17.2 C
Athens
Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΣυνεργατική εμπλοκή: Όταν οι φρεγάτες FDI θα κάνουν τον «μαέστρο» του στόλου

Συνεργατική εμπλοκή: Όταν οι φρεγάτες FDI θα κάνουν τον «μαέστρο» του στόλου

- Advertisement -

Η δυνατότητα «συνεργατικής εμπλοκής» είναι μια από τις πιο σύγχρονες δυνατότητες που επιδιώκουν να αποκτήσουν τα Πολεμικά Ναυτικά διεθνώς (αλλά και γενικότερα όλοι οι κλάδοι των Ενόπλων Δυνάμεων). Η ιδέα είναι απλή στη σύλληψη της αλλά πολύ σύνθετη στην υλοποίηση. Ουσιαστικά με τη «συνεργατική εμπλοκή» διασφαλίζεται η σε πραγματικό χρόνο αυτοματοποιημένη ανταλλαγή δεδομένων αισθητήρων από πλοία και αεροσκάφη (όπου αισθητήρας είναι κυρίως το ραντάρ αλλά σε εξέλιξη και τα ηλεκτροοπτικά συστήματα, ανίχνευσης ραδιοσυχνοτήτων κ.α.) ώστε ο στόχος που «βλέπει» ένα από αυτά, να «φαίνεται» άμεσα και με πλήρη στοιχεία σε κάθε άλλο εντός του δικτύου που έχουν αποκαταστήσει. Και όχι μόνο να εμφανίζεται αλλά να μπορεί να αξιοποιηθεί επιτόπου κάθε σύστημα αεράμυνας, αναχαίτισης, παρεμβολής, στην αντιμετώπιση του.

Σε ό,τι μας αφορά, το Γαλλικό Ναυτικό εξελίσσει εδώ και χρόνια ένα τέτοιο σύστημα, το οποίο λεγόταν αρχικά TSMPF και πλέον VCN (Veille Coopérative Navale). Αυτό αναμένεται να είναι επιχειρησιακό το 2022 και – εδώ είναι το σημαντικό νέο- θα συμπεριλαμβάνεται στις φρεγάτες FDI, ολοκληρωμένο με το δικό τους σύστημα μάχης SETIS. Ακόμη περισσότερο, η επικοινωνία των πλοίων μέσω VCN υλοποιείται μέσω του συστήματος intranet (τοπικό δίκτυο IP) RIFAN 2, που αποτελεί το στάνταρτ του Γαλλικού Ναυτικού. Το RIFAN 2 εξασφαλίζει υψηλές ταχύτητες επικοινωνίας μεταξύ των γαλλικών πλοίων αξιοποιώντας τόσο δορυφορικές επικοινωνίες όσο και τη μπάντα UHF, με πολλά επίπεδα κρυπτογράφησης και ασφαλείας. Κάνουμε λοιπόν την υπόθεση ότι οι νέες ελληνικές φρεγάτες, όταν έρθουν στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, θα έχουν -πλήρες- αυτό το εξελιγμένο σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών ραντάρ σε πραγματικό χρόνο και μαζί και το δίκτυο ασφαλών τηλεπικοινωνιών τους, προσφέροντας ένα πρωτόγνωρο για την ελληνική εμπειρία επίπεδο συνεργασίας και συγχρονισμού-συντονισμού κάθε τακτικής κίνησης.

Τα προτερήματα μιας τέτοιας συνεργασίας σε πραγματικό χρόνο είναι προφανή: Καθώς επιτρέπει κάθε εναέριος στόχος να βληθεί από οποιοδήποτε πλοίο είναι εντός παραμέτρων βολής, ακόμη και αν αυτό έχει τα δικά του ραντάρ «κλειστά». Ακόμη, η συνδυασμένη εικόνα που έχει μια ομάδα πλοίων μέσω «συνεργατικής εμπλοκής» μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αλλάξουν πορεία και σχηματισμό, να πετύχουν καλύτερη αλληλοκάλυψη με τα αντιαεροπορικά τους συστήματα σε δυνητική απειλή, να ζητήσουν ως στολίσκος ή ως μεμονωμένα σκάφη κάλυψη ακριβείας από τη δική τους αεροπορία, να οργανώσουν καλύτερα ένα κυνήγι υποβρυχίων με διαμοιρασμό περιοχών ερεύνης, να διαταχθούν αμυντικά και επιθετικά και πολλά ακόμη.

