H προσπάθεια επανεξοπλισμού των Ενόπλων μας Δυνάμεων συνεχίζεται, με τον Υπουργό Άμυνας να εισάγει στην Αρμόδια Επιτροπή της Βουλής καίρια εξοπλιστικά προγράμματα που έχει ετοιμάσει η ΓΔΑΕΕ. Τα προγράμματα αυτά, εντάσσονται κατά κύριο λόγο στην προσπάθεια επαναφοράς σε ενεργό υπηρεσία συστημάτων που έχει πληρώσει η Ελλάδα, και απαξιώνονται λόγω εγκατάλειψης, ενώ φυσικά θα γίνεται και προσπάθεια αξιοποίησης νέου υλικού.
Έτσι, προχωρά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16C/D Block 50, τα οποία με απάρτια από τα υπό εκσυγχρονισμό F-16C/D Block 52+/52+Adv θα μετατραπούν σε F-16C/D Block 50+Adv. Η ΓΔΑΕΕ προχώρησε σε επαναδιαπραγμάτευση της τιμής που ζητούσε η κατασκευάστρια εταιρεία, και κατάφερε σημαντική μείωση της τιμής, ενώ κατάφερε να πάρει και αριθμό προηγμένων υποστέγων, στα οποία θα γίνει η μετατροπή. Σημειώνουμε πως η μετατροπή/εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών θα γίνει στην 111ΠΜ, εκεί δηλαδή που “κατοικοεδρεύουν” τα 50άρια μας. To κόστος συμπιέστηκε σε μόλις 420 εκ. ευρώ!
Η έκπληξη (όχι και τόσο) είναι η αγορά αριθμού ατρακτιδίων σκόπευσης SNIPER για τα F-16C/D αλλά ΚΑΙ τα F-16V, ενός απαραίτητου συστήματος καθώς ο στόλος των F-16 μας βασίζεται στα παρωχημένα LANTIRN. Τα ατρακτίδια αυτά, αν και πρακτικά προορίζονται για τα F-16V, εντούτοις μπορούν να χρησιμοποιηθούν ΚΑΙ από τα Rafale! Θυμίζουμε πως το Κατάρ έχει επιλέξει το SNIPER σαν το ατρακτίδιο σκόπευσης για τα δικά του Rafale F3R. Συνεπώς, το όπλο είναι ολοκληρωμένο στον υπολογιστή του Rafale, με ότι σημαίνει αυτό. Η αγορά των ατρακτιδίων δεν θα ξεπεράσει τα 90 εκ. ευρώ.
Στα προγράμματα που πηγαίνουν προς την επιτροπή της Βουλής, περιλαμβάνονται και υποπρογράμματα πιστοποίησης ή επαναπιστοποίησης όπλων των F-16. Το οπλοστάσιο των F-16, αν και μη πλήρες, εντούτοις έχει έναν αριθμό όπλων που χρήζουν αξιοποίησης. Η ΠΑ έχει πολύ ψηλά το θέμα.
Παρουσία Τζ. Πάιατ η παράδοση του αναβαθμισμένου ελικόπτερου Aegean Hawk S-70
Το ενδιαφέρον είναι πως για πρώτη φορά, υπάρχουν σημαντικά υποπρογράμματα για τις ανάγκες της Αεροπορίας Στρατού. Έτσι, τα σκληρά ταλαιπωρημένα ελικόπτερα CH-47D Chinook θα αποκτήσουν επιτέλους σύμβαση FOS με την κατασκευάστρια εταιρεία Boeing. Σημειώνουμε, πως λόγω της υπερ-εντατικής χρήσης τα τελευταία χρόνια, τα Chinook εξάντλησαν τις διαθέσιμες ώρες σε πολλά κρίσιμα υποσυστήματα. Η ΑΣ έχει φροντίσει να φτιάξει ένα πρόγραμμα αντίστοιχο με αυτό του ΠΝ. Το ΠΝ θυμίζουμε πως έκανε πρόγραμμα συντήρησης των S-70B/B6 με την κατασκευάστρια εταιρεία, κι έτσι τα Bravo επιστρέφουν σιγά σιγά σε υπηρεσία. Το κόστος για το FOS μπορεί να φτάσει και τα 100 εκ. ευρώ, ποσό απολύτως λογικό για το Στόλο των βαρέων ελικοπτέρων μας.
Βολές αναγνωριστικών ελικοπτέρων OH-58D Kiowa Warrior, στο πεδίο βολής Λιτοχώρου
Αντίστοιχη “δουλειά” θα γίνει και με τα OH-58D Kiowa Warrior. Μπορεί οι ΗΠΑ να μας παρέδωσαν μια τεράστια ποσότητα κρίσιμων ανταλλακτικών, αλλά δεν υπάρχει δυνατότητα συντήρησης ενός τόσο μεγάλου στόλου ελικοπτέρων, καθώς απαιτούνται δεκάδες ειδικευμένοι μηχανικοί, όπως και ανταλλακτικά μη διαβαθμισμένα. Έτσι, η ΑΣ φροντίζει για την απόλυτη αξιοποίηση των μέσων της.
Αυτό που τελικά προχώρησε, είναι η επαναπιστοποίηση των βλημάτων RAM των ΤΠΚ Ρουσσέν. Τα βλήματα, όπως και κάθε πύραυλος, απαιτεί επιθεωρήσεις και εκσυγχρονισμούς, όπως και εργοστασιακές πιστοποιήσεις, για να παραμένει 100% επιχειρησιακός. Οι Ρουσσέν είναι στην αιχμή του δόρατος του ΠΝ, και τα RAM θεωρούνται σημείο υπεροχής των πλοίων αυτών. Έτσι, το ΥΠΕΘΑ θέλησε εδώ και αρκετούς μήνες να προχωρήσει η επαναπιστοποίηση, απαραίτητη για τη διατήρηση της μαχητικής ισχύος των ΤΠΚ. Θυμίζουμε πως εκκρεμεί και η αγορά πυραύλων για τις ΤΠΚ Νο 6 και 7.
Σε κάθε περίπτωση, η ΓΔΑΕΕ υλοποιεί ένα τεράστιο πρόγραμμα επαναδραστηριοποίησης των ΕΔ, και αξιοποίησης υλικών και συστημάτων που υπάρχουν ήδη. Προς ενημέρωση των αναγνωστών μας, θα γράψουμε μόνο πως το τελευταίο τρίμηνο του έτους θα υπάρξουν πολλά και σημαντικά προγράμματα για νέα όπλα, απαραίτητα για τη διατήρηση και ενίσχυση της Αποτρεπτικής Ικανότητας των ΕΔ.