμε» στα 30 οχήματα. Λογικά, αν τελικά προχωρήσει η συμφωνία για τη γραμμή παραγωγής Lynx στην Ελλάδα, έχουμε να παραλάβουμε άλλα 100 οχήματα περίπου.
Άλλη μεγάλη ποσότητα έχει δεσμευτεί υπέρ της Ουκρανίας, αλλά διαπιστώθηκε πως το Κίεβο δύσκολα μπορεί να τα βάλει άμεσα σε υπηρεσία στην πρώτη γραμμή. Η Ουκρανία επίσης άρχισε να παραλαμβάνει πρόσφατα τα αυτοκινούμενα αντιαεροπορικά πυροβόλα Gepard. Τα όπλα αυτά, που βασίζονται σε πήγμα Leopard 1, θα ήταν μια εξαιρετική ενίσχυση στον ΕΣ. Αλλά αν για τα ΒΜΡ-1 είχαμε λυρικές «εκρήξεις» υπέρ του κυριολεκτικά άχρηστου πυροβόλου του των 73 χιλιοστών, φανταζόμαστε τι θα γινόταν να στέλναμε στην Ουκρανία τα ΒΜΡ-1 με το πυροβόλο των 73 χιλιοστών, προκειμένου να πάρουμε στη θέση τους τα Gepard.