Σε ένα συμβόλαιο 350 εκατομμυρίων δολαρίων μεγάλη ευρωπαΊκή χώρα που δεν κατονομάζεται παρήγγειλε αριθμό αεροσκαφών ειδικών αποστολών από την ισραηλινή Israel Aerospace Industries. To συμβόλαιο κατασκευής των αεροσκαφών, που χρησιμοποιούνται για τη συλλογή στρατηγικής σημασίας πληροφοριών με ηλεκτρονικά μέσα.
To συμβόλαιο θα εκτελεστεί από την ELTA Systems που έχει σημαντική εμπειρία στην ανάπτυξη των συστημάτων του αεροσκάφους ειδικών αποστολών έχοντας προμηθεύσει μονάδες του τύπου στην Ισραηλινή Αεροπορία και ξένες αεροπορίες ανά τον κόσμο.
Ολοκληρώθηκε η συνεκπαίδευση με τα ισραηλινά F-16I Sufa στην 110ΠΜ – Σκοπός, σενάρια, μέσα
Το αεροσκάφος θεωρείται πολλαπλασιαστής ισχύος για μια αεροπορία ενώ το γεγονός πως η ανάπτυξή του ανήκει εξολοκλήρου στον όμιλο της ΙΑΙ θεωρείται μεγάλο προσόν, αφού ο ισραηλινός όμιλος έχει αναπτύξει όλο το εύρος των μικροσυστημάτων που το αποτελούν και έχει επιβλέψει την ενσωμάτωσή τους στην άτρακτο του αεροσκάφους.
Το αεροσκάφος ειδικών αποστολών ενσωματώνει τεχνολογία αιχμής, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και τεχνητής νοημοσύνης που το καθιστούν ικανό να εκτελέσει πολλές διαφορετικές και ιδιαίτερα πολύπλοκες αποστολές συλλογής και ανάλυσης πληροφοριών χρήσιμες για κάθε χώρα. Συγκεκριμένα το αεροσκάφος μπορεί να εκτελέσει αποστολές:
– Εναέριας Έγκαιρης Προειδοποίησης και Ελέγχου (AEW&C) με τη χρήση ενός ισχυρού ραντάρ AESA και συστημάτων αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF) μπορεί να ερευνήσει και να χαρτογραφίσει το εναέριο και θαλάσσιο περιβάλλον απειλών για τον τακτικό διοικητή ενώ μπορεί να δράσει και ως ιπτάμενο στρατηγείο για την κατεύθυνση επιχειρήσεων αεράμυνας και διεύθυνσης αεροπορικού πολέμου. Το σύμμορφο ραντάρ AESA της ELTA Systems (CAEW-Conformal Airborne Early Warning) είναι ικανό να εκτελέσει την παραπάνω αποστολή παρέχοντας κάλυψη αζιμουθίου σε εύρος 360°. Η ΙΑΙ συνεργάζεται τόσο με την Airbus όσο και με την Embraer για την ενσωμάτωση των παραπάνω σε αεροσκάφη των εταιριών ανάλογα με τις επιλογές του πελάτη.
– Παρακολούθηση Χερσαίου Αναγλύφου (AGS) με τη χρήση των ραντάρ AESA SAR/GMTI, συσκευών SIGINT και αισθητήρων EO/IR το αεροσκάφος μπορεί να εντοπίσει κάθε εχθρικό στόχο στο έδαφος παρέχοντας πληροφορίες σε όπλα μακρού πλήγματος για τις φίλιες δυνάμεις.
– Ναυτική Περιπολία (MPA) με τη χρήση του προηγμένου του εξοπλισμού και του δοκιμασμένου σε μάχη ραντάρ ELM-2022 το αεροσκάφος μπορεί να καλύψει τις απαιτήσεις ναυτικής περιπολίας, αναγνώρισης στόχων σε μεγάλες αποστάσεις, ανθυποβρυχιακό πόλεμο, πόλεμο επιφανείας, ηλεκτονική υποστήριξη και παρεμβολές και επιτήρηση θαλασσίων εκτάσεων για την υποστήριξη επιχειρήσεων του ναυτικού και της ακτοφυλακής.
– Ηλεκτρονική Παρακολούθηση και Συλλογή Πληροφοριών (SIGINT) παρακολουθώντας το ηλεκτρονικό φάσμα το αεροσκάφος μπορεί να εντοπίσει με ακρίβεια κάθε πομπό ηλεκτρονικής ενέργειας παρέχοντας τις θέσεις εχθρικών ραντάρ και συστημάτων αεράμυνας ή κέντρων διοίκησης καταδεικνύοντάς τις για παρεμβολή ή καταστροφή τους. Τα παραπάνω παρέχονται στις δυνατότητες των αεροσκαφών που πετούν σήμερα για τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ και άλλων χωρών ανά τον κόσμο.
H ανακοίνωση της ΙΑΙ δεν κάνει λόγο για την ταυτότητα της χώρας που αποκτά, το αεροσκάφος-φορέα ή άλλες λεπτομέρειες. Με δεδομένο ότι η απόκτηση δύο πλήρων συστημάτων IAI EL/W-2085 από την Ιταλική Αεροπορία επί Gulfstream G550 κόστισε 850 εκατομμύρια δολάρια το 2012 και καθένα από τα τέσσερα συστήματα επί του ίδιου φορέα κόστισαν 375 εκατομμύρια για τη Σιγκαπούρη, η τωρινή παραγγελία μπορεί να είναι συμπληρωματική της ιταλικής παραγγελίας ή να αποτελούν πακέτο-οδηγό για κάποια άλλη χώρα.