Χρήστος Κτενάς: Το τελευταίο αυτό session ξέραμε ότι θα έχει πολλές ερωτήσεις από το κοινό, οπότε θα μου επιτρέψετε να αρχίσω να σας διοχετεύω αυτές τις ερωτήσεις. Αποδελτιώνοντας από όσες μας έχουν στείλει αναγνώστες των ιστοσελίδων μας και βεβαίως από εκείνες που έχουμε λάβει από όσους συμμετέχουν ζωντανά μαζί μας στην σημερινή ημερίδα.
Διαθέσιμο στο YouTube το βίντεο της Ημερίδας μας, NavalDefence Innovation Forum 2021
Πρώτη ερώτηση λοιπόν… «Ποιο είναι εκείνο το στρατηγικό δόγμα που θα υποστηριχθεί από τις καινούργιες φρεγάτες;» Δηλαδή μιλάμε για ένα ναυτικό τοπίο που θα καλύψει, καλείται να καλύψει το Αιγαίο ή θα πρέπει να μιλάμε για ένα ναυτικό τοπίο που θα κληθεί να πολεμήσει μέχρι και την Κύπρο; Γιατί για την Κύπρο είναι κάτι το οποίο δεν έχουμε μιλήσει καθόλου μέχρι τώρα. Προφανώς υποθέτω οτι οι προδιαγραφές είναι διαφορετικές αν μεγαλώσουμε το γεωγραφικό χώρο στον οποίο θα κληθούμε να κινηθούμε, πόσο μάλλον αν στο γεωγραφικό αυτό χώρο δεν μιλάμε κατ ευθείαν για πολεμική σύρραξη, αλλά πιθανώς για υπεράσπιση, πχ της ΑΟΖ, για καθήκοντα περιπολίας, για καθήκοντα κάλυψης ενός αγωγού φυσικού αερίου που πιθανώς να ξεκινήσει να φτιάχνεται. Δηλαδή για πιο σύνθετες αποστολές, που δεν είναι καθαρά πολεμικές, αλλά πιθανώς να απαιτούν την εμφάνιση ενός μεγάλου πλοίου όπως είναι μια φρεγάτα.
Κε Κονιδάρη να ξεκινήσω από εσάς.
Κονιδάρης Σπύρος: Αναφέρθηκα, κε Κτενά και είπα ότι οι επιχειρήσεις μέχρι το μέσον και παραπέρα από το μέσον της απόστασης της Ελλάδος με Κύπρου, χωρίς βάσεις στην Κύπρο, χωρίς αεροσκάφη στην Κύπρο, χωρίς πολεμικές δυνατότητες από την μεριά της Κύπρου, με όλη την ακτογραμμή και τον όγκο της Τουρκίας από πάνω με όλο το στόλο της διαθέσιμο, τα υποβρύχιά της, τα αεροσκάφη της, τα drones κλπ. δεν μπορεί αυτή να ανταπεξέλθει όλη αυτή την απειλή 1,2 ή και 3 καράβια επιφανείας.
Χρήστος Κτενάς: Άρα χρειαζόμαστε υποδομές στην Κύπρο οπωσδήποτε.
Κονιδάρης Σπύρος: Και βοήθεια από την ίδια την Κύπρο. Ξαναλέω, και πάλι όχι για πλήρη πολεμική εμπλοκή. Εκεί, που σίγουρα ο αντίπαλος θελήσει εμπλοκή θα κοιτάξει –όπως παραδοσιακά την κάνει από το Μεσολόγγι το 1822 μέχρι τον πόλεμο στα στενά την ναυμαχία της Έλλης που βγήκαν ξημερώματα για να έχουν τον ήλιο από πίσω τους, να έχουν το πλεονέκτημα του ήλιου, να στραβώνει τους Έλληνες τους πυροβολητές- θα εμπλέξουν λοιπόν ως δόλιοι μια ζωή, θα επιλέξουν λοιπόν το περιβάλλον που τους καλύπτει. Λοιπόν, εκεί θέλουμε άλλες δυνάμεις, άλλα πλοία. Τα οποία στην παρούσα στιγμή –μπορεί να τα ξέρουμε τι χρειαζόμαστε- αλλά δεν μπορούμε να τα πάρουμε. Να μαστε ξεκάθαροι.
