Το Ισραηλινό Ναυτικό έχει μια μοναδικότητα. Είναι το μοναδικό σύγχρονο πολεμικό ναυτικό, που έχει πολεμήσει σε νέου τύπου ναυμαχίες (με αντιπλοϊκούς πυραύλους), αλλά έχει νικήσει κιόλας. Η ήττα δεν είναι κάτι που ξέρει το Ισραήλ, και η εμπειρία του σε ναυτικές συγκρούσεις είναι κάτι που δεν μπορεί να μην ληφθεί υπόψη όταν ένα Ναυτικό αγοράζει πλοία.
Συνεχίζονται οι εργασίες στην πρώτη ισραηλινή κορβέτα Sa’ar 6
Το Ισραήλ μέχρι τώρα δεν είχε σοβαρές -εννοούμε μεγάλες- ναυτικές μονάδες. Τα πλοία του όλα είχαν μια αποστολή παράκτιας άμυνας, περισσότερο σε αποστολές κρούσης, κι όχι της παραμονής σε εχθρικό χώρο. Η ισραηλινή αεροπορία, πανίσχυρη όπως πάντα, θα προστάτευε το Στόλο από εχθρικές αεροπορικές επιθέσεις. Τα πράγματα όμως δεν μπορούν να είναι πάντα έτσι.
Οι αντιπλοϊκοί πύραυλοι πλέον έχουν τεράστια ακτίνα δράσης. Δεν χρειάζεται εχθρική αεροπορία για να κορεστεί η αεράμυνα ενός πλοίου. Αρκεί μια συνδυασμένη επίθεση με πυραύλους πλεύσης, και με UCAVs. Το Ιράν έχει και τα δυο, και μοιράζεται τα όπλα του με τη Χεζμπολά. Την ίδια στιγμή, μια νέα απειλή αναδύθηκε για το Ισραήλ. Η Τουρκία.
Η πρώτη υπερσύγχρονη κορβέτα Sa’ar 6 έφτασε στο Ισραήλ (Βίντεο)
Βέβαια, το Ισραήλ δεν έχει να φοβηθεί πολλά από τον Τουρκικό Στόλο. Αυτό που πρέπει να κάνει, είναι ίσως να διασφαλίσει τις οδούς διέλευσης του ισραηλινού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, είτε αυτό στέλνεται μέσω πλοίων μεταφοράς LNG, είτε μέσω του EastMED. Ότι κι αν κάνει, τώρα πια το Ισραήλ δεν έχει να κάνει απλούς ναυτικούς αποκλεισμούς στη Γάζα, αλλά να προβάλει την ισχύ του στην ΑΟΖ του. Και φυσικά, να αναχαιτίσει, αν χρειαστεί, τίποτε περίεργους Στόλους της Ειρήνης που θα φέρνουν όπλα και πυρομαχικά σε Λίβανο και Γάζα.
Ισραήλ: Πετυχημένες δοκιμές για τη ναυτική έκδοση του Iron Dome (Βίντεο)
Το Ισραήλ αμφιταλαντεύτηκε στην αρχή για το τι είδους πλοίο πρέπει να αγοράσει. Εξέτασε επισταμένα το αμερικανικό σχέδιο της LCS, και παραλίγο να αγοράσει μια πολύ προωθημένη έκδοση, με ραντάρ σταθερής στοιχειοκεραίας. Μετά εξέτασε διάφορα γερμανικά σχέδια, για να καταλήξει στην κλάση Sa’ar 6, ένα πλοίο που μάλλον δεν υπάρχει ανάλογό του, ένα Arleigh Burke τσέπης θα τολμούσαμε να γράψουμε.
Τι λέμε «κορβέτα»; Και τελικά ταιριάζει για το Πολεμικό μας Ναυτικό;
Η κλάση Sa’ar 6, είναι θα λέγαμε η κορυφαία από πλευράς οπλισμού, κορβέτα στον κόσμο. Οι Ισραηλινοί πήραν το σχέδιο της κλάσης Braunschweig, της τοποθέτησαν πυραύλους Βarak 8 καθώς και το ναυτικό Iron Dome. Η εταιρεία Elbit Systems τοποθέτησε ένα κορυφαίο σύστημα electronic warfare (EW) ενώ τοποθετήιθηκαν και 16 (!!!) αντιπλοϊκοί πύραυλοι. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, για ένα πλοίο με εκτόπισμα μόλις 1900 τόνων και μήκους 90 μέτρων.
Ο οπλισμός του πλοίου είναι ένα “κλασικό” Oto Melara 76 mm, 2 Typhoon Weapon Stations, 32 vertical launch Barak-8, 40 cells κελιά για το C-Dome point defense system, 16 Gabriel V. Το πλοίο εξοπλίζεται με το EL/M-2248 MF-STAR AESA radar, και 2 τορπιλοσωλήνες των 324 mm (12.8 in). Φυσικά, μπορεί να φιλοξενήσει κι ένα ελικόπτερο MH-60R/S-70B. Τι περισσότερο μπορεί να θέλουμε;
Το πλοίο αυτό, απλά δεν μπορεί να συγκριθεί σε επιβιωσιμότητα με μια SIGMA 10514, ούτε με μια Gowind HN. Αν του λείπει κάτι, είναι ένα VDS, με πιθανότερο το CAPTAS-2. Ένα τέτοιο πλοίο θα ήταν πραγματικό Game Changer, και η συμμετοχή του στο Στόλο θα είναι τεράστιας σημασίας. Τα προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, αλλά και το Iron Dome, θα κάνουν τα πλοία ουσιαστικά απρόσβλητα στις ασύμμετρες απειλές που υπάρχουν ήδη στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
H Ναυμαχία της Λαττάκειας, η σύγκρουση που καθόρισε τον σύγχρονο ναυτικό πόλεμο
Επίσης, οι Barak και οι C-DOME θα συμπληρώσουν κατάλληλα τις ελλείψεις που αφήνουν οι ASTER 30 στις FDI HN. Την ίδια στιγμή, τα προηγμένα συστήματα των Sa’ar 6 στον ηλεκτρονικό πόλεμο, θα μπορούν να προσφέρουν την απαραίτητη προστασία με ηλεκτρονικά μέσα στο Στόλο (μέχρι κάποια στιγμή να αποκτήσουν και οι FDI κάποιο σύστημα EW).
