Σύμφωνα με ανακοίνωση της Bell Textron Inc., Η Αεροπορία του Μαυροβουνίου υπέγραψε συμβόλαιο προμήθειας δύο νέων ελαφρών ελικοπτέρων Bell 505 Jet Ranger X. Τα ελικόπτερα θα χρησιμοποιηθούν για την εκπαίδευση των αεροπόρων της Πολεμικής Αεροπορίας της Μαυροβουνίου.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της αμερικανικής εταιρίας, το συμβόλαιο περιλαμβάνει την κατασκευή των ελικοπτέρων από τη γραμμή παραγωγής της Bell στην Πράγα, ενώ περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και την εκπαίδευση των πρώτων τριών πιλότων στη Γαλλία για να δράσουν ως εκπαιδευτές καθώς και οκτώ τεχνικών συντήρησης στην Αεροπορική Ακαδημία Εκπαίδευσης της Bell στο Fort Worth του Τέξας.
Η έκδοση του ελικοπτέρου Bell 505 αποδεικνύεται πολύ επιτυχημένη τελευταία σε ρόλους εκπαίδευσης και ελαφρών καθηκόντων. Το ελικόπτερο διαθέτει σύγχρονα όργανα, ταχύτητα 125 κόμβων (232 χλμ/ώρα) και μπορεί να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο 680 κιλών.
Το Μαυροβούνιο σκοπεύει να αυξήσει τα κονδύλια για την άμυνα
Πρόκειται για την δεύτερη απόκτηση σύγχρονου αεροσκάφους από την μικρή αεροπορία της Βλακανικής χώρας μετά την αγορά τριών Bell 412. Το Μαυροβούνιο αποτελούσε συστατικό στοιχείο της Λαϊκής Γιουγκοσλαβικής Ομοσπονδίας μέχρι τη διάλυσή της το 1991. Τότε, ακολούθησαν διάφορες συμφωνίες ενώσεων με τη Σερβία μέχρι τον πόλεμο του 1999, που το Μαυροβούνιο βομβαρδίστηκε και αυτό σκληρά από τις δυνάμεις της Συμμαχίας του ΝΑΤΟ εξαιτίας πρωτοβουλιών της Σερβίας στο θέμα του Κοσσυφοπεδίου.
Μετά από αυτό, το Μαυροβούνιο επιδίωξε και πέτυχε την απόσπασή του και την έκθεσή του ως ανεξάρτητο κράτος το 2006. Μια έκθεση των Γιουγκοσλαβικών Ενόπλων Δυνάμεων τότε ανέφερε πως, παρά τον χωρισμό Σερβίας και Μαυροβουνίου, δεν ήταν προς το συμφέρον των δύο κρατών να χωριστούν και τα μέσα των αεροποριών τους. Παρόλα αυτά, ο χωρισμός προχώρησε και το Μαυροβούνιο έλαβε 15 αεροσκάφη εκπαίδευσης/ελαφράς κρούσης SOKO G-4, 4 στροβιλοφόρα εκπαιδευτικά UTVA 75, 4 ελικόπτερα μεταφορών Μil Mi-8T και 6 εξοπλισμένα SOKO HN-42M (γιουγκοσλαβικής παραγωγής Gazelle SA.341/2).
Η κατάσταση της αεροπορίας του Μαυροβουνίου δεν ήταν ποτέ καλή με όλο σχεδόν το στόλο της να είναι σε χαμηλό ή μηδενικό επίπεδο επιχειρησιακής λειτουργίας. Το 2012, μάλιστα, η ελληνική ΠΑ έστειλε επειγόντως ένα ελικόπτερο AS.332 Super Puma για επιχειρήσεις SAR μετά από έκκληση της κυβέρνησης της Ποντγκόριτσα. Μετά από αυτό, όλα τα αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας και τα μεγαλύτερα ελικόπτερα τέθηκαν σε αποθήκευση και έγιναν κινήσεις ανανέωσης του στόλου. Το 2017-18 παραλήφθησαν δύο ελικόπτερα Bell 412 νέας κατασκευής και ένα ακόμα μεταχειρισμένο από την Αστυνομία της Νέας Υόρκης. Η κίνηση απόκτησης σήμερα και των Bell 505 δείχνει πως η μικρή βαλκανική χώρα θέλει και μπορεί να αναβιώσε σε κάποιο βαθμό το αεροπορικό της σώμα.