28.4 C
Athens
Παρασκευή, 22 Αυγούστου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗTachikawa Ki-54: ένα από τα σπουδαιότερα εκπαιδευτικά του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου

Tachikawa Ki-54: ένα από τα σπουδαιότερα εκπαιδευτικά του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου

- Advertisement -

To 1939, το τεχνικό γραφείο της Αεροπορίας του Αυτοκρατορικού Ιαπωνικού Στρατού (Kaigun Kōkū Hombu­) εξέδωσε τις προδιαγραφές ενός δικινητήριου για την εκπαίδευση όχι μόνο των πιλότων, αλλά και των υπολοίπων μελών που αποτελούν το πλήρωμα αεροσκάφους, δηλαδή των πλοηγού, βομβαρδιστού, πυροβολητού και ασυρματιστού. Η εταιρεία αεροναυπηγικής Tachikawa απήντησε με το Ki-54, έργο του βασικού σχεδιαστού της Ryokichi Endo.

Πρώτη πτήση

Η παρθενική πτήση του πρωτοτύπου πραγματοποίηθηκε το καλοκαίρι του 1940 και οι δοκιμές κρίθηκαν εν γένει επιτυχείς. Μετά από κάποιες επιμέρους μετατροπές (ως επί το πλείστον, αυτές είχαν να κάνουν με τη διόρθωση του βάρους του ρύγχους που δημιουργούσε προβλήματα κατά την προσγείωση) το τεχνικό επιτελείο έδωσε την επίσημη έγκριση της μαζικής παραγωγής του. Από τις αρχές κιόλας του 1941, η Tachikawa άρχισε να εφοδιάζει όλες τις σχολές του στρατού. Το Ki-54, το επωνομαζόμενο «Hickory» από τους Αμερικανούς συμμάχους, αποδείχθηκε ένα εξαιρετικά αξιόλογο εκπαιδευτικό, γιαυτό χρησιμοποιήθηκε ευρέως καθ’ όλη τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου.

Το κουφάρι ενός Ki-54 στις Φιλιππίνες, 1945

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Για σταθερή απόδοση και εύκολο χειρισμό, ο Endo δημιούργησε ένα χαμηλοπτέρυγο με μονό κάθετο σταθερό και κλασικό σύστημα προσγείωσης με αναδιπλούμενους και τους τρεις τροχούς. Τροφοδοτείτο από δύο εννιακύλινδρους αερόψυκτους αστεροειδείς Hitachi Ha-13a, ισχύος 510 ίππων κατά την απογείωση και 470 ίππων σε υψόμετρο 5.577 ποδιών, οι οποίοι περιέστρεφαν δίφυλλες μεταλλικές έλικες τύπου Hamilton, μεταβλητής ταχύτητας. Το μήκος και το ύψος του ήταν 11,94 και 3,58 μέτρα αντίστοιχα, ενώ το άνοιγμα πτερύγων έφτανε τα 17,90 μέτρα. Η μέγιστη ταχύτητά του ήταν 233 μίλια την ώρα. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1.368 αεροσκάφη όλων των τύπων.

Tύποι Παραγωγής

Το πρώτο ήταν το Ki-54a (Army Type 1 Advanced Trainer Model A), το οποίο έγινε να να καλύψει τις απαιτήσεις εκπαιδεύσεως των πιλότων κατ’ αποκλειστικότητα. Συντόμως ακολούθησε το Ki-54b (Army Type 1 Operations Trainer Model B), όπου τροποποιήθηκε για την εκπαίδευση ολοκλήρου του πληρώματος βομβαρδιστικών. Λόγω αυτού, διέθετε τέσσερα κινούμενα πολυβόλα τύπου 89 των 7,7 χιλιοστών: δύο στους ραχιαίους πυργίσκους και δύο σε πλαϊνά παράθυρα, δεξιά  και αριστερά της ατράκτου. Η συγκεριμένη έκδοση παρήχθη σε μεγαλύτερους αριθμούς από όλες τις άλλες, διότι επεκτάθηκε και στην εκπαίδευση προσωπικού της πολιτικής αεροπορίας υπό την αιγίδα της Διεύθυνσης Στρατού.

Πιο μετά βγήκε το Ki-54с (Army type 1 Transport Model C), το οποίο ήταν ένας ελαφρύς μεταφορέας με ευθεία ράχη και οκτώ θέσεις, διαθέτοντας μάλιστα και χώρο αποσκευών. Ένας παρόμοιος τύπος, που κατασκευάστηκε όμως σε περιορισμένους αριθμούς, ήταν το Υ-59 αποκλειστικά για πολιτικές αποστολές.

