H σελίδα μας ήταν η πρώτη που αποκάλυψε την ιταλική “προσγείωση” στην Ελλάδα, με σκοπό την ανατροπή της “γαλλικής κυριαρχίας” στο ΠΝ. Η ιταλική προσφορά, όπως πάλι πρώτοι είχαμε γράψει, εκτός από 4 κορβέτες τύπου FCΧ-30 περιλαμβάνει χρηματοδότηση, χαμηλότερη τιμή από 4 Gowind HN ή Sigma 10514HN, κατασκευή των 3 από τα 4 πλοία στην Ελλάδα, αλλά και “πλήρες” πακέτο οπλισμού και εξοπλισμού, που συμπεριλαμβάνει RAM, αλλά και τα πολυπόθητα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, όπως και μηχανισμό Strales για το κύριο πυροβόλο.
Οι Ιταλοί δεν έμειναν εκεί. Καταρχάς αποφάσισαν να κατεβούν στο διαγωνισμό με την ΟΝΕΧ, την μόνη εταιρία που έχει ενεργά ναυπηγεία αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα (της Σύρου), και είναι διεκδικητής των Ναυπηγείων Ελευσίνας. H σύμπραξη με την ΟΝΕΧ, είναι ίσως η μόνη επιλογή για τους νεοαφιχθέντες Ιταλούς, καθώς η εταιρεία βρίσκεται κοντά στην λύση του Γόρδιου Δεσμού της Ελευσίνας. Καθώς όμως το θέμα είναι οικονομικό-βιομηχανικό, δεν μπορούμε να γράψουμε κάτι περισσότερο.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Fincantieri έφερε «δυνατή» πρόταση για κορβέτες στο ΠΝ, η FCX-30 φθηνότερη όλων!
Η πρόταση των Ιταλών αφορά το σχέδιο FCΧ-30, που εμείς το ξέραμε μέχρι και λίγους μήνες σαν κλάση Doha, την πολύ ικανή και ισχυρή κορβέτα με δυνατότητα αεράμυνας που δημιούργησε η Fincantieri για το Κατάρ. Με 16 πυραύλους ASTER 30, η Doha είναι μακράν το ικανότερο πλοίο της κατηγορίας του στην αντιαεροπορική άμυνα, αλλά με σαφή υστέρηση στον ανθυποβρυχιακό αγώνα.
Κι εκεί που είμαστε στη φάση “τι έγινε τώρα με τους Ιταλούς”, η ιταλική κυβέρνηση (προφανώς) κάνει την απόλυτη κίνηση, προσφέροντας 2 έτοιμα, ολοκληρωμένα πλοία ΡΡΑ, επιπέδου φρεγάτας -και μάλιστα μεγάλης. Παρά τις ελλείψεις της έκδοσης Light των συγκεκριμένων σκαφών που μόλις έχουν βγει από το ναυπηγείο, θεωρούμε πως η άμεση παράδοση τους, θα είχε πολλά πλεονεκτήματα για το ΠΝ.
Ιταλική επέλαση: Το πρώτο PPA μπορεί να είναι στην Ελλάδα εντός 2022, το κόστος στα 500 εκ. ευρώ
Θα ρωτήσουν οι φίλοι μας, “αξίζει η αγορά μόλις δυο πλοίων”; Καταρχάς, από τη στιγμή που μιλάμε για αγορά, πρέπει να μάθουμε όχι μόνο τι παίρνουμε, αλλά πόσο το παίρνουμε. Μπορούμε να επιβεβαιώσουμε πως οι Ιταλοί προσφέρουν τα πλοία με κόστος “μόλις” 500 εκατ. ευρώ το ένα, μαζί με κάποιο πακέτο αρχικής υποστήριξης. Ας πούμε λοιπόν, για την συζήτηση, πως οι ΡΡΑ θα έχουν πακέτο υποστήριξης ίδιο με αυτό των FDI HN. Με λίγα λόγια, δυο πλοία μεγέθους φρεγάτας, θα μπορούν να έρθουν στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας (ή Σούδας) με κόστος 1 δις ευρώ.
