14.6 C
Athens
Τρίτη, 26 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑΠΟΨΗ: Τι έγινε τελικά με τις φρεγάτες Adelaide; Τις απορρίψαμε οριστικά, κι...

ΑΠΟΨΗ: Τι έγινε τελικά με τις φρεγάτες Adelaide; Τις απορρίψαμε οριστικά, κι αν ναι, γιατί;

- Advertisement -

 
Η ιστοσελίδα μας αλλά και το περιοδικό έχουν ασχοληθεί επισταμένα με το θέμα της απόκτηση μεταχειρισμένων φρεγατών Adelaide που υπηρετούν -ή υπηρετούσαν- στο Πολεμικό Ναυτικό της Αυστραλίας. Ο λόγος είναι απλός, μια απλή “ματιά” στα διαθέσιμα πολεμικά πλοία που θα μπορούσα να ενισχύσουν άμεσα το ΠΝ, τα αποτελέσματα είναι γνωστά.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Μπορεί το ΠΝ να ενισχυθεί με μεταχειρισμένες φρεγάτες άμεσα; Adelaide και Lafayette οι πρώτες λύσεις;


Πριν συνεχίσουμε, για μια ακόμη φορά, να πούμε πως το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται ενίσχυση χτες, όχι αύριο ή αντιμεθαύριο. Οι φρεγάτες κλάσης S έχουν πλέον φάει τα ψωμιά τους, είναι άγνωστο πως το ΠΝ και τα στελέχη του καταφέρνουν να διατηρούν λειτουργικές φρεγάτες με ηλεκτρονικά συστήματα που είχαν κατασκευαστεί προ 40ετίας. Ακόμη και οι εκσυγχρονισμένες S, θα πρέπει να είχε σχεδιαστεί ήδη η απόσυρσή τους. Το θέμα όμως είναι πως εμείς τις κοιτάμε εθνικά “υπερήφανοι” να πλέουν στο Αιγαίο, χωρίς καν να αναλογιζόμαστε τα πληρώματα που τις στελεχώνουν και θα χρειαστεί να πολεμήσουν αύριο με αυτές.
Καθώς όμως η αγορά νέων πλοίων, ακόμη κι αν καταφέρει να γίνει, χάνεται κάπου προς τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, αν και εφόσον τελικά προχωρήσει η αγορά φρεγατών τύπου Belharra. Βέβαια το ΠΝ είχε προνοήσει πριν από τουλάχιστον μια δεκαετία, και σχεδίαζε να αγοράσει φρεγάτες κλάσης FREMM-HN, μαζί με Γαλλία και Ιταλία. Το τι συνέβη το ξέρουμε, δεν έγινε τελικά τίποτα, και το ΠΝ συνέχισε την σταθερή του πορεία με τις αιωνόβιες Kortenaer.

Συνέντευξη Α/ΓΕΕΘΑ: 180 εκατομμύρια το κόστος των 2 Adelaide, οι ΗΠΑ συναινούν για τα όπλα τους


Βέβαια οι ανάγκες ήταν τόσο πιεστικές, που το θέμα FREMM-HN εμφανίστηκε ξανά το 2012, έστω και για την αγορά ή μίσθωση λιγότερων πλοίων. Το θέμα είναι πως ούτε φυσικά και τότε έγινε κάτι, καθώς οτιδήποτε στρατιωτικό την εποχή των Μνημονίων μπορεί να έφερνε και … λαϊκή εξέγερση.
Έτσι φτάσαμε στο σήμερα, με το ΠΝ να αναγκάζεται να επιχειρεί με φρεγάτες ηλικίας 40 ετών. Όλοι το ξέρουν, κι όλοι “σφυρίζουν αδιάφορα”. Ειλικρινά, προκαλεί κακή εντύπωση το γεγονός ότι όχι απλά δεν υφίσταται άμεση λύση, αλλά δεν βλέπουμε λύση ούτε σε μεσομακροπρόθεσμο επίπεδο. Ας είμαστε ειλικρινείς, ακόμη κι αν αγοράσουμε φρεγάτες Belharra αυτές θα είναι μόλις 2, και μάλιστα θα έρθουν περίπου το 2025. Μέχρι τότε, τι κάνουμε;

ΑΠΟΨΗ: Adelaide στο Αιγαίο, τι καινούργιο θα φέρουν στο ΠΝ (απαντώντας και στο ερώτημα “τι να τα κάνουμε τα σαπάκια ρε φίλε”)


