Οι δύο φρεγάτες κλάσης Adelaide του Βασιλικού Αυστραλιανού Ναυτικού θα εξακολουθούν να επιχειρούν στον Ειρηνικό Ωκεανό και μετά τον παροπλισμό τους, αφού θα καταλήξουν στην Χιλή.
Οι φρεγάτες «HMAS Melbourne» (FFG 05) και «HMAS Newcastle» (FFG 06) προορίζονται να αντικαταστήσουν τις δύο φρεγάτες L και θα μπορούσαν να φθάσουν στην Χιλή μέχρι και το 2021, τονίζει το «Infodefensa». Σειρά έχει τώρα η τελική συμφωνία μεταξύ των κυβερνήσεων της Αυστραλίας και της Χιλής, ενώ στον προϋπολογισμό του 2020 προβλέπονται $3,6 εκατ. για εργασίες και την κατάρτιση του προσωπικού στα πλοία. Σύμφωνα με τις πηγές μας στην Αυστραλία, πάντως, η Χιλή δεν έχει αγοράσει ακόμη τις Adelaide και η επίσημη θέση είναι πως η απόφαση θα παρθεί από τον ίδιο τον Πρόεδρο Σεβαστιάν Πινιέρα.
Συνέντευξη Α/ΓΕΕΘΑ: 180 εκατομμύρια το κόστος των 2 Adelaide, οι ΗΠΑ συναινούν για τα όπλα τους
Κάπου εδώ να θυμίσουμε πως για τις Adelaide είχε εμφανιστεί να εκδηλώνει ενδιαφέρον και η Ελλάδα, με τον πρώην Α/ΓΕΕΘΑ Ναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη να ενημερώνει τους διαπιστευμένους συντάκτες στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας στις 19 Δεκεμβρίου 2018 «πως αυτά τα πλοία θα μπορούσαν να είναι μία ενδιάμεση λύση για το Πολεμικό Ναυτικό». Ο ίδιος ανέφερε τότε ότι το κόστος θα έφθανε στα 180 εκατομμύρια. Έκτοτε όμως το θέμα ατόνησε και τελικά εγκαταλείφτηκε.
Η Αυστραλία απέκτησε 6 φρεγάτες O.H. Perry από τις ΗΠΑ, η πρώτη από τις οποίες εισήλθε σε υπηρεσία το 1980. Την προηγούμενη δεκαετία οι Αυστραλοί προχώρησαν στην αναβάθμιση των 4 νεότερων με το πρόγραμμα «FFG Upgrade Project». Μετά από αυτό:
>Tο εκτόπισμα των πλοίων αυξήθηκε από τους 4100 στους 4200 τόνους, ενώ τοποθετήθηκαν νέες γεννήτριες diesel και νέοι solid state 400 Hz static frequency converters για καλύτερη και πιο αξιόπιστη ηλεκτρική ισχύ. Τα πλοία έλαβαν ένα νέο ΣΕΠ (FFG Naval Combat Data System, NCDS) καθώς και το Australian Distributed Architecture Combat System (ADACS), που βασίζεται σε κονσόλες Q70, και κάνει χρήση ενός δικτύου Local Area Network (LAN) για την διανομή των δεδομένων και τακτικής εικόνας στους σταθμούς μάχης. Τοποθετήθηκε σύστημα Link-16 που συμπλήρωσε το παλαιότερο Link-11 ενώ το ραντάρ ελέγχου πυρός του πυροβόλου αναβαθμίστηκε από Mk92 Mod 2 σε Mod 12.
>Το ραντάρ AN/SPS-49v4 αναβαθμίστηκε σε AN/SPS-49Av1MPU, ενώ το ραντάρ επιφανείας AN/SPS-55 βελτιώθηκε. Επίσης το δεύτερο Mk92 Fire Control System για τους πυραύλους πήγε από MOD 2 σε MOD 12, το οποίο περιλαμβάνει και αναβαθμίσεις του γνωστού Separate Target Illumination Radar (STIR).
>Τοποθετήθηκε IRST Radamec 2500 EOTS αν και οι Αυστραλοί δεν έμειναν ικανοποιημένοι από την απόδοσή του. Τα σόναρ AN/SQS-56 και MULLOKA αφαιρέθηκαν, και στην θέση τους μπήκε το Thompson (Thales) Spherion Medium Frequency Sonar το οποίο διασυνδέθηκε με το συρόμενο σόναρ ALBATROS προσφέροντας στην φρεγάτα μια μοναδική υποβρύχια εικόνα. Το παλιό ESM AN/SLQ-32v2 “Slick 32” αντικαταστάθηκε από συσκευές της Elbit (EA-2118) και της RAFAEL (C-Pearl).
>Τα πλοία είναι εφοδιασμένα με ένα υπολογιστή PANORAMA που λαμβάνει δεδομένα από τα σόναρ Spherion και Albatross κι έτσι μπορεί να εντοπίζει παθητικά τις εισερχόμενες τορπίλες. Επίσης τα Darwin, Melbourne, και Newcastle είναι εφοδιασμένα με το ενεργό σύστημα αντιμετώπισης τορπιλών SLQ-25 Nixie.
