H αυριανή Δευτέρα, 30/5, αναμένεται να γίνει το επόμενο ορόσημο δυο προγραμμάτων του Στρατού Ξηράς, αυτό της αναβάθμισης των 183 Leopard 2A4 στο επίπεδο LEO 2A7 HEL και εκείνο της προμήθειας 205 νέων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης (ΤΟΜΑ) Lynx.
Ποιο συγκεκριμένα τα δυο προγράμματα, στο πλαίσιο της διαδικασίας προώθησής τους προς υλοποίηση, αναμένεται να εισαχθούν προς έγκριση στο ΑΣΣ (Ανώτατο Στρατιωτικό Συμβούλιο) ένα από τα όργανα που θα γνωμοδοτήσει, με επόμενο στάδιο την έγκριση του ΣΑΓΕ (Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων), ώστε να γίνει η τελική εισήγηση στην πολιτική ηγεσία, που θα πάρει την τελική απόφαση. Υπό αυτό το πρίσμα η απόφαση του ΑΣΣ είναι το πρώτο ορόσημο της διαδικασίας.
Το πρώτο πρόγραμμα θα ολοκληρώσει την προσπάθεια που ξεκίνησε με την εξαγορά (έναντι συμβολικού τιμήματος) των 183 αρμάτων ενδιάμεσης λύσης, που ήταν προσκολλημένη στο πρόγραμμα των LEO 2HEL, αναβαθμίζοντας αυτό το πολύτιμο και ιδιαίτερα κρίσιμο αρματικό κεφάλαιο του Ελληνικού Στρατού.
ΑΝΑΛΥΣΗ: ΤΟΜΑ Lynx, γιατί τελικά θα αποκτήσει η Ελλάδα το “F-35” των χερσαίων δυνάμεων
Το δεύτερο αφορά φυσικά την ικανοποίηση μιας από τις παλαιότερες ανεκπλήρωτες ανάγκες, της απόκτησης δηλαδή TOMA, ικανού να πλαισιώσουν τις μονάδες των τεθωρακισμένων και μηχανοκίνητων σχηματισμών που αξιοποιούν τα Leopard 2, κάτι φυσικά που δεν μπορεί να γίνει με οποιοδήποτε υλικό της κατηγορίας που υπάρχει σήμερα σε υπηρεσία. Επιπλέον, όπως είναι γνωστό, ευκαιρίες για την απόκτηση μεταχειρισμένου υλικού στο παρελθόν αγνοήθηκαν, ενώ προσπάθειες αγοράς, περιλαμβανομένης και της διαβόητης επιλογής του BMP-3, δεν τελεσφόρησαν.
Τα δυο προγράμματα όμως μπαίνουν στη διαδικασία υλοποίησης για μια σειρά λόγων, τους περισσότερους στους περισσότερους από τους οποίους έχουμε ήδη αναφερθεί σε προηγούμενες αναρτήσεις μας.
Ο κυριότερος και αυτός που θα πρέπει να τονιστεί είναι ότι αποτελεί απόφαση του ΓΕΣ, η οποία υποστηρίζεται πλήρως και ενισχύεται από τον Α/ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο, ότι οποιαδήποτε επένδυση στα LEO 2A4 ή σε οποιαδήποτε άρματα του ΕΣ δεν θα γίνει αν δεν συνοδεύεται και μάλιστα προηγούμενη σε στόχους, με απόκτηση -επιτέλους- ΤΟΜΑ!
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Ελλάδα συζητά για 200 Lynx μαζί με γραμμή παραγωγής και 100% γερμανική χρηματοδότηση
Αυτός είναι ο ισχυρότερος κρίκος που δένει πλέον σήμερα τα δυο προγράμματα LEO 2A7 HEL και Lynx, μέσα από όλες τις πτυχές τους, περιλαμβανομένης της χρηματοδότησης αλλά κυρίως των επιδιωκόμενων βιομηχανικών και άλλων συνεργασιών.
Ο άλλος λόγος, που ισχυροποιεί ακόμη περισσότερο το «άρρηκτο πακέτο» (και με παραμέτρους που θα δούμε παρακάτω) είναι ακριβώς η βιομηχανική συνεργασία, η οποία ως γνωστόν εδράζεται πάνω σε αντίστοιχες προτάσεις της KMW για τα LEO 2A7 HEL και της Rheinmetall για τα Lynx, οι οποίες έχουν κατατεθεί συνδυαστικά, σε μια αξιομνημόνευτη συνεργασία των δυο γερμανικών εταιριών για την ελληνική περίπτωση.
Ένας άλλος λόγος, που συνεπικουρεί το «δέσιμο» LEO 2A7 HEL και Lynx είναι ότι τα δυο οχήματα ακολουθούν τα ίδια σχεδιαστικά, κατασκευαστικά και επιχειρησιακά πρότυπα, με αντίστοιχες παραμέτρους στη συντήρηση και υποστήριξη, στοιχεία τόσο ισχυρά, που σε συνδυασμό με το «πακέτο» που προσφέρουν οι Γερμανοί, κάνει εξαιρετικά αδύναμη την προοπτική αναζήτησης εναλλακτικής λύσης σε ΤΟΜΑ.
