Γράφει ο Ηρακλής Μαρδύρης
Σλοβενία, μια χώρα 2εκ όμορφων, ευγενικών και προκομμένων ανθρώπων. Μια χώρα δίπλα στη Μεσόγειο, αλλά και στις Άλπεις και στην Αυστρία. Εκεί που τελειώνουν τα Βαλκάνια και αρχίζει η κεντρική Ευρώπη. Είναι και μια χώρα δανειστής, γιατί αν και συμβαίνουν τυχαία γεγονότα κάθε στιγμή, δεν είναι τίποτα τυχαίο στη μεγάλη εικόνα. Η πρωτεύουσα της η Λιουμπλιάνα είναι πανέμορφη, πεντακάθαρη και δεν είναι φτηνή. Ο μύθος λέει ότι την ίδρυσαν οι Αργοναύτες όταν επέστρεφαν από τη Μαύρη Θάλασσα πλέοντας κατά μήκος του Δούναβη.
Μία από της εταιρείες γέννημα θρέμα της Σλοβενίας είναι η Pipistrel, η οποία έχει μικρή ιστορία (ιδρύθηκε το 1989), κατασκευάζει αεροπλάνα και είχε την ατυχία να ιδρυθεί την εποχή του υπαρκτού καθώς ήταν από τη λάθος μεριά του μπλοκ, όπως ισχυρίζονται οι ίδιοι. Η τότε κυβέρνηση της Γιουγκοσλαβίας δεν ήταν πολύ ανοιχτή στην ιδιωτική πρωτοβουλία με αποτέλεσμα τις πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις στα τέλη της δεκαετίας του 1980 να τις κάνει στα κρυφά.
Αρχικά μια ομάδα φίλων άρχισαν να μετασκευάζουν “αετούς” hand gliders τοποθετώντας τους κινητήρες και κατόπιν υπερελαφρά αεροσκάφη. Στις αρχές του 2000 άρχισε να εξάγει τα προιόντα της, αρχικά στη Γερμανία. Κατόπιν η Σλοβενία μπήκε στην ΕΕ και στο Ευρώ, με την Pipistrel παράλληλα μέσα σε δέκα χρόνια να έχει σημειώσει εξαγωγές σε περισσότερες από τριάντα χώρες με παραπάνω από 600 αεροσκάφη.
Σύντομα η εταιρία επένδυσε σε νέa εργοστάσια και σε νέα συνθετικά υλικά που της επέτρεψαν να κατασκευάζει υπερελαφρά που να μοιάζουν με πραγματικά αεροπλάνα και κατόπιν μικρά αεροπλάνα. Μάλιστα το 2015 κατάφερε να κερδίσει συμβόλαιο για 194 εκπαιδευτικά αεροσκάφη για λογαριασμό των ινδικών ενόπλων δυνάμεων. Πλέον έχει κατασκευάσει πάνω από 2.000 αεροσκάφη σε Σλοβενία και Ιταλία, όπου έχει θυγατρικό εργοστάσιο και απασχολεί 250 άτομα.
Από το 2007 πειραματίζεται με ηλεκτρικά αεροσκάφη και πλέον κατέχει το ηλεκτρικό της αεροπλάνο τον τίτλο του Αεροπλάνου Της Χρονιάς “Plane Of The Year Award” από το περιοδικό Plane & Pilot.
“Αν το μέλλον είναι ηλεκτρικό, τότε κοιτάτε το μέλλον”, έγραψε το Plane & Pilot καθώς πρόκειται για το πρώτο ηλεκτρικό αεροσκάφος πιστοποιημένο από την EASA, νωρίτερα αυτό το χρόνο, που βρίσκεται σε παραγωγή. “Τίποτα πάνω σε αυτό το αεροπλάνο δεν είναι αφημένο στη τύχη, κάθε κομμάτι του είναι σχεδιασμένο ώστε να κάνει την ηλεκτρική πτήση όχι μόνο εφικτή, αλλά και πρακτική”.
“Με δυνατότητα πτήσης δύο ωρών, με φορτίο ανάλογο ενός κοινού διθέσιου εκπαιδευτικού αεροσκάφους, το Velis είναι ένα πρακτικό εκπαιδευτικό αεροσκάφος που εκμηδενίζει τα έξοδα καυσίμου” (και συντήρησης).
Το διθέσιο αεροσκάφος χρησιμοποιεί ένα υδρόψυκτο ηλεκτρικό σύστημα 345VDC και συστοιχίας μπαταριών ονομαστικής χωρητικότητας 24,8kWh. Η φόρτιση της μπαταρίας από το 35% στο 95% διαρκεί 90 λεπτά, ενώ χρειάζονται περίπου δύο ώρες για πλήρη φόρτιση.
Το Pipistrel Velis Electro κέρδισε το βραβείο μαζί με το Epic Aircraft E1000 turboprop, που όπως προδίδει και το όνομα δεν είναι ηλεκτρικό!