Σε μια κίνηση που δείχνει πως οι Αμερικανοί δεν καταθέτουν τα όπλα, σε ότι αφορά το Πολεμικό μας Ναυτικό , φτάνει σε λίγες ώρες (αν δεν έχει ήδη φτάσει), το Letter of Acceptance για την αμερικανική προσφορά σχετικά με τις … φρεγάτες, κάτι που το ξέρουμε από Παρασκευή βράδυ. Προκειμένου να μην ξεκινήσει η σπέκουλα (που θα ξεκινήσει, αλλά εμείς ας έχουμε ενημερώσει τους φίλους μας), η ελληνική πλευρά, απέστειλε στο US Navy, το Φεβρουάριο του 2021, πολύ πριν υπογραφεί στο Παρίσι το MoU μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας για 3 φρεγάτες FDI HN, μια LoR for LoA (Letter of Request for Letter of Acceptance). Σημαντική σημείωση: Οι τιμές του LoA δεν έχουν ΟΥΔΕΜΙΑ ΣΧΕΣΗ με αυτά που είδαμε χτες. Είναι πολύ χαμηλότερες.
Εκεί λοιπόν, το ΠΝ με τη LoR (Letter of Request for Letter of Acceptance) του Φεβρουαρίου 2021, ζητούσε 4 “πράγματα” από τους Αμερικανούς (κι όχι μόνο, τα ίδια ζητούσε από όλους τους υποψήφιους αναδόχους, πάνω-κάτω). Διότι, αυτά τα 4 το ενδιέφεραν τότε.
- Νέες φρεγάτες (με βάση την HF2) στα πλαίσια της τότε διαδικασίας που ήταν υπό εξέλιξη.
- Εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ σε add-on διαμορφώσεις (δηλαδή, με επιλογές, που θα διαμόρφωναν το τελικό κόστος)
- Ενδιάμεση Λύση (με απόρριψη από πλευράς του ΠΝ των “λύσεων” τύπου μεταχειρισμένων O.H.Perry), με “στόχευση” τα LCS και τα Ticonderoga, αλλά και πολλά άλλα μικρότερα πλοία αλλά και βοηθητικά (υποθέτουμε Legend Class, πετρελαιοφόρα Στόλου κοκ)
- Ελληνική συμμετοχή σε Νέα Σχεδίαση, με στόχευση τη συμμετοχή της χώρας μας στις φρεγάτες κλάσης Constellation του USN
ΑΠΟΨΗ: Αξίζουν τα μεταχειρισμένα LCS Freedom για τις ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού;
Το LoR παραμένει ενεργό ακόμη και σήμερα, κι αυτό όχι γιατί έχουν στο ΓΕΝ διπολική διαταραχή (μετά την επιλογή των γαλλικών FDI HN), αλλά διότι οι άνθρωποι στο Επιτελείο και το ΥΠΕΘΑ δεν θέλουν να βρεθούν επ’ουδενί με την πλάτη στον τοίχο. Αυτό είχε συμβεί το καλοκαίρι του 2020, όταν οι τιμές είχαν εκτοξευτεί στα ύψη, και δεν είχαν εναλλακτικές λύσεις. Αν δηλαδή, οι Γάλλοι, την τελευταία στιγμή “άλλαζαν” ότι είχαν υποσχεθεί, δεν θα είχε χαθεί ούτε μέρα.
Εμείς “απέξω” βλέπουμε λίγα, και λιγότερα καταλαβαίνουμε, αλλά “μέσα” γίνεται σοβαρή και επαγγελματική δουλειά. Μερικούς μπορεί να τους ενοχλεί ο όποιος ανταγωνισμός, στο ΓΕΝ όμως είναι εργαλείο για να πετύχουν καλύτερες τιμές. Πάντως, φτάσαμε στον περασμένο Σεπτέμβρη, και το Μαξίμου αποδέχτηκε την εισήγηση του ΠΝ/ΥΠΕΘΑ για γαλλική “λύση”. Όπως αποδείχτηκε, ελέω AUKUS, οι Γάλλοι έκαναν την “απόλυτη” ρελάνς μειώνοντας τις τιμές εκεί που δεν μπόρεσε να ακολουθήσει ο ανταγωνισμός. Με λίγα λόγια, πήραμε το πλοίο που θέλαμε, στις τιμές που θέλαμε.