La Tribune: «Η Ελλάδα διστάζει μεταξύ κορβετών ή 4ης φρεγάτας» ή μήπως όχι;
Μισό λεπτό! Με λίγα λιγότερα (γύρω στα 900 εκ. ευρώ για να είμαστε ακριβείς), αγοράζουμε την 4η FDI HN. Η οποία θα είναι Batch 2, και θα μπορέσει να έρθει, όπως και η 3η, οπλισμένη με 32 ASTER 30 (κι όχι με 16 όπως οι δυο πρώτες, που θα συμπληρώσουν μετά τον οπλισμό τους), και με το RAM εγκατεστημένο. To θέμα πλέον αρχίζει να γίνεται ενδιαφέρον. Δυο πλοία, υπερσύγχρονα, με μεγάλης δυνατότητες εξέλιξης “σήμερα”, ή μια 4η FDI HN, πλήρως εξοπλισμένη, στο τέλος της δεκαετίας;
Θα πει κάποιος πως οι Ιταλοί μπορεί να ζητήσουν τα χρήματα “εδώ και τώρα” για να μας δώσουν τα πλοία. Μα και οι Γάλλοι, δεν πήραν από τις αρχές του χρόνου 1 δις προκαταβολή (δηλαδή το 30% της σύμβασης), και θα έχουν εξοφληθεί πριν την παράδοση και των 3 πλοίων; Θα πει κάποιος πως οι Γάλλοι μπορεί να μας δώσουν χρηματοδότηση για την 4η FDI HN (υπαρκτό σενάριο), αλλά ποιος μας λέει πως και οι Ιταλοί δεν δίνουν χρηματοδότηση για τις 2 PPA Light;
Πιστεύουμε πως η συντριπτική πλειοψηφία των αναγνωστών μας, όταν γράψαμε για το ενδεχόμενο παραχώρησης των ιταλικών σκαφών, αναζήτησαν τη διαμόρφωση τους, από το PPA Full, PPA Light+ μέχρι και το PPA Light. Φυσικά, το PPA Light που είναι τα 2 υπό συζήτηση σκάφη δεν άρεσε σε κανέναν. Πλοίο με εκτόπισμα 5.000 τόνων, χωρίς αντιπλοϊκούς, χωρίς αντιαεροπορικούς, χωρίς sonar συρόμενο, είναι περίεργο. Γιατί όμως οι Ιταλοί έφτιαξαν τις PPA Light και δεν είναι όλες οι παραγγελίες τους έκδοσης Full;
Ένα ναυτικό έχει πολλές αποστολές να εκτελέσει. Το ΠΝ μας δεν είναι μόνο για ναυμαχίες μόνο. Είναι για να εκτελέσει ένα σύνολο αποστολών. Όταν λέγαμε πως η γαλλικής διαμόρφωσης FDI ήταν το χειρότερο πλοίο της αρχικής διαδικασίας προμήθειας φρεγατών, δεν το λέγαμε γιατί είχαμε προηγούμενα με το πλοίο ή τη Γαλλία ή την εταιρία. Λέγαμε το προφανές, ήταν σκάφος με περιορισμένο οπλισμό, σχεδιασμένο για άλλες αποστολές. Η Belh@rra Hellenique ήταν το πλοίο που θέλαμε, απλά το κόστος έφτανε σχεδόν εκείνο ενός Arleigh Burke ή μιας Type 26. H εξέλιξη του αρχικού σχεδίου στην ελληνική διαμόρφωση ως FDI HN είναι ο συμβιβασμός που αγόρασε το ΠΝ.
ThinkOutOfTheBox: Αντί για 4η φρεγάτα FDI HN ας αγοράσουμε ένα LHD Mistral 140
Οι Ιταλοί λοιπόν έχουν ανάγκες κι αυτοί για πλοίο επίδειξης σημαίας. Είτε είναι σε αποστολές κατά της πειρατείας, είτε σε διεθνείς ειρηνευτικές υποχρεώσεις. Να στείλει π.χ. η Ιταλία μια ΡΡΑ έμφορτη με 16 αντιπλοϊκούς πυραύλους Teseo και 64 αντιαεροπορικούς CAMM-ER ή 32 ASTER 30 στα ανοιχτά της Λιβύης; Για να πολεμήσει ποιον; Να κάνει το ίδιο για πλεύση στα ανοιχτά του Λιβάνου; Στη Σομαλία; Δεν χρειάζεται και το ίδιο ακριβώς θέλει και η Γαλλία για αποστολές στις κτήσεις της στον Ειρηνικό, στην Πολυνησία. Ένα πλοίο που θα διασχίζει τους ωκεανούς πολύ φθηνά (εξού και οι diesel και η χαμηλή ταχύτητα), και θα δείχνει τη γαλλική σημαία απανταχού.