>Ο εκτοξευτής Mk13 μπορεί να βάλλει πυραύλους Standard SM-2MR (μαζί με τους RGM-84 Harpoon), ενώ έχει τοποθετηθεί και 8πλός εκτοξευτής Mk41 για 32 συνολικά πυραύλους ESSM.
Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό πως οι Adelaide είναι κατά πολύ ισχυρότερες και ικανότερες των MEKO200HN, τώρα ή μετά από τον ενδεχόμενο εκσυγχρονισμό των τελευταίων. Συνεπώς τα πλοία αυτά θα αναλάμβαναν λογικά επικεφαλής των ομάδων μάχης του ΠΝ, συγκεντρώνοντας τριγύρω τους ΜΕΚΟ200ΗΝ και εκσυγχρονισμένες Kortenaer. Ωστόσο οι Adelaide δεν αγοράζονται από την Ελλάδα, αλλά από τη Χιλή, και την εικόνα κάνει ακόμη πιο δυσάρεστη ότι το πρώτο αναβαθμισμένο πλοίο της κλάσης αποσύρθηκε το 2015, κάτι που σημαίνει ότι μια χώρα που θα ενδιαφερόταν έγκαιρα για τις Adelaide, θα μπορούσε να αποκτήσει και τις 4…
ΑΠΟΨΗ: Τι έγινε τελικά με τις φρεγάτες Adelaide; Τις απορρίψαμε οριστικά, κι αν ναι, γιατί;
Επιστρέφοντας λοιπόν στην Χιλή, η ίδια αποφάσισε το 2018 να κινηθεί στην αντικατάσταση των L και οι αρμόδιοι εξέτασαν τις περιπτώσεις ναυπήγησης καινούριων πλοίων ή απόκτησης μεταχειρισμένων από άλλες χώρες. Η επιλογή των καινούριων πλοίων απορρίφθηκε γιατί απαιτούσε μεγάλο κόστος και γιατί τα εγχώρια ναυπηγεία είναι απασχολημένα ως το 2022, με το πρόγραμμα του παγοθραυστικού Antartica I.
Τότε οι αρμόδιοι μελέτησαν 4 εναλλακτικές λύσεις: τις φρεγάτες M του Ολλανδικού Ναυτικού, φρεγάτες Type 23 του Βασιλικού Ναυτικού, φρεγάτες Halifax του Βασιλικού Καναδικού Ναυτικού και τις Adelaide. Η πρώτη σκέψη αφορούσε τις Μ και υπογράφθηκε Επιστολή Προθέσεως (Letter of Intent – LoI) τον Δεκέμβριο του 2018, για την αγορά των φρεγατών M «HNMLS Van Amstel» (F831) και «HNMLS Van Speijk» (F828). Το θέμα κόλλησε όμως στον χρόνο μεταβίβασης των πλοίων, αφού η «HNMLS Van Amstel» (F831) θα μπορούσε να δοθεί το 2024 και η «HNMLS Van Speijk» το 2027. Οι φρεγάτες Type 23 και Halifax είχαν παρόμοιο ζήτημα, αφού υπάρχουν καθυστερήσεις στα ναυπηγικά προγράμματα του Ηνωμένου Βασιλείου και του Καναδά, με συνέπεια τα πρώτα πλοία να γίνουν διαθέσιμα μετά την περίοδο που θέλει η Χιλή.
Αντίο Adelaide; Επειδή η ναυπήγηση νέων πλοίων καθυστερεί, η Χιλή θα αγοράσει τα αυστραλιανά σκάφη
Προκρίθηκαν έτσι οι δύο φρεγάτες Adelaide, που έγιναν ακόμη πιο προσιτές, καθώς αποσύρονται από το Βασιλικό Αυστραλιανό Ναυτικό μέσα στο 2019. Τα πλοία έχουν επιθεωρηθεί από προσωπικό και το Χιλιανό Ναυτικό έδωσε το «πράσινο φως» για την αγορά τους στις αρχές του έτους.
Η φρεγάτα «HMAS Newcastle» αποσύρθηκε από την υπηρεσία στις 30 Ιουνίου 2019 και η «HMAS Melbourne» θα ακολουθήσει στις 26 Οκτωβρίου. Οι 2 Adelaide έχουν μ.ο. ηλικίας 26 ετών και μπορούν να αξιοποιήσουν τον Α/Α πύραυλο SM-2MR Block IIIA, επιτρέποντας τη διατήρηση ικανότητας Α/Α Άμυνας Περιοχής μετά τον παροπλισμό των φρεγατών L.
Σημειώνουμε πως το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό επέδειξε χαρακτηριστική αδράνεια στο θέμα των φρεγατών της Αυστραλίας. Τα μόνα πλοία που θα μπορούσαν να ενισχύσουν άμεσα την Ελλάδα, τελικά θα καταλήξουν στην Χιλή. Ίσως να βρούμε ενδιαφέρουσες τότε τις φρεγάτες L της Χιλής, ποιος ξέρει…