Βέβαια, συνέβησαν τα εξής πολύ σημαντικά, που θα καθορίσουν τις επόμενες κινήσεις. Το ΠΝ με τις 3 FDI HN “δέσμευσε” μόνο τα 3 από τα 5 διαθέσιμα δις. Αποκτά έτσι 3 νέες φρεγάτες, αλλά 3 πλοία είναι λίγα, πολύ λίγα. Έχει ακόμη άλλα 2 δις προς διάθεση (ίσως 2,5 δις), για να λύσει το πρόβλημα του Στόλου. Ο Στόλος, όπως τονίζει συνέχεια κι ο Ναύαρχος Κονιδάρης, χρειάζεται “πλώρες”. Έτσι, ξεκίνησε να διαπραγματεύεται για κορβέτες Gowind, σε μια προσπάθεια να αποκτήσει τον επιθυμητό αριθμό νέων πλοίων για να αντικαταστήσει τις φρεγάτες κλάσης S.
Φρεγάτες κλάσης “ΥΔΡΑ”: Οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού
Tα υπολειπόμενα 2 δις, “προσκάλεσαν” στο “παιχνίδι” των κορβετών τους έμπειρους Ολλανδούς. Οι τελευταίοι ήρθαν με ακόμη χαμηλότερες τιμές από ότι οι Γάλλοι με τις Gowind, προσφέροντας τις SIGMA 10514, και φυσικά προκαλώντας τους Γάλλους να αντιδράσουν. Οι Γάλλοι αντέδρασαν δυναμικά, έριξαν τις τιμές στα “τάρταρα”, και ταυτόχρονα προσφέρουν στο ΠΝ και αρκετά ακόμη “καλούδια”. Όπως για παράδειγμα, ένα εκπαιδευτικό κέντρο, που θα προσδώσει στο ΠΝ εξαιρετικές δυνατότητες εκπαίδευσης στα σύγχρονα πλοία των στελεχών του. Ποιος κέρδισε πάλι; Μήπως το ΠΝ και η τσέπη του Έλληνα φορολογούμενου;
Φτάνουμε στο “σήμερα”, και στα μέσα Δεκέμβρη, όπου έρχεται μια “ώριμη” LoA από τους Αμερικανούς. Οι Αμερικανοί του USN, απαντούν. Αλλά είναι ξεκάθαροι, δεν έρχονται να ανατρέψουν την απόφαση του ΠΝ, έρχονται να συμπληρώσουν την ελληνική απόφαση (όχι ανταγωνιστικά λοιπόν των Γάλλων). Η πρόταση που φέρνουν, αν και θεωρητικά απαντά πλήρως και συνολικά στο αίτημα του ΠΝ για νέες φρεγάτες, εντούτοις μπορεί να ενεργοποιηθεί κλιμακωτά ή τμηματικά, δηλαδή το ΠΝ μπορεί να επιλέξει ότι το συμφέρει από τα 1,2,3 και 4, και μέσα από αυτά, ότι χρειάζεται. Ας δούμε τι “κομίζουν” οι Αμερικανοί και πως εμπλέκονται πλέον στο θέμα “κορβέτες”.
- Προσφέρουν μια διαμόρφωση της LCS που για την Ελλάδα ονομάζεται, HF2, αλλά το ΠΝ μπορεί να επιλέξει πως θα την εξοπλίσει, έτσι ώστε να έρθει σε επίπεδο δυνατοτήτων αλλά και κόστους, που επιθυμεί. Με λίγα λόγια, μπορούν να την φέρουν με οπλισμό κορβέτας, κι όχι φρεγάτας.
