Η ιστοσελίδα μας είναι η πρώτη, που συζήτησε ανοιχτά το ενδεχόμενο να μην εκσυγχρονιστούν οι φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ. Οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού από τις υποψήφιες εταιρείες ήταν τόσες πολλές, που το κόστος εκτοξεύτηκε στο 1 δις ευρώ. Κι αυτό δεν ήταν προσφορά μόνο μια εταιρείας. Οι Αμερικανοί ήταν κάπου οι -οριακά- φθηνότεροι, για να ακολουθούν οι Ολλανδοί, οι Βρετανοί και οι Γάλλοι (ουσιαστικά η THALES Hellas, προσφορά από το Naval Group δεν ήρθε για τις ΜΕΚΟ200ΗΝ).
Κάποια στιγμή είχαμε γράψει μάλιστα πως το “σπάσιμο” Ενδιάμεσης Λύσης και εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, βόλευε περισσότερο της γαλλική και ιταλική πρόταση. Τελικά, οι Γάλλοι κέρδισαν έναντι της Ενδιάμεσης λύσης, δίνοντας νέα “γαλλικά” πλοία, και ολοκληρώνοντας την ελληνική παραγγελία σε χρόνο ρεκόρ, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, το 2025 και 2026. Αυτή τη στιγμή πάντως το πρόγραμμα των FDI πάει “σφαίρα”, και το 1ο πλοίο είναι εντός χρονοδιαγραμμάτων.
Η ΠΤΗΣΗ έχει γράψει ξεκάθαρα, πως αν πρόκειται να εκσυγχρονίσουμε τις MEKO μας με κόστος 1 δις, τότε, ας βάλουμε και κάτι παραπάνω, κι ας πάρουμε 3 νέες κορβέτες. Ουσιαστικά λοιπόν προτείνουμε και εμείς αυτό που προσπαθεί να κάνει το ΠΝ, αλλά με διαφορετικό, πιο “επιθετικό” τρόπο. Δηλαδή, προτίθεται να υπογράψει συμβόλαιο για 5 κορβέτες (προηγούνται οι Gowind αυτή τη στιγμή), με κόστος που πολύ θα ήθελε να είναι ακόμη και κάτω από τα 1,8 δις με όπλα και FOS.
Αυτό σημαίνει πως το Πολεμικό Ναυτικό, με συνολικά 5 δις ευρώ, ή αν προτιμάτε, 5 και κάτι, βαδίζει να αποκτήσει 3 φρεγάτες FDI, και 5 κορβέτες. Σύνολο δηλαδή 8 νέα πλοία. Για όσους έχουν καλή μνήμη, το πρόγραμμα προέβλεπε την αγορά 4 φρεγατών, και τον εκσυγχρονισμό των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ. Σύνολο και πάλι 8 πλοία. Καλά δεν τα λέμε; Δυστυχώς, όχι, τελικά κάναμε (εμείς, εδώ, σαν ΠΤΗΣΗ) λάθος υπολογισμούς.
Το πρόγραμμα του ΠΝ, αν προχωρούσε όπως επιθυμούσε, τότε θα απέδιδε όχι 8, αλλά 10 πλοία. Δηλαδή, 4 νέες φρεγάτες, 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, και 2 (τουλάχιστον) πλοία της περίφημης Ενδιάμεσης Λύσης. Βέβαια, στην περίπτωσή μας, το ΠΝ είναι σε διαπραγματεύσεις για 2 φρεγάτες κλάσης Μ από την Ολλανδία. Εδώ έχουμε, για πρώτη φορά να κάνουμε δυο παρατηρήσεις.
