Όπως έγραψε στο Twitter ο τούρκος αναλυτής Turan Oguz, μεταφέροντας δηλώσεις του Alper Kose, επικεφαλής του τμήματος ναυτικών συστημάτων στην SSB (της διεύθυνση αμυντικής βιομηχανίας της Τουρκικής Προεδρίας), η εξέλιξη των τουρκικών φρεγατών Istanbul, προς πλήρη «τουρκοποίηση» των συστημάτων τους, προήλθε σε μεγάλο βαθμό από το εμπάργκο που αντιμετώπισε η Άγκυρα από δυτικές χώρες.
Έτσι η επιλογή του MDAS, του εγχώριας κατασκευής συστήματος κάθετης εκτόξευσης αντιαεροπορικών πυραύλων της Roketsan έγινε γιατί οι ΗΠΑ δεν έδωσαν άδεια εξαγωγής για τον εκτοξευτή ΜΚ41 που αποτελεί στάνταρτ στο δυτικό οπλοστάσιο. Ενώ στο MDAS θα χρησιμοποιηθούν οι πύραυλοι HISAR (πάλι τουρκικοί) ανάλογοι των ESSM.
🇹🇷 @SavunmaSanayii Deniz Araçları Daire Başkanı Alper Köse:
MİLGEM 5. gemide dikey atım sistemi olarak ABD yapımı Mk 41 kullanımı için ihracat izni çıkmadı. Biz de @roketsan ile anlaştık ve sözleşmeyi dikey atım
sistemi ROKETSAN tarafından yapılacak şekilde yeniden düzenledik. pic.twitter.com/5FslO0FVKa— Turan Oguz (@TyrannosurusRex) June 11, 2021
Τη συγκεκριμένη είδηση την είχαμε γράψει και εμείς από τον Μάρτιο, κάτι που πλέον επιβεβαιώνεται από τις τουρκικές δηλώσεις.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Εμπάργκο ΗΠΑ ακυρώνει την απόκτηση εκτοξευτών Mk 41 για την Τουρκία
Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετώπισαν οι Τούρκοι με τους Harpoon, οπότε στράφηκαν στους «καλύτερους» (όπως τους περιγράφει ο Kose) εγχώριας παραγωγής επιφανείας-επιφανείας ATMACA, και στο ραντάρ ελέγχου πυρός AKREP-D της Aselsan αντί για το κλασσικό STIR της Thales. Ακόμη, αυτή την περίοδο οι τουρκικές εταιρίες Aselsan, Roketsan και το ερευνητικό κέντρο TUBITAK εξελίσσουν το Nokta, ένα αντίστοιχο του εκτοξευτή πυραύλων εγγύς προστασίας SeaRAM κάτι που θα τους επιτρέψει την απεξάρτηση και από αυτό το σύστημα.
Όπως γράφει ο Oguz η στροφή αυτή προς τουρκικά συστήματα (μαζί με τη πανδημία από πέρυσι) θα καθυστερήσει το πρόγραμμα MILGEM, δηλαδή την κατασκευή των «εθνικών τουρκικών πλοίων», για χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί η ενσωμάτωση εγχώριας τεχνογνωσίας.