Ένα πρόπλασμα υπό κλίμακα του άρματος μάχης K-2PL παρουσίασε η βαριά βιομηχανία της Νότιας Κορέας, Hyundai Rotem στην διεθνή έκθεση MSPO 2020 στις αρχές Σεπτεμβρίου. Το άρμα που αποτελεί έκδοση του κορεατικού άρματος K-2 ‘Heuk-Pyo’ (Μαύρος Πάνθηρας) που κατασκευάζεται για τον στρατό της Ν. Κορέας, παρουσιάστηκε δίπλα σε όμοιο πρόπλασμα του αρχικού άρματος αποκαλύπτοντας μια ενδιαφέρουσα σειρά διαφορών.
Ο πολωνικός στρατός έχει εκκινήσει το πρόγραμμα ‘Wolf” για την προμήθεια 800 αρμάτων μάχης νέας γενιάς που θα αντικαταστήσουν τα παρωχημένα της σειράς Τ-72Μ1 και ΡΤ-91 ‘Twardy’. Μεταξύ των προτάσεων που αξιολογούνται είναι και το νοτιοκορεατικό Κ-2 ‘Heuk-Pyo’ που η κατασκευάστρια εταιρία προσφέρει σε ειδική έκδοση (Κ-2PL) με το όχημα να ενσωματώνει βελτιώσεις κατά απαίτηση των πολωνικών ενόπλων δυνάμεων.
Στην έκθεση MSPO 2020 η εταιρία αποκάλυψε πως πέρα από την ενσωμάτωση πολλών ηλεκτρονικών και μηχανολογικών συστημάτων πολωνικών εταιριών, το όχημα έχει εμφανείς σχεδιαστικές διαφορές με το πρωτότυπο K-2 της Κορέας. Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται από την εξέταση του μοντέλου, το K-2PL φέρει επιμηκυμένο σκάφος με αποτέλεσμα να τοποθετείται ένας επιπλέον τροχός εδάφους (7 τροχοί ανά πλευρά αντί 6 του νοτιοκορεατικού άρματος), επιπλέον θωράκιση σε κρίσιμα μέρη όπως ο ελαφρώς μεγαλύτερος πύργος, το σκάφος και χαλύβδινο αντιβαλλιστικό πλέγμα γύρω από το διαμέρισμα του κινητήρα.
Κοντά σε κολοσσιαία συμφωνία για 800 άρματα μάχης Κ-2 η Πολωνία;
Ενδιαφέρον προκαλεί το πως ενώ στο μοντέλο του κορεατικού K-2 ‘Heuk-Pyo’ αναφερόταν ξεκάθαρα το βάρος του οχήματος (55 τόνοι), στο αντίστοιχο K-2PL η ένδειξη βάρους απουσίαζε. Αυτό μεταφράστηκε από ειδικούς ως ένδειξη πως οι βελτιώσεις που ζήτησε η πολωνική πλευρά αύξησαν σημαντικά το βάρος του άρματος. Μειωμένη, αντίστοιχα, εμφανίζεται η ταχύτητα του οχήματος που από 70 χλμ/ώρα στο άρμα του κορεατικού στρατού είναι 65 χλμ/ώρα στο Κ-2PL.
Σύμφωνα με την Hyundai Rotem, το άρμα K2PL θα έχει διαστάσεις 10.8 μέτρα μήκος, 3.6 μέτρα πλάτος και 2.4 μέτρα ύψος. Η απόσταση από το έδαφος είναι 45 εκατοστά αλλά χάρη στην ειδική υδροπνευματική ανάρτηση ISU (In-Arm Suspension Unit) το πλήρωμα θα μπορεί να ρυθμίζει σε ένα εύρος από 55 έως μόλις 15 εκατοστά επιτρέποντας καλύτερη κίνηση σε ανώμαλα εδάφη και περισσότερη ευελιξία σε φάσεις μεταφοράς του από άλλα οχήματα.
Η Πολωνία συνεχίζει να πιέζει Γαλλία-Γερμανία για συμμετοχή στο νέο ευρωπαϊκό άρμα μάχης
Ο κινητήρας του άρματος θα είναι ένας υπερτροφοδοτούμενος ντίζελ 1,500 ίππων που θα προσδίδει στο όχημα μέγιστη ταχύτητα 65 χλμ/ώρα σε ομαλό έδαφος και 50 χλμ/ώρα σε ανώμαλα εδάφη. Η ακτίνα δράσης υπολογίζεται σε 450 χλμ. χωρίς ανεφοδιασμό. οι δυνατότητες κίνησης του επιτρέπουν προσπέλαση σε πλαγιά κλίσης 60%, ανάβαση σε κλίση 30%, υπέρβαση κωλύματος ύψους 1 μέτρου και διάβασης αντιαρματικής τάφρου μήκους 3 μέτρων. Επιπλέον, θα μπορεί να διαβαίνει υδάτινα κωλύματα βάθους 4.1 μέτρων.
Στον τομέα της προστασίας, αναφέρεται πως το άρμα K-2PL θα ενσωματώνει τμήματα συνθετικής θωράκισης με τμήματα ενεργού θώρακα και κατ’ επιλογή του χρήση, συστήματα ενεργητικής προστασίας για soft-kill ή hard-kill σενάρια. Επιπρόσθετα, θα φέρει πλήρες πακέτο αντιναρκικής προστασίας και συστήματα προστασίας από ραδιολογικούς, χημικούς και βιολογικούς παράγοντες. Σε περίπτωση φωτιάς, το όχημα διαθέτει εσωτερικά σειρά αισθητήρων που απελευθερώνουν φιλικά προς το προσωπικό στοιχεία κατάσβεσης με ψεκαστήρες στο χώρο του κινητήρα και του πληρώματος.