- Εκσυγχρονίζουν τις υφιστάμενες ΜΕΚΟ200ΗΝ, σε έκδοση “εφάμιλλη” των νέων φρεγατών, με βάση πάντα το CMS COMBATSS-21, και ότι έχει ζητήσει το ΠΝ. Ο εκσυγχρονισμός μπορεί να εφαρμοστεί σε λιγότερα των 4 πλοίων, αν αυτό θέλει το ΠΝ.
- Προσφέρουν σαν επιλογή, κατόπιν συνεννόησης με την Αμερικανική Κυβέρνηση, στα πλαίσια της EDA, 3+1 μεταχειρισμένα LCS Freedom Class, αφού πλέον έγινε αποδεκτό το νέο κιβωτιο (το πρόβλημα θεωρείται πως έχει λήξει, το USN έκανε αποδεκτή τη λύση της εταιρείας)
- Σύνδεση της Ελλάδας με το πρόγραμμα FFGX και βοήθεια στη σχεδίαση νέας κλάσης πολεμικών πλοίων ειδικά για τις Ελληνικές ανάγκες.
- Όλα τα παραπάνω μπορούν να γίνουν εναλλακτικά. Δηλαδή δεν χρειάζεται να πάρουμε HF2 ή να εκσυγχρονίσουμε τις ΜΕΚΟ200HN για να πάρουμε τις μεταχειρισμένες LCS. Μπορούμε να τις πάρουμε χωρίς δέσμευση για επιπλέον αγορές.
Η πρόταση των Αμερικανών, ξαναλέμε, πως έρχεται ως συμπληρωματική της απόφασης του ΠΝ και της Ελλάδας για τις FDI HN, μια προμήθεια που ουσιαστικά έχει κλείσει από όλες τις απόψεις. Γιατί το κάνουν αυτό; Διότι το USN, έστω και την ύστατη ώρα, θέλει να κρατήσει “κοντά του” το ΠΝ, με τη δωρεάν παραχώρηση πλοίων με COMBATSS-21, προτάσσοντας την ομοιοτυπία με τα πλοία του (του USN), αλλά και την απόλυτη εκμετάλλευση όλων των δυνατοτήτων των ελικοπτέρων MH-60R (που μπορεί να γίνει μόνο μέσω του COMBATSS-21).
Απόψεις αναγνωστών: Φρεγάτα MMSC/HF2, είναι τελικά άδικη η κριτική που δέχεται ή μήπως όχι;
To ενδιαφέρον είναι το κόστος. Μπορεί όμως το ΠΝ επιλέξει μια διαμόρφωση για αγορά 2 νέων φρεγατών HF2 σε μια πιο “Light” διαμόρφωση (πχ με 8 cell αντί για 11, χωρίς STRALES), δημιουργώντας μια ελαφριά φρεγάτα (ή κορβέτα), χωρίς πολλά από τα υποσυστήματα της HF2. Για παράδειγμα, είδαμε πως τελικά η HF2 είχε εκτός από VL-ASROC, τορπιλοσωλήνες για τορπίλες Mk54. Αφού το ΠΝ δεν επιθυμεί VL-ASROC, μπορούν οι 3 επιπλέον μονοί εκτοξευτές να αφαιρεθούν. Το ίδιο μπορεί να γίνει και για πλήθος άλλων υποσυστημάτων της HF2. Μην ξεχνάμε, πως η σαουδαραβική MMSC κοστίζει περίπου 500 εκ. δολάρια η καθεμιά.
Ταυτόχρονα, μπορεί να κάνει upgunned τις παραχωρούμενες 3+1 LCS. Οι LCS χρειάζονται για να αποκτήσουν ισχύ πυρός….
Η συνέχεια στο Naval Defence