Σύμφωνα με το Ναυτικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ (USNI) το Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό σκοπεύει να περικόψει τον αριθμό των προς απόκτηση νέων F/A-18E/F Super Hornet για να κατευθύνει κονδύλια προς την επιτάχυνση της ανάπτυξης του μακροπρόθεσμου προγράμματος του Νέας Γενιάς, Μαχητικού Αεροσκάφους Αεροπλανοφόρων. Η αποκάλυψη συνέπεσε με την ανακοίνωση της πρότασης για τον νέο αμυντικό προϋπολογισμό των ΗΠΑ.
Το 2019, η Boeing ως κατασκευάστρια εταιρία του Super Hornet, ανέλαβε ένα πολυετές συμβόλαιο 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για να παραδώσει 78 αεροσκάφη F/A-18E/F αλλά με το νέο προϋπολογισμό τα 24 Super Hornet θα είναι τα τελευταία που θα παραδώσει.
Όπως αναφέρουν τα έγγραφα που κατατέθηκαν, χρήματα για την κατασκευή 36 μαχητικών Super Hornet που θα παραδίδονταν μεταξύ των ετών 2022-2026 πρόκειται να διοχετευτούν “για την επιτάχυνση των διαδικασιών ανάπτυξης του μαχητικού νέας γενιάς εναέριας κυριαρχίας (NGAD) και άλλων συναφών επενδύσεων”.
Συνολικά, 4.5 δις δολάρια υπολογίζεται πως θα κοπούν από την προβλεπόμενη προμήθεια των Super Hornet υπέρ του NGAD μέσα στα επόμενα 5 χρόνια. “Η απόφαση για περικοπή της παραγωγής των Super Hornet μετά το οικονομικό έτος 2021 εξασφαλίζει πως η αεροπορία ναυτικού θα έχει επαρκή ισχύ για την αντιμετώπιση των αναδυομένων απειλών καθόλη τη δεκαετία του 2030”, αναφέρεται στα έγγραφα.
Το μαχητικό νέας γενιάς εναέριας κυριαρχίας, παλιότερα γνωστό ως πρόγραμμα F/A-XX, πρόκειται να σηκώσει σταδιακά το βάρος των αποστολών που καλύπτουν τα F/A-18 Hornet καθώς το F-35C Lighting II εισέρχεται στις τάξεις του ως μαχητικό/βομβαρδιστικό stealth. Το πρόγραμμα γνώρισε κάποια σκαμπανεβάσματα την τελευταία δεκαετία αλλά η άφιξή του θα διαμορφώσει το νέο πρόσωπο της ναυτικής αεροπορίας.
Το Αμερικανικό Ναυτικό δέχτηκε μεγάλη κριτική τα τελευταία χρόνια γιατί δεν παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εκσυγχρονισμού του αεροπορικού του σκέλους ώστε να αντιμετωπίσει τις μελλοντικές απειλές. Ως τέτοιες, αναγνωρίστηκαν κυρίως οι υπερηχητικοί πύραυλοι μεγάλου βεληνεκούς, όπως η οικογένεια κινεζικών πυραύλων Dongfeng DF-21 και DF-26, που μπορούν να πλήξουν καίρια μεγάλα αεροπλανοφόρα από πολύ μεγάλες αποστάσεις. Πέρυσι, ανάλυση του Κέντρου Στρατηγικών και Οικονομικών Ερευνών ανέφερε πως για να είναι μια αεροπορική πτέρυγα αεροπλανοφόρων αποτελεσματική έναντι απειλών από την Κίνα θα πρέπει να αεροσκάφη της να καλύπτουν αποστάσεις 1,000 χλμ. από το αεροπλανοφόρο-φορέα. Αυτό αντιστοιχεί σε διπλάσια απόσταση από ότι το F-35 είναι ικανό να φέρει σε πέρας.
Το Αμερικανικό Ναυτικό δεν φαίνεται σίγουρο ακόμα για το μέλλον. Δεν έχει ξεκαθαρίσει αν το NGAD θα είναι επανδρωμένο ή όχι. Ο αρχηγός ναυτικών επιχειρήσεων, ναύαρχος Mike Gilday εκτίμησε πως μια μελλοντική δύναμη θα συνδυάζει επανδρωμένα και ανεπάνδρωτα αεροσκάφη. Το 2015 ο πρώην υπουργός Ναυτικών είχε δηλώσει πως το F-35 θα ήταν το τελευταίο επανδρωμένο μαχητικό του Ναυτικού αλλά αυτό δεν δείχνει και τόσο σίγουρο σήμερα. Το Αμερικανικό Ναυτικό δείχνει μάλλον διστακτικό σε μη-επανδρωμένα αεροσκάφη.
Ένα σχέδιο μη-επανδρωμένου μαχητικού εγκαταλείφθηκε και μόνο το ΜΕΑ εναερίου ανεφοδιασμού MQ-25A Stingray προχώρησε. Πρόσφατα, κύκλοι του Ναυτικού βεβαίωσαν πως δεν αναπτύσσουν άλλο μη-επανδρωμένο φορέα, επικαλούμενοι λόγους οικονομίας και ρεαλισμού. “Το μη-επανδρωμένο δεν είναι στην πραγματικότητα μη-επανδρωμένο απλά δεν έχει χειριστή στο πιλοτήριο. Χρειάζεται δε εξίσου μεγάλη προσοχή κατά τη συντήρηση και διαχείρισή του στο κατάστρωμα, αν όχι μεγαλύτερη”, δήλωσε πέρυσι ο αντιναύαρχος Bill Merz, τότε υπαρχηγός ναυτικών επιχειρήσεων.
Πηγή: Fighterjets World.com