Φρεγάτα FCX-HN, θα μπορούσε να είναι ο game changer στο Αιγαίο;
Η υποστήριξη πανάκριβου εξοπλισμού, όπως τα ραντάρ, τα σόναρ (ειδικά τα συρόμενα μεταβλητού βάθους), αλλά και οπλισμού (όπως οι πύραυλοι) είναι πανάκριβη διαδικασία. Οπότε οι Ιταλοί, σκέφτηκαν έξυπνα. Αντί να φτιάξουν διαφορετικές φρεγάτες και περιπολικά, έφτιαξαν ένα ενιαίο σκαρί, που μπορεί να μετατραπεί από περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης, σε φρεγάτα, και το αντίστροφο. Αντί λοιπόν να διατηρούν στη θάλασσα π.χ. 200 πυραύλους TESEO σε όλα τα πολεμικά τους πλοία, θα έχουν μόνο 80 ή 100, και οι άλλοι θα είναι σε αποθήκες. Έτσι, αν χρειαστούν αρμάδα, την έχουν σε λίγο διάστημα, αν χρειαστούν περιπολικά, υπηρετούν ήδη!
ThinkOutOfTheBox: Τετραγωνίζουμε τον κύκλο για να αγοραστεί η 4η FDI!
Καλά όλα αυτά, εμείς όμως, τι πρέπει να κάνουμε. Δεν έχουμε ούτε κτήσεις στην Πολυνησία, ούτε κάνουμε επίδειξη σημαίας… Λάθος! Το ΠΝ, αθόρυβα, κάνει συνεχείς αποστολές στη Μεσόγειο, μετέχοντας σε διεθνές επιχειρήσεις όπως τις Irini, Sophia, UNIFIL. Εκεί λοιπόν δεν χρειάζεται μια ΜΕΚΟ200ΗΝ, μας κάνει και μια ΡΡΑ ή μια Gowind HN. Απλά, κάτι μικρότερο, θα έχει πρόβλημα με την κόπωση του πληρώματος. Καλά όλα αυτά, αλλά μας κάνουν ή δεν μας κάνουν οι δυο ΡΡΑ; Κι αν μας κάνουν, πόσο θα στοιχίσει να τις φέρουμε στα μέτρα του ΠΝ; Αξίζει; θα κάνει κόλαση τη διαχείριση των πλοίων; Για να τα δούμε όλα, και μετά πάμε στην FDI HN.
La Tribune: Οι Γάλλοι βλέπουν προβάδισμα Doha, αλλά και πιθανή πρόταση για 5 Gowind στα 2 δις!
Πόσο άοπλες είναι οι ΡΡΑ Light; Συγκριτικά με μια Kortenaer; Μόνο και μόνο το ότι η ΡΡΑ είναι ολοκαίνουργια, κα τα συστήματα της λειτουργούν 100% αρκεί για να σταματήσουμε τη συζήτηση (πολύ μας θύμισε την ιστορία με τα ΒΜΡ-1 που είναι και καλά καλύτερα των Marder 1A3 λόγω πυροβόλου των 76 χιλιοστών). Ας το δούμε αναλυτικά. Μια Kortenaer έχει 8 x αντιπλοϊκούς AGM-84A Harpoon κι ένα πυροβόλο 76 χιλιοστών Oto Melara (standard version). Εξαιρετικά, 8 υποηχητικοί πύραυλοι με εμβέλεια… πόση; Στα νιάτα τους, οι Harpoon έφταναν τα 140 χιλιόμετρα. Ας υποθέσουμε πως και τώρα θα φτάσουν τα 140. Τι έχει η PPA Light; Ένα πυροβόλο VULCANO 127 χιλιοστών, από αυτό που έχει και η Bergamini, καθώς και αρκετό χώρο για να μεταφέρει μεγάλη ποσότητα πυρομαχικών.
Βλήματα VULCANO: Η αναγέννηση των ναυτικών πυροβόλων, τι μπορούν να προσφέρουν στο Ναυτικό μας;
Τα πυρομαχικά VULCANO όμως είναι κατευθυνόμενα με εμβέλεια μέχρι και 100 χιλιόμετρα. Και εκτός του ότι κοστίζουν κλάσμα ενός πυραύλου εναντίον πλοίων, είναι υπερηχητικά και πρακτικά μη ανασχέσιμα. Με λίγα λόγια, άπαξ και μπει ένα πλοίο εντός παραμέτρων βολής δράσης ενός VULCANO, δύσκολα γλυτώνει, ενώ έχει πιθανότητες κατά αντιπλοϊκών. Έτσι και η PPΑ έχει μεγάλη επιθετική επιθετική ισχύ, και πολύ εύκολα προστίθονται και μερικά αντιπλοικοί πύραυλοι επάνω της, ακόμη και μεταχειρισμένοι.