Η πρώτη είναι πως ναι μεν τα ολλανδικά πλοία έχουν εκσυγχρονιστεί, αλλά ο βασικός τους εξοπλισμός, παραμένει της δεκαετίας του ’90. Δηλαδή, έχουν το ραντάρ SMART-S Mk1 (ούτε καν το SMART-S Mk2 που φέρουν όλα σχεδόν τα πλοία του τουρκικού ΠΝ), ένα ραντάρ 40 ετών. Η δεύτερη είναι πως το βασικό αντιαεροπορικό σύστημα είναι ο πύραυλος NSSM (Sea Sparrow) κι όχι ο ESSM. Μπορεί να φέρει λοιπόν τον εκτοξευτή Mk48, αλλά δεν είναι εκσυγχρονισμένος να “ρίχνει” τους ESSM (όπως αυτοί των ΜΕΚΟ200ΗΝ). Δηλαδή, αν πάρουμε τις Μ, θέλουν αναβάθμιση (στον εκτοξευτή), ενώ χρειάζονται και μετατροπή οι γηραιοί Sea Sparrow του ΠΝ, για κάθετη εκτόξευση (Mk29 vs Mk48).
Θα στεναχωρήσουμε τους αναγνώστες μας (αφού πρώτα έχουμε προβληματιστεί κι εμείς οι ίδιοι, δεν το κρύβουμε), αν πούμε πως το Mk48 των ολλανδικών Μ όπως φαίνεται δεν μπορεί να εκσυγχρονιστεί για να βάλλει τους ESSM. Αυτό το οποίο πρέπει να γίνει είναι να αντικατασταθεί από κάποιον νεότερο εκτοξευτή (Mk56 ή κάποια Single Cell Launchers). Επίσης, το ελληνικό απόθεμα των NSSM δεν μπορεί να μετατραπεί σε Vertical Lauch Sea Sparrow, καθώς απαιτείται μια προσθήκη στον πύραυλο, που δεν είναι πλέον διαθέσιμη εμπορικά. Η μόνη λύση θα ήταν η παραχώρηση του ολλανδικού αποθέματος πυραύλων Sea Sparrow (που σημαίνει πως το ΠΝ θα συλλέξει πυραύλους αρχαιολογικής αξίας εν έτει 2024-2025).
Η Naval Group ενδιαφέρεται για τον εκσυγχρονισμό των MEKO200HN, επίσκεψη σε φρεγάτα
Αυτός είναι κι ο λόγος, που μάλλον θα επιμείνουμε στην άποψη, πως η καλύτερη Ενδιάμεση Λύση, αν εξαιρέσουμε τα Ticonderoga, ήταν, και παραμένουν, οι βρετανικές φρεγάτες Type 23. Τις τελευταίες από όσο γνωρίζουμε, το ΠΝ τις απέρριψε λόγω “διαφορετικής φιλοσοφίας”, ενώ την ίδια στιγμή επέλεξε γαλλικά πλοία! Που εκεί και αν έχουμε αλλαγή φιλοσοφίας επιπέδου “πάμε σε άλλο πλανήτη”. Οπότε η καλύτερη Ενδιάμεση, αν αγοραστούν τελικά οι Gowind, παραμένει η προμήθεια των La Fayette ώστε έτσι να κρατηθεί μια γαλλική ομοιοτυπία σε όλα τα καράβια που θα πάρει το Ναυτικό (είτε είναι νέας κατασκευής είτε μεταχειρισμένα). Εδώ θα επανέλθουμε με νέο άρθρο.
ΘΕΜΑ: Φρεγάτες MEKO 200HN, με χαμηλό κόστος μπορούμε να έχουμε αυξημένη αποτελεσματικότητα
Ας επιστρέψουμε στις ελληνικές ΜΕΚΟ. Μιλάμε για ένα πλοίο, που ουσιαστικά δεν του λείπει τίποτα. Ακόμη και με τον υπάρχοντα οπλισμό, είναι μια εξαιρετική φρεγάτα πολλαπλών ρόλων. Πυροβόλο 127 χιλιοστών (που τα γαλλικά πλοία δεν έχουν), 2 συστήματα Phalanx, 8 Harpoon, με μόνο μειονέκτημα τους 16 πυραύλους ESSM Block 1. Την ίδια στιγμή έχουν ένα παλιό μεν, με προβλήματα συντήρησης δε, EW Suite, με δυνατότητες ESM KAI ECM!