K2 Black Panther: το alter ego του τουρκικού άρματος Altay, φονικό αλλά πανάκριβο
Ο οπλισμός αποτελείται από ένα πυροβόλο διαμετρήματος 120 mm λείας κάννης, έναν τηλεχειριζόμενο σταθμό οπλισμού με πολυβόλο των 12.7 mm στην οροφή του πύργου και ομοαξονικό προς το πυροβόλο πολυβόλο γενικής χρήσης των 7.62 mm. Εκατέρωθεν του πύργου τοποθετούνται δύο εξάδες καπνογόνων για απόκρυψη. Πύργος και πυροβόλο θα ελέγχονται ηλεκτρονικά ενώ το Σύστημα Ελέγχου Πυρός θα ελέγχει το πυροβόλο σταθεροποιώντας το σε δύο άξονες και θα εξασφαλίζει την παρατήρηση και σκόπευση με θερμικές κάμερες και σκοπευτικά ημέρας/νυχτός για τον έλεγχο από τον πυροβολητή και τον αρχηγό πληρώματος. Το σύστημα θα εντοπίζει και “κλειδώνει” τον στόχο του αυτόματα αφήνοντας κατόπιν την πρωτοβουλία εμπλοκής στους χειριστές σε διαμόρφωση hunter-killer.
Το άρμα μάχης θα είναι εξοπλισμένο με σύστημα Παγκοσμίου Προσδιορισμού Θέσης (GPS) και Αδρανειακό Σύστημα Πλοήγησης (INS) καθώς και ένα πλήρες Σύστημα Διαχείρισης Μάχης επιπέδου C4I (command, control, communication, data processing and reconnaissance). Στο πακέτο ο κατασκευαστής προσφέρει μονάδα A/C, εκπαίδευση για το προσωπικό και εργαλεία καταγραφής για την απενημέρωση, ατομική και ομαδική κάθε πληρώματος.
Αναλυτές αναφέρουν πως οι σημαντικά μεγαλύτερες διαστάσεις του οχήματος και η αύξηση του βάρους συνάδουν με την απουσία στην πολωνική έκδοση του συστήματος αυτόματης γέμισης του κυρίως πυροβόλου. Έλλειψη εμπιστοσύνης στην απόδοση ή αξιοπιστία του συστήματος ή απλά επιθυμία μείωσης του κόστους οδήγησαν πιθανότατα στην απαίτηση ύπαρξης γεμιστή στη σύνθεση του πληρώματος, που στο κορεατικό άρμα είναι τριμελές. Η ύπαρξη και λειτουργία ενός ακόμα χειριστή συνεπάγεται την ανάγκη για μεγαλύτερο μήκος και ύψος ώστε να επιχειρεί με σχετική άνεση και ο επανασχεδιασμός καθώς και επιπλέον βάρος που επιβαρύνει το άρμα μάχης.
Είναι αδύνατον να μην προσέξουμε κάποιες σημαντικές ομοιότητες με το τουρκικό Altay. Όπως είναι γνωστό, το κατ΄όνομα μόνο “εγχώριο” άρμα μάχης της Τουρκίας προέρχεται από το νοτιοκορεατικό Κ-2 ‘Heuk-Pyo’ το οποίο οι Τούρκοι -όπως και οι Πολωνοί- επιθυμούσαν να “τουρκοποιήσουν” ενσωματώνοντας υποσυστήματα της εθνικής τους βιομηχανίας. Η αδυναμία πολλών από αυτών να ενσωματωθούν ικανοποιητικά, αλλά κυρίως η μη ύπαρξη ισχυρού κινητήρα διαθέσιμου για εξαγωγές έναντι τρίτων έχει καθυστερήσει πολύ το πρόγραμμα. Επιπλέον, το Altay εξελίχθηκε γρήγορα αναπτύσσοντας μεγαλύτερο σκάφος, πύργο και αποκτώντας 7ο εδαφικό τροχό. Όπως και με το Κ-2PL, το Altay εξελίχθηκε σε μια ογκοδέστερη έκδοση που αντιμετωπίζει προβλήματα με το συγκρότημα ισχύος απαιτώντας έναν κινητήρα 1,800 ίππων για να φτάσει την επιθυμητή ταχύτητα των 70 χλμ/ώρα ενώ έχει αποκαλυφθεί ότι θα έχει τετραμελές πλήρωμα, που σημαίνει πως ούτε κι αυτό θα διαθέτει αυτόματο σύστημα γέμισης.
Αποτυχία και καθυστερήσεις για τα κορεατικά άρματα μάχης K-2
Σίγουρα η κορεατική κατασκευάστρια αξιοποίησε την εμπειρία από τη σχεδίαση του Altay για να ολοκληρώσει την πρότασή της προς την Πολωνία αφού τα δύο οχήματα μοιράζονται τόσα κοινά. Μένει να δούμε πόσο αποδοτική θα είναι στο άμεσο μέλλον τόσο ο πολωνικός διαγωνισμός, στον οποίο το K-2PL είναι μάλλον φαβορί, όσο και η τουρκο-κορεατική προσπάθεια, που καθόλου βέβαιο δεν είναι πως θα δούμε “σύντομα” στον Έβρο, όπως κατά καιρούς αναφέρεται από ξένες και ημέτερες δημοσιογραφικές πηγές.