ThinkOutOfTheBox: Αντί για 4η φρεγάτα FDI HN ας αγοράσουμε ένα LHD Mistral 140
Προσοχή, δεν προτείνουμε την πλήρη αντικατάσταση των αντιπλοϊκών από πυροβόλα, αλλά σε ότι αφορά τις ΡΡΑ, και σε σύγκριση με τις S, δεν τίθεται θέμα. Εκεί που υστερεί όντως μια PPA είναι η ανθυποβρυχιακή δράση. Αν βέβαια, υποθέσουμε πως το 50 ετών σόναρ μιας S είναι ακόμη λειτουργικό.
Με λίγα λόγια. Για καταστάσεις επιπέδου “Καλοκαιριού 2020”, η ΡΡΑ είναι πολύ καλύτερη, και περισσότερο επιβιώσιμη σε σχέση με μια Kortenaer, έτσι όπως είναι τώρα. Γιατί κάναμε αυτή την ανάλυση; μα για να απαντήσουμε στο ερώτημα “τι έχει να προσφέρει μια ΡΡΑ στο ΠΝ”; Προσφέρει ένα πλοίο σύγχρονο, που δεν έχει, και δεν θα έχει πριν το 2025, καλώς εχόντων των πραγμάτων.
Η Fincantieri καθελκύει την τέταρτη φρεγάτα περιπολίας του Ιταλικού Ναυτικού
Πόσο θα μας κόστιζε ο οπλισμός μιας ΡΡΑ προκειμένου να αποκτήσει ένα σόναρ, 8 πυραύλους κατά πλοίων, και 32 αντιαεροπορικούς; Ας πούμε λοιπόν πως ένας Exocet κάνει 4 εκ ευρώ, κι ένας CAMM-ER κάνει 2 εκ ευρώ (αυτές είναι περίπου οι τιμές). Άρα, 8 x 4 = 32 εκατ. ευρώ, και 32 x 2 = 64 εκατ. Κι ένα αξιοπρεπές sonar, όπως το CAPTAS-2, θα κοστίσει 20 με 25 εκ. ευρώ, μαζί με την μετατροπή. Έτσι, με περίπου 120 εκ. ευρώ σε κάθε πλοίο, το ΠΝ θα αποκτούσε 2 πανίσχυρες φρεγάτες, ακόμη κι αν δεν προσθέταμε νέο ραντάρ. Συνολικά θα μπορούσαμε να έχουμε 2 PPA με πλήρη οπλισμό με κόστος 1,25 δις ευρώ.
To σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου όπως και στις FDI HN, θα απουσίαζε. Θα μπορούσε όμως το ΠΝ, όταν θα τοποθετήσει ECM στις FDI HN να κάνει μια επέκταση συμβολαίου, για τοποθέτηση και στις ΡΡΑ. Και εδώ να επαναλάβουμε πως τα PPA μπορούν να έρθουν άμεσα.
Η Fincantieri καθελκύει την τέταρτη φρεγάτα περιπολίας του Ιταλικού Ναυτικού
Η FDI HN δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Το πλοίο έτσι όπως το έφτιαξε το ΠΝ, είναι τόσο καλά οπλισμένο, που οι ίδιοι οι Γάλλοι άρχισαν να σκέπτονται πως έτσι πρέπει να γίνουν και τα δικά τους. Εμείς από τους φίλους μας Γάλλους, θέλουμε να βάλουν σε προτεραιότητα το ECM. Απλά, πριν το αναπτύξουν, να ξέρουν το δικό μας ΠΝ να τους δώσει προδιαγραφές. Είμαστε σίγουροι πως το ΠΝ θα το κάνει “χωρίς χρέωση”!
Η 4η FDI HN προβλέπεται στη σύμβαση για τις 3 πρώτες. Έχει “κλειδωμένη” τιμή, που αν δεν την πάρουμε, πιστεύουμε πως θα έχει μια αύξηση 50 με 100 εκατ. ευρώ λόγω πρώτων υλών. Και ξέρετε κάτι; η κατασκευάστρια εταιρεία δεν έχει τέτοια περιθώρια κέρδους. Με λίγα λόγια, αν πάρουμε την 4η φρεγάτα…