ThinkOutOfTheBOx: Φρεγάτες Type 31 αντί κορβετών για το Ναυτικό
Ειδικότερα το πυροβόλο των 127 χιλιοστών των ΜΕΚΟ200ΗΝ, δεν μπορούμε να το προσπεράσουμε έτσι “χαλαρά”. Θα θυμίσουμε – γιατί κάποιοι δεν θέλουν να το λένε- πως το ΠΝ αν είχε εκφράσει επιφυλάξεις για τις FDI κάποτε, ήταν και λόγω της μη δυνατότητας τοποθέτησης πυροβόλου 127 χιλιοστών. Η λύση που προκρίθηκε τότε ήταν η τοποθέτηση ενός STRALES, που θα προσέφερε ποιότητα κι ακρίβεια βολής, έναντι της ισχύος πυρός ενός πεντάιντσου πυροβόλου.
Πλοία με 5άρι δεν “εμφανίστηκαν” πολλά στο διαγωνισμό, αν εξαιρέσουμε τις ΜΕΚΟ Α200 και τις Arrowhaed 140. Οι FREMM-IT ήταν τελικά με δυο πυροβόλα STRALES 76mm, ενώ η HF2 είχε ήδη φτάσει τα όριά της με το δικό της STRALES. H SIGMA 11515 θα έπρεπε να γίνει 12615 για να μπορέσει να σηκώσει κάποιο 5άρι. Εμείς λοιπόν, από τη στιγμή που έχουμε ήδη την ισχύ πυρός των Mk45, θέλουμε να την απωλέσουμε; Πάντως το 5άρι Mk45, θεωρούμε πως αν εκσυγχρονιστεί με νέα κάννη (απαραίτητο μετά από τις τόσες βολές) σε Mod4, τότε μπορεί να πλήττει στόχους σε μεγάλες αποστάσεις με κατευθυνόμενα βλήματα, κάτι που ίσως είναι πιο χρήσιμο από το να αλλάξουμε τους RGM-84 με MM40 Exocet.
ΑΝΑΛΥΣΗ: O αμερικανικός εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ (LoA Part 1)
Τα πλοία, μας τώρα, αν εξαιρέσουμε το “ΥΔΡΑ”, είναι 22 με 24 ετών έκαστο. Δηλαδή, με έναν εκσυγχρονισμό, θα μπορούσαν να υπηρετήσουν άλλα 20 τουλάχιστον έτη. Άλλωστε, και οι S, αναμφίβολα θα κλείσουν 50 έτη σε υπηρεσία. Συνεπώς, ναι μεν θα ρίχναμε χρήματα σε πλοία που θα αποσύρονταν σε 20 ή παραπάνω έτη, ενώ οι νέες κορβέτες, όποιες κι αν είναι αυτές, θα υπηρετήσουν 40-50 έτη! Αλλά είπαμε πως σήμερα θα κάνουμε το συνήγορο των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ.
Οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως τα πλοία είναι σε καλή κατάσταση μηχανολογικά. Δηλαδή, τα μηχανοστάσια των πλοίων είναι φροντισμένα, ενώ οι αεριοστρόβιλοι LM2500 έχουν λίγες ώρες, καθώς τα πλοία συνήθως πλέουν κυρίως με τους κινητήρες diesel για έλεγχο της κατανάλωσης. Οι diesel με τη σειρά τους είναι αξιόπιστοι και δεν παρουσιάζουν προβλήματα, ενώ συντηρούνται εύκολα. Συνεπώς, όπως λένε στο ΠΝ, είναι…
H συνέχεια στο navaldefence.gr, εδώ