Αργότερα ήλθε το Ki-110, το οποίο αποτελούσε μία εξ ολοκλήρου ξύλινη έκδοση του Ki-54с, αλλά καταστράφηκε ολοσχερώς κατά τη διάρκεια κάποιας αμερικανικής αεροπορικής επιδρομής και δεν ξαναφτιάχτηκε. Υπήρχαν επίσης πλάνα για την κατασκευή του Ki-111, ως μεταφορέως καυσίμων, και του Ki-114, όπου επρόκειτο να είναι ένας εξελιγμένος τύπος του Ki-110. Κανένα όμως από τα δύο αυτά δεν πρόλαβε να βγει, ούτε σε μορφή πρωτοτύπου, πριν την άνευ όρων παράδoση της Ιαπωνίας στις 14 Αυγούστου του 1944.

Το τελευταίο της σειράς, που επίσης παρήχθη σε πολλά κομμάτια, ήταν το Ki-54d (Army type 1 Patrol Bomber Model D) για ανθυποβρυχιακές περιπολίες, το οποίο είχε τη δυνατότητα μεταφοράς οκτώ ναρκών, 60 κιλών εκάστη.

Το Ki-54 της 10ης Dokuritsu Hikodan Shireibu που μετέφερε τον υποστράτηγο Masao Baba και τους υπασπιστές του για την παράδοσή τους μετά το τέλος του πολέμου.

Κατάληξη

Στο τέλος του πολέμου, τουλάχιστον τέσσερα Ki-54 έπεσαν σε σοβιετικά χέρια. Αυτά παραδόθηκαν στη Λαοκρατική Δημοκρατία της Κίνας του Μάο Τσε Τουνγκ όπου λειτούργησαν ως μεταφορικά της Πολεμικής Αεροπορίας μέχρι την τελική απόσυρσή τους το 1952, ενώ ένα χρόνο πριν χρησιμοποιήθηκαν για την εκπαίδευση των πρώτων γυναικών πιλότων της χώρας. Κάποιο Ki-54 που αιχμαλωτίστηκε από τους Βρετανούς, μπήκε στην υπηρεσία της 273ης Μοίρας της RAF, πετώντας στη Γαλλική Ινδοκίνα για σύντομο όμως χρονικό διάστημα μέσα στο 1945. Ένα τελευταίο Ki-54 εστάλη στη Βόρεια Κορέα.

Επιζήσαντες

Σήμερα έχουν διασωθεί συνολικά τρία αεροσκάφη. Η άτρακτος του ενός εκτίθεται στο πολεμικό Μουσείο της Αυστραλίας (Australian War Memorial). Ένα δεύτερο είναι στο Μουσείο Αεροπλοΐας της Κίνας, ενώ ένα ακόμη βρέθηκε το 2010 στη λίμνη Towada, κοντά στην πόλη Aomori. Ανασύρθηκε από το βυθό δύο χρόνια αργότερα και σήμερα υπάρχει στο Μουσείο Αεροπλοΐας και Επιστήμης της Μisawa.

Misawa, Ιαπωνία

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος: “Σοβαρό λάθος η κατάργηση της 1ης Στρατιάς”

Του Στρατηγού ε.α. Κωνσταντίνου Φλώρου, επίτιμου Αρχηγού ΓΕΕΘΑ. Πρώτη δημοσίευση στην "Ελευθερία".Η κατάργηση της 1ης Στρατιάς με βρίσκει απολύτως αντίθετο. Η 1η Στρατιά είναι...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Πρόγραμμα SAFE, θα γίνει μια ακόμη χαμένη ευκαιρία για την ελληνική...

19
Το 2022 η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το 2022 ανέτρεψε τις ισορροπίες στην ευρωπαϊκή ασφάλεια, αναγκάζοντας τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να στείλουν στο Κίεβο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 21 Αυγούστου 1957: Πύραυλος R-7, η ΕΣΣΔ μπαίνει...

2
Η ΕΣΣΔ πραγματοποιεί την πρώτη επιτυχημένη δοκιμή του διηπειρωτικού πυραύλου R-7 "Semyorka", του πρώτου βαλλιστικού της βλήματος, με ικανότητα να καλύψει την απόσταση ως...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Fairey Rotodyne, μια καινοτομική σχεδίαση που απέτυχε λόγω… θορύβου

Το Fairey Rotodyne ήταν ένα βρετανικό αεροσκάφος που αναπτύχθηκε στη δεκαετία του 1950, σχεδιασμένο για να συνδυάζει την κάθετη απογείωση ενός ελικοπτέρου με την...

Martin XB-48, το μεσαίο βομβαρδιστικό που έχασε από το B-47 Stratojet

Το Martin XB-48 ήταν ένα αεριωθούμενο βομβαρδιστικό που αναπτύχθηκε από την εταιρεία Glenn L. Martin Company στις Ηνωμένες Πολιτείες, στα τέλη της δεκαετίας του...

Mirage ΙΙΙ Milan, όταν το γαλλικό μαχητικό άφησε “μουστάκια”!

To Mirage Milan είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες παραλλαγές του Mirage III και βασίστηκε σε μια απαίτηση της Ελβετικής Αεροπορίας, για ένα αεροσκάφος...