Αποκλειστικές μας πληροφορίες αναφέρουν πως το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ τρέχει πλέον “αυτόνομα” και κατά απόλυτη προτεραιότητα. Οι οδηγίες που πήρε το ΠΝ από το ΓΕΕΘΑ είναι σαφείς, ενώ επικυρώθηκαν και στην πρόσφατη σύσκεψη που έγινε και στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Πρωθυπουργό. Ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ είναι πλέον ύψιστης προτεραιότητας και το ΠΝ έχει το απόλυτο δικαίωμα να τον αποσυνδέσει από την επιλογή κορβέτας ή φρεγάτας.
Η Babcock επιμένει στην ολοκληρωμένη πρόταση της για AH140 και αναβάθμιση MEKO
Με αυτό τον τρόπο το ΠΝ μπορεί πλέον να κοιτά διαφορετικά τις επικρατέστερες προτάσεις για κορβέτες, που είναι η γαλλική Gowind HN και η ιταλική FCx-30. H FCx-30 προηγείται σαν φθηνότερη, αλλά και καλύτερα οπλισμένη (με STRALES & RAM, όπως και πλήρες EW Suite, ECM incl.). Αλλά ξαναλέμε πως δεν πρέπει να ξεγράψουμε τους Γάλλους, το αντίθετο, παραμένουν πανίσχυροι και είναι η “κρυφή” επιλογή του ΠΝ (πολλών Επιτελών σε κάθε περίπτωση).
ΑΝΑΛΥΣΗ: Οι αντιαεροπορικές και αντιπυραυλικές δυνατότητες των MEKO200HN του ΠΝ
Το θέμα είναι πως το ΥΠΕΘΑ και το ΓΕΕΘΑ ήταν σε κάποια φάση αρκετά ενοχλημένοι με την προοπτική της μη αναβάθμισης των ΜΕΚΟ200ΗΝ, το ίδιο και ο ίδιος ο ΑΓΕΝ. Έτσι, σε πρωθύστερη σύσκεψη, έγινε πλήρως “κατανοητό” πως οι ΜΕΚΟ200ΗΝ θα εκσυγχρονιστούν, και τυχόν άλλες σκέψεις θα πρέπει να τελειώσουν οριστικά. Αυτή ήταν η εισήγηση του ΓΕΕΘΑ, κάτι που αποδέχτηκε πλήρως το ΓΕΝ. Και μάλιστα και οι 4 θα εκσυγχρονιστούν στο ίδιο επίπεδο, δεν θα έχουμε δηλαδή “σαλαμοποίηση” του εκσυγχρονισμού.
ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ: Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, νέες φρεγάτες/κορβέτες, και μερικές “αποκλειστικότητες”
Την 1/7 στη σύσκεψη στο Μαξίμου, η ηγεσία ενημέρωσε για τις εξελίξεις, αλλά και τη δουλειά που είχε γίνει πάνω στις προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό των πλοίων. Από τις προτάσεις ξεχώριζε η γερμανική/ολλανδική των TKMS/THALES (η φθηνότερη), η βρετανική της Babcock (ακριβότερη), όπως και η αμερικανική της Lockheed Martin (στα ίδια επίπεδα με τη Babcock). Έτσι, δόθηκαν οδηγίες προκειμένου να τελειώνει άμεσα η όποια έρευνα και να μπει το ΠΝ μέσω της ΓΔΑΕΕ σε διαπραγματεύσεις.
Οι Γερμανοί, που μπήκαν τελευταίοι στην προσπάθεια, με τη συμπαράσταση της THALES Netherlands, έχουν το πλεονέκτημα του OEM, Original Equipment Manufacturer. Το ΠΝ ανησυχεί για τον τεχνολογικό κίνδυνο, και οι Γερμανοί που έχουν φτιάξει το πλοίο ισχυρίζονται πως το ρίσκο μαζί τους είναι μικρότερο (κι ας μην έχουν κάνει αντίστοιχο εκσυγχρονισμό σε ΜΕΚΟ). Οι Βρετανοί και οι Αμερικανοί έχουν στο track record τους εκσυγχρονισμούς και μάλιστα ΜΕΚΟ200, της Αυστραλίας οι πρώτοι, της Νέας Ζηλανδίας οι δεύτεροι.
Το ΠΝ επιθυμεί ο εκσυγχρονισμός να κινηθεί στα επίπεδα των 500 εκατ. ευρώ και για τα 4 πλοία. Οι Γερμανοί είχαν προτείνει τιμή κοντά στα 450 εκατ. ευρώ, τιμή που αναπροσαρμόστηκε κοντά στα 650 εκατ. αργότερα. Οι Βρετανοί και οι Αμερικανοί βρίσκονται κοντά στα 800 εκατ. ευρώ για τα 4 πλοία, αλλά μπορούν και οι δυο με αφαίρεση εργασιών να μειώσουν την τιμή κι αυτοί στα 650. Το ΠΝ βέβαια θα κρίνει επακριβώς τι προσφέρει ο καθένας σε αυτή την τιμή (για να υπάρχει σωστή αξιολόγηση). Για παράδειγμα, η LM προσέφερε έναν εκτοξευτή RAM και πλήρη EW Suite Scorpius-N, ενώ αντίστοιχα, η Babcock προσφέρει την πλήρη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου της Elbit.
Οι οδηγίες που υπάρχουν από πλευράς ηγεσίας είναι να μην υπάρξουν καθυστερήσεις “οπισθοφυλακής” με ελπίδα κάποιων εντός ΠΝ να “καεί” το πρόγραμμα. Έχουμε ξαναγράψει για μερικούς που θα ήθελαν ένα μικρότερο Πολεμικό Ναυτικό, ανύπαρκτο στην Ανατολική Μεσόγειο. Κάτι που το σταμάτησε αρχικά ο ΑΓΕΕΘΑ, αλλά και ο ΥΕΘΑ και ο ΑΓΕΝ. Αν το ΠΝ δεν εκσυγχρονίσει τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, τότε το 2030 θα είναι σκιά του σημερινού εαυτού του.
Η επιλογή των κορβετών ή φρεγατών μετά, μικρή επίδραση θα έχει σε σχέση με το CMS. Όπως μαθαίνουμε…
Η συνέχεια στο Naval Defence