Το budget αυτό που είναι τεράστιο για τον εξοπλισμό του πολεμικού ναυτικού, αλλά τη σήμερον ημέρα αυτό που μπορούμε να κάνουμε να ανακτήσουμε δυνατότητες και να ανατάξουμε αυτό κάτι που το οποίο έχει στραβώσει, κάτι το οποίο έχει αδυνατήσει. Δεν μπορούμε τη σήμερον ημέρα να σκεφτόμαστε να πάρουμε πλοία τα οποία θα αντιμετωπίσουν όλη όπως είπα την Τουρκία, το τουρκικό ναυτικό, την τουρκική πυροβολαρχία και κατευθυνόμενα βλήματα από ξηρά, όλα τα τούρκικα υποβρύχια σε ένα χώρο που δεν θα έχουμε υποστήριξη, από δυτικά τα ελληνικά αεροπλάνα θα έχουν on task 15-20 λεπτά, από ανατολικά τίποτε και θα είμαστε 2-3 καράβια. Δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, είπαμε το αεικίνητο το οποίο, όποιος το βρει, είπαμε να το κατοχυρώσει και ίσως τα έσοδα να είναι τέτοια που να μας επιτρέψει ένα καινούργιο εξοπλιστικό.
Το στρατηγικό λοιπόν δόγμα είναι οπωσδήποτε είμαστε ο εννιαίος αμυντικός χώρος που πρέπει να λειτουργήσει, που πρέπει να ισχύσει, να έχουμε κατά νου τους εξοπλιστικούς που κάνουμε. Με τα 4 πλοία αυτά όμως, δεν μπορούμε να καλύψουμε αυτό το δόγμα, το στρατηγικό. Είναι αδύνατο…
Χρήστος Κτενάς: Κε Καβουλάκο…
Καβουλάκος Δημήτρης: Ευχαριστώ. Φυσικά και είπα και νομίζω αρκετές φορές τη λέξη Ανατολική Μεσόγειος, ανατολικά και δυτικά. Φυσικά το τώρα δεν αυτό του τι θέλουμε, αλλά δεν σημαίνει οτι επειδή τώρα δεν μπορώ να κάνω κάτι που πρέπει να κάνω, σχεδιάζω πως θα το κάνω και για αυτό δεν μίλησα ούτε για αριθμό πλοίων, ούτε για μια συγκεκριμένη σχεδίαση. Μίλησα για ναυτικό πρόγραμμα που θα φέρει τις συνολικές δυνατότητες του στόλου. Και αυτό το ναυτικό πρόγραμμα με κάποιο πλοίο πρέπει να ξεκινήσει. Όταν κάποιος θέλει να γίνει καλύτερος, να ανέβει κατηγορία με άλλα λόγια, δεν ξεκινάει με το να έχει πάρει το πρωτάθλημα από την αρχή. Ξεκινάει να γυμνάζεται πιο έντονα, να γυμνάζεται πιο έξυπνα, να αναλώνει πιο πολλούς πόρους, να σχεδιάζει για να κάνει αυτό που πρέπει να κάνει.
Πριν το θαλάσσιο έλεγχο για να μιλήσω με όρους ναυτικούς που θαλάσσιος έλεγχος είναι αυτό που περιγράφετε, όταν δεν μπορείς να κάνεις θαλάσσιο έλεγχο κάνεις άρνηση θαλάσσιου ελέγχου. Στα αγγλικά λέγεται denial. Στο denial μια χαρά είμαστε.
Χρήστος Κτενάς: Φάνηκε και το περασμένο καλοκαίρι
Καβουλάκος Δημήτρης: Δεν θέλω να κάνω αποτίμηση, έχουν ακουστεί και για τις νέες τορπίλες των 214 στο denial το ναυτικό είδε πολύ μπροστά και ίσως…
H συνέχεια στο NavalDefence.gr, εδώ