Για να δώσουμε ένα παράδειγμα χρήσης σε νησιωτικό περιβάλλον: Μια φρεγάτα FDI εντοπίζει με το ραντάρ της ένα επερχόμενο ζεύγος εχθρικών μαχητικών. Μέσω VCN διαπιστώνει ότι κοντά στη διαδρομή τους βρίσκεται μια κορβέτα σε κάλυψη πίσω από κάποια νησίδα. Το σύστημα εμπλοκής θα αναγνωρίσει τη κορβέτα, θα βγάλει τη λύση βολής και θα εκτοξεύσει βλήματα από αυτή σε μια αυτοματοποιημένη διαδικασία. Ταυτόχρονα και ενώ τα βλήματα είναι στον αέρα, μπορεί η πρώτη FDI να έχει βγάλει επίλυση βολής για ASTER 30 από μια δεύτερη FDI που βρίσκεται σε καλύτερη θέση, ώστε αν χρειαστεί να ακολουθήσει κι αυτή στην αντιμετώπιση των μαχητικών, ενώ όλα τα πλοία θα έχουν κοινή εικόνα της κατάστασης στις κονσόλες τους. Η διαφορά εδώ ενός συστήματος «συνεργατικής εμπλοκής» από τις ήδη υπάρχουσες επικοινωνίες και ανταλλαγές δεδομένων μέσω των διαφόρων πρωτοκόλλων Link 11, 16, 22, είναι ακριβώς η μεγάλη αυτοματοποίηση και η χρήση κάθε πλατφόρμας (πλοίου, αεροσκάφους) ως ένα ενιαίο δίκτυο όπλων-αισθητήρων το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί ταυτόχρονα. Με το εξτρά πλεονέκτημα το όλο δίκτυο να είναι και πολύ ανθεκτικό σε παρεμβολές: καθώς αν ένα στοιχείο του, π.χ. ένα ραντάρ πλοίου, έχει «τυφλωθεί», αυτό να μπορεί να υποκατασταθεί από τα δεδομένα των άλλων πηγών.

Μπορεί όμως το VCN να συνεργαστεί με άλλα συστήματα μάχης και πλοία εκτός του γαλλικού οικοσυστήματος, όπως περιγράψαμε παραπάνω; Η απάντηση είναι…

Η συνέχεια στο navaldefence.gr

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

103 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
103 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η Ουκρανία στον αστερισμό των πυρηνικών πυραύλων – η στάση της Ελλάδας

Του Ιπποκράτη Δασκαλάκη, Αντιστρατήγου ε.α., διδάκτορος Διεθνών Σχέσεων, διευθυντή μελετών του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών ΜελετώνΚαι ξαφνικά μετά την πτήση του ρωσικού βαλλιστικού πυραύλου Oreshnik...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Think…ΙnTheBox, καραμπίνες κατά drones – χιλιάδες Έλληνες έτοιμοι για τέτοια δράση

36
Η χρήση των drones στον σύγχρονο πόλεμο έχει γίνει πλέον η νέα σταθερά. Και αντίστοιχα η αντιμετώπιση τους έχει γίνει κορυφαία ανάγκη, όπου προτείνονται...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Νοεμβρίου 1828: Οι τελευταίοι Τούρκοι εγκαταλείπουν το...

3
Το γαλλικό στρατιωτικό σώμα του στρατηγού Νικολά Μαιζόν (Nicolas Joseph Maison) έφτασε στην Ελλάδα μετά τη ναυμαχία του Ναυαρίνου για να επιτηρήσει και να...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Τυνησία: παρέλαβε μεταχειρισμένο C-130

Οι ΗΠΑ μεταβίβασαν ένα μεταχειρισμένο μεταγωγικό C-130H2 στην Τυνησία στις 18 Νοεμβρίου. Η αξία του αεροσκάφους αποτιμάται σε 12 εκατ. δολάρια.Σύμφωνα με το IISS,...

Επίσκεψη της Αεροπορικής Ακαδημίας Ελλάδος στην INTRACOM DEFENSE

Η IDE είχε την τιμή να δεχθεί στις εγκαταστάσεις της στο Κορωπί, την επίσκεψη των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Αεροπορικής Ακαδημίας Ελλάδος (Α.ΑΚ.Ε.),...

Οι αντιδράσεις σε όλο τον κόσμο για την κατάπαυση πυρός στο Λίβανο

Ακολουθούν οι κυριότερες αντιδράσεις στη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός ανάμεσα στις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ και στη Χεζμπολάχ στον Λίβανο, που κλείστηκε με τη...