Rheinmetall: Συνεργασία με τη Σλοβακική αμυντική βιομηχανία για παραγωγή του Lynx
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να γίνει αναφορά και σε ορισμένες πρόσφατες εξελίξεις στον τομέα των προγραμμάτων απόκτησης αρμάτων μάχης και τεθωρακισμένων στην ευρωπαϊκή αγορά, η οποία αποκτά εξαιρετικά μεγάλη δυναμική στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και την κλιμάκωση της ρωσικής επιθετικότητας. Όπως έχουμε αναφέρει, η εξελισσόμενη αγορά και οι ανάγκες που προβάλλονται, αποτελούν την μεγάλη ευκαιρία σύμπραξης της Ελλάδας, με παράλληλη ικανοποίηση των αναγκών της χώρας μας.
Μια από τις ευρωπαϊκές χώρες που έχει σε εξέλιξη πρόγραμμα απόκτησης ΤΟΜΑ είναι και η Σλοβακία, η οποία από τα τέλη του 2020 επιδιώκει την αντικατάσταση των παρωχημένων BVP-2, BVP-1 και BVP-M του Στρατού της. Η κεντροευρωπαϊκή χώρα προχώρησε σε μια εκτεταμένη προσπάθεια έρευνας και δοκιμών διαφόρων προτάσεων, ανάμεσά τους του CV90 (σε τρεις εκδόσεις του), το οποίο βρίσκεται πλέον στον κύκλο προϊόντων της BAE Systems AB (έχοντας εξαγοράσει την σουηδική Hägglunds) αλλά και του Lynx.
Πριν από λίγες ημέρες η υποψηφιότητα του CV90 προκρίθηκε ως πρώτη προτεινόμενη για τη διεξαγωγή συνομιλιών, γεγονός που έλαβε αρκετές ερμηνείες και σχόλια. Σλοβακικοί κύκλοι για παράδειγμα αποδίδουν την αρχική επιλογή του CV90 στο γεγονός ότι ενώ η σουηδική σχεδίαση υποστηρίχθηκε άμεσα από την BAE Systems, το Lynx προωθήθηκε στην σλοβακική αγορά από την γειτονική Ουγγαρία, η οποία ως γνωστόν έχει υπογράψει συμβόλαιο με την Rheinmetall για 218 TOMA.
Λιγότερα από 100 Marder 1A3/5 διαθέσιμα για την Ελλάδα… δυστυχώς, πάλι, αργήσαμε
Το γιατί έγινε αυτό δεν είναι ξεκάθαρο. Μια εκτίμηση, κυρίως σλοβακικών δημοσιογραφικών κύκλων είναι ότι συνέβη λόγω «συνάφειας» της Βουδαπέστης με την αγορά των όμορων χωρών (και η Τσεχία έχει αντίστοιχες ανάγκες νέου ΤΟΜΑ), αλλά ο βίος και πολιτεία της κυβέρνησης Όρμπαν και η αντιευρωπαϊκή πολιτική του φαίνεται ότι είχαν το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.
Οι Τούρκοι προσπαθούν απεγνωσμένα με το Altay… Εκσυγχρονισμός Leopard 2A4 του ΕΣ άμεσα!
Κύκλοι παρατηρητών του χώρου υποστηρίζουν από την άλλη, ότι μέρος του ουγγρικού συμβολαίου ήταν όρος που έδινε στην Ουγγαρία την δυνατότητα κηδεμονίας ορισμένων δυνητικών αγορών, όπως της Σλοβακίας και Τσεχίας.
Εκσυγχρονισμός των Leopard 1A5 σε 1A5HEL ή 1A6HEL; Προφανώς κι αξίζει!
Η γερμανική πλευρά, που μάλλον έκανε ολέθριο λάθος στην προκειμένη περίπτωση, δεν σχολιάζει το θέμα, υπογραμμίζει όμως ότι είναι δεύτερη επιλαχούσα και τίποτε δεν έχει χαθεί ακόμη οριστικά.
Γερμανικοί κύκλοι όμως αφήνουν τα εννοηθεί ότι ένας από τους λόγους (αν όχι και ο κυριότερος) που δεν επιλέχθηκε το Lynx ήταν η «αδυναμία» της Rheinmetall να ικανοποιήσει την σλοβακική απαίτηση για δημιουργία τοπικής γραμμής παραγωγής/συναρμολόγησης.
Ποιος και γιατί δεν θέλει τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού αρματικού δυναμικού; (Μέρος Β΄)
Όπως σχολιάζουν, το ουγγρικό συμβόλαιο έχει ήδη απορροφήσει μέρος αυτής της επιλογής, ενώ -και εδώ είναι το σημαντικότερο- το υπόλοιπο τέτοιων δυνατοτήτων έχει δεσμευτεί στο πλαίσιο της πρότασης προς την Ελλάδα, η οποία τόσο από μόνη της, όσο κυρίως σε συνδυασμό με αυτή της KMW για τα LEO 2A7 HEL κρίνεται πολύ πιο σημαντική.