Το Πεντάγωνο συνεχίζει να υποστηρίζει την ανάπτυξη προηγμένου λογισμικού για να διατηρήσει το αεροσκάφος F-35 JSF την πρωτοκαθεδρία μεταξύ των νέας γενιάς ψηφιακών αεροσκαφών και των νέων αναδυόμενων απειλών αλλά το πρόγραμμα που έχει παρουσιάσει μπορεί να μην είναι διατηρήσιμο.
Το 2018, το F-35 υιοθέτησε ένα δυναμικό μοντέλο αναβάθμισης λογισμικού, γνωστό ως Διαρκής Ανάπτυξη Ικανοτήτων και Απόδοσης (Continuous Capability Development and Delivery – C2D2), ή απλά DevOps μεταξύ των τεχνικών λογισμικού που εργάζονταν σε αυτό.
Σκοπός ήταν η απόρριψη του προηγούμενου προτύπου σταδιακής αναβάθμισης και το πέρασμα σε μια μέθοδο διόρθωσης προβλημάτων και αδυναμιών με πιο ταχύ βήμα αντί να αναβαθμίζεται το λογισμικό ανά έτος.
Το σύστημα υποστήριξης του F-35 πρέπει να επανεξεταστεί και να επανασυσταθεί εκ βάθρων
Σύμφωνα ωστόσο με τον ανεξάρτητο επιθεωρητή δοκιμών οπλικών συστημάτων του Πενταγώνου, Robert Behler, το μοντέλο C2D2 χαρακτηρίζεται “υψηλού ρίσκου” καθώς η ταχύτητα με την οποία γίνονται οι διαδικασίες αναβάθμισης και ελέγχου είναι τόσο μεγάλη που δεν υπάρχει χρόνος να επιλυθούν τα όποια προβλήματα. Το πρόγραμμα πασχίζει ήδη να τηρήσει τα υπάρχοντα χρονοδιαγράμματα ενώ νέο λογισμικό που εισάγεται για να αντικαταστήσει παλιότερα προβλήματα δεν είναι συμβατό συχνά με άλλες λειτουργίες.
Όπως αναφέρει ο Behler στην αναφορά του, το πρόγραμμα C2D2 καλεί για αναβαθμίσεις στο λογισμικό του F-35 κάθε 6 μήνες, χρόνος που δεν επαρκεί για να δοκιμαστεί ο νέος κώδικας επαρκώς με αποτέλεσμα να παραμένουν “μικρόβια” που εμφανίζονται σε μονάδες στο πεδίο.
Μια λύση θα μπορούσε να δοθεί με την ανάπτυξη μοντέλων και εργαλείων εξομοίωσης για να δοκιμάζεται το νέο λογισμικό πριν εφαρμοστεί αλλά κάτι τέτοιο θα έπρεπε να έχει ήδη χρηματοδοτηθεί και δρομολογηθεί από το Πεντάγωνο και αυτό δεν έχει ακόμα συμβεί. Το Πεντάγωνο δεν επιβεβαίωσε ούτε αρνήθηκε την παραπάνω θέση.
Άλλα προβλήματα του προγράμματος αυτή τη στιγμή είναι τα εξής:
Η ALIS παρουσιάζει ακόμα προβλήματα
Το F-35 βασίζεται σε ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Αυτόνομης Υποστήριξης Πληροφοριών (Autonomic Logistics Information System ή ALIS) που εμφανίζει την κατάσταση του αεροσκάφους, οργανώνει την παραγγελία απαρτίων, την σχεδίαση των αποστολών και πιθανά προβλήματα απόδοσης αλλά υποφέρει ακόμα από μικροβλάβες και καθυστέρηση στον χρόνο επεξεργασίας δεδομένων.
To ALIS αναμένεται να αντικατασταθεί από το σύστημα ODIN (Operational Data Integrated Network – ODIN), ένα σύστημα διαχείρισης Cloud που είναι κυβερνητικής ανάπτυξης. Η αλλαγή αναμένεται να λύσει τα μειονεκτήματα που παρουσιάζει το ALIS της Lockheed Martin αλλά μέχρι το τέλος του 2022 που θα γίνει η πλήρης επιχειρησιακή του ανάπτυξη, το F-35 θα συνεχίσει να βασίζεται στο ALIS.
Αισιοδοξία για Ενοποιημένο Περιβάλλον Εξομοίωσης ( Joint Simulation Environment)
Το προηγούμενο έτος το Πεντάγωνο ανακοίνωσε πως θα καθυστερήσει να υπογράψει την πλήρη παραγωγή του μαχητικού F-35 που αναμενόταν τον Δεκέμβριο του 2019 και τώρα έχει μετακινηθεί για τον Ιανουάριο του 2021.
Ουσιαστικά, η Lockheed Martin ήδη κατασκευάζει το F-35 σε πλήρη ρυθμό παραγωγής έχοντας παραδώσει 134 μαχητικά αλλά το Πεντάγωνο δεν έχει τυπικά υπογράψει την πράξη. Η πράξη έχει συμβολικό χαρακτήρα αφού σηματοδοτεί το τέλος των δοκιμών και την ωρίμανση ενός προγράμματος.
Το πρόβλημα είναι πως το F-35 δεν μπορεί να ξεπεράσει το στάδιο των δοκιμών εκτός κι αν περάσει το Ενοποιημένο Περιβάλλον Εξομοίωσης που θα δοκιμάσει την απόδοση των συστημάτων του μαχητικού σε ένα εικονικό περιβάλλον δοκιμών σε επιχειρησιακό περιβάλλον με πλήρες φάσμα απειλών και αποστολών. Το περιβάλλον δεν θα είναι έτοιμο πριν τον Ιούλιο του 2020, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις.
Παρόλα αυτά, τόσο το Πεντάγωνο όσο και ο Behler δείχνουν αισιόδοξοι πως το F-35 θα τηρήσει το χρονοδιάγραμμα. Η μικρή πρόοδος των εργασιών που παρατηρήθηκε εντός του 2019 δείχνει να έχει θέσει σωστές βάσεις και τόσο η πτητική και αεροδυναμική απόδοση όσο και οι δοκιμές όπλων και αισθητήρων συνιστούν πως το JSF θα περάσει τον σκόπελο των δοκιμών.
Πηγή: Defense News.com