H κατασκευή των Sa’ar 6 δεν είναι και τόσο δύσκολη υπόθεση. Πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η κατασκευή πλοίων άνω των 100 μέτρων. Πλοία κάτω των 100 μέτρων μπορούν να ναυπηγηθούν και σε μικρά ναυπηγεία, όπως για παράδειγμα στο Πέραμα. Αυτό το λέμε σε περίπτωση που τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ή Σκαραμαγκά, δεν είναι ετοιμαστούν επαρκώς σε εύλογο χρονικό διάστημα.
PASSEX: Συνεκπαίδευση ελληνικής φρεγάτας με ισραηλινή κορβέτα Sa’ar 6
Η Sa’ar 6 βασίζεται στην κλάση κορβετών K130 Braunschweig (αναφέρεται ενίοτε κι ως Korvette 130) που υπηρετεί στο Γερμανικό Ναυτικό. Το πλοίο είναι πολύ ισχυρά οπλισμένο και σε γερμανική υπηρεσία, καθώς διαθέτει:
- 1 × OTO Melara 76 mm
- 2 × Mauser BK-27
- 4 × RBS-15 Mk.3 anti-ship missiles
- 2 × RAM Block II εκτοξευτές, με 21 πυραύλους έκαστος (42 σύνολο)
- Δυνατότητα για ναρκοθέτηση, με δυο mine racks που το καθένα φέρει 34 naval mines Mk 12
Οι Γερμανοί ενίσχυσαν το σχέδιο, και τοποθέτησαν τα πολυάριθμα ισραηλινά όπλα. Βέβαια το κόστος αναφέρεται σε περίπου 480 εκ. ευρώ το κάθε πλοίο, αλλά χωρίς τα GFE (Government Furnished Equipment), δηλαδή χωρίς CMS, Radar, Sonar, και όπλα. Θεωρούμε πως το κόστος στην περίπτωση αυτή θα εκτοξευτεί σημαντικά. Αλλά αν θέλουμε κορβέτες που να μπορούν να έχουν ελπίδες επιβίωσης, θα πρέπει να τις πληρώσουμε κιόλας.
ΑΠΟΨΗ: Ποια Οπλικά Συστήματα θα θέλαμε από το Ισραήλ (ΜΕΡΟΣ B’, Πολεμικό Ναυτικό)
Το ΠΝ θα μπορούσε να επιλέξει κάτι “απλούστερο”, με rotator radar και λιγότερους πυραύλους. Σε κάθε περίπτωση, οι Ισραηλινοί έχουν πολύ ανταγωνιστικές τιμές στα όπλα τους, και δεν θα είμασταν πολύ μακρυά από την πραγματικότητα αν λέγαμε πως ένας Barak θα είχε τη μισή τιμή ενός MICA VL, ενώ ένας Gabriel το 1/3 της τιμής ενός MM40 (ένας Sea Breaker θα έχει ακόμη χαμηλότερη τιμή, δηλαδή εκεί που θα βάζαμε 4 ΜΜ40 θα μπορούσαμε να βάλουμε 16 Sea Breaker).
Rafael Sea Breaker, νέος αντιπλοϊκός πύραυλος, λες και φτιάχτηκε για το Αιγαίο!
Πλέον, η προσέγγιση με τις χώρες της ΕΕ είναι πολύ σημαντική στον αμυντικό τομέα. Αργά ή γρήγορα, η Ελλάδα θα λύσει τις όποιες διαφορές με τη Γερμανία σε όλους τους τομείς. Έτσι, άνετα θα μπορούσαμε να πάρουμε τα σχέδια των Sa’ar 6 για εγχώρια κατασκευή, ενισχύοντας παράλληλα και τις σχέσεις με τους Ισραηλινούς. Αλλά δεν σταματά εκεί η σκέψη μας…
Νέες ναυπηγήσεις ή αναβαθμίσεις πλοίων; Το Γερμανικό παράδειγμα
Το Γερμανικό Ναυτικό διαθέτει 5 κορβέτες Κ130 Batch 1, που σκέφτεται να τις πουλήσει. Τα πλοία αυτά θα ήταν μια εξαιρετική λύση για το ΠΝ, σε όλα τα επίπεδα. Το Think Out Of The Box σήμερα, έχει να κάνει με την εξής πρόταση:
- Κατασκευή στην Ελλάδα 2 ή 3 Sa’ar 6 HN (με αλλαγές που θα καλύπτουν το ΠΝ)
- Αγορά, μέχρι το τέλος της δεκαετίας…
Η συνέχεια στο Navaldefence.gr, εδώ