Εντάξει, μπορούμε να πούμε στους Τούρκους να σταματήσουν τις προκλήσεις, και να ξαναρχίσουν μετά το 2026-7 που θα είμαστε κι εμείς έτοιμοι. Άντε και το κάνουν, στα πλαίσια του “φίλαθλου πνεύματος”. Τότε τι θα έχει το ΠΝ; 2 Belharra και 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ εκσυγχρονισμένες; Μια χαρά, προφανώς θα έχουμε συμφωνήσει οι Τούρκοι να αποσύρουν κι αυτοί τα πλοία τους και να τα αντικαταστήσουν με κότερα…
Υπάρχει πρόβλημα, όχι μόνο σήμερα, αλλά μεσομακροπρόθεσμα. Εκτός κι αν το ΠΝ έχει αποφασίσει πως το 2026 θα είναι μια σκιά του εαυτού του, με δύναμη 2 Belharra, 4 MEKO200HN, 7(;) Super Vita, 4 214HN+1 209/1200. Αν έχουμε πάρει μια τέτοια απόφαση, πάμε πάσο, και τότε μια χαρά όλα. Αν όμως έχουμε κάνει τέτοιο σχεδιασμό, δεν αποσύρουμε τις 3 φρεγάτες κλάσης S, που δεν έχουμε εκσυγχρονίσει και αφήνουμε να λέμε πως έχουμε 13 (!) φρεγάτες, ικανές και έτοιμες για όλα;

ΠΝ: Οι μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer ΔΕΝ αποσύρονται μέχρι νεωτέρας


Θυμίζουμε πως το ΠΝ, ακόμη κι αν είχε προχωρήσει η προμήθεια των 2 FREMM πέρσι (παρακαλούμε να συγκρατήσετε τα γέλια σας), θα κρατούσε σε υπηρεσία τις 3 Kortenaer, προκειμένου σε περίπτωση σύρραξης να είχε την δυνατότητα να βγάλει στη θάλασσα 15 κύρια πολεμικά, έστω κι αν χρειαζόταν να φέρει κόσμο κι από την αποστρατεία ή τους φάρους. Τόσο μεγάλες είναι οι ανάγκες για πλοία, και τόσες είναι οι προκλήσεις, και στο ΠΝ το γνωρίζουν πολύ καλά.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ποιες είναι οι πραγματικές A/A δυνατότητες των Adelaide με SM2/ESSM;


Καινούργια πλοία, δεν μπορούμε να αγοράσουμε. Τα σχέδιά μας για Arleigh Burke, ένα πλοίο που έχει σχεδιαστεί να προσφέρει σε Ομάδες Μάχης Αεροπλανοφόρων, μάλλον δεν θα υλοποιηθούν (μην χαμογελάτε…). Έχουμε παρουσιάσει όλες σχεδόν τις δυνητικές επιλογές για μεταχειρισμένα πλοία, και δυστυχώς ή ευτυχώς, “τα κουκιά είναι μετρημένα”.
Έχουμε και λέμε. Είτε παίρνουμε τις παλιές γερμανικές F122, που αποσύρουν μετά από πολυετή και έντονη υπηρεσία οι Γερμανοί (που σε κάθε περίπτωση είναι ανώτερες κατά πολύ σε δυνατότητες από τις ελληνικές Kortenaer, είτε τις εκσυγχρονισμένες είτε τις “παρατημένες”), είτε ζητάμε να πάρουμε τις δυο μη εκσυγχρονισμένες LaFayette από τους Γάλλους σαν offset των Belharra, είτε, τις 2 -που ήταν μέχρι πρότινος 3- φρεγάτες κλάσης Adelaide από το Αυστραλιανό Ναυτικό.

Δυστυχώς κάτι δεν πάει καλά -και- στην υπόθεση των Adelaide


 
Το θέμα των Adelaide το έχουμε αναλύσει αρκετές φορές, και μάλιστα έχουμε εξετάσει το τι μπορούν να προσφέρουν στο ΠΝ και στις επιχειρησιακές του δυνατότητες. Η αλήθεια είναι πως στερούνται ενός state of the art ραντάρ 3D, που θα μπορούσε να προσφέρει πολλά, αλλά έχουν μια άλλη προσέγγιση, 2D, με τεράστια ακτίνα δράσης, που όμως μπορεί να προσφέρει ακριβή δεδομένα καθοδήγησης σε πυραύλους Standard SM-2 BlockIIIA/B.
Η Αυστραλία δεν έχει κρύψει το γεγονός ότι η Ελλάδα περιλαμβάνεται στους πιθανούς αγοραστές, ενώ το ελληνικό ενδιαφέρον εξέφρασε επίσημα και ο πρώην ΑΓΕΕΘΑ (και κατόπιν ΥΕΘΑ) ναύαρχος ε.α Ευάγγελος Αποστολάκης πέρσι τον Δεκέμβρη. Θεωρητικά, αναμέναμε επιτροπή του ΠΝ να επισκεφτεί τα πλοία, προκειμένου να διαπιστώσει την κατάστασή τους.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ποιες οι επιλογές για άμεση ενίσχυση του ΠΝ αν δεν αγοραστούν οι Adelaide;


Την “διαπραγμάτευση” καθυστέρησε η αρχική άρνηση των Αυστραλών να αποδεσμεύσουν πυραύλους SM-2 από τα δικά τους αποθέματα. Η επιλογή αυτή ήταν η λογική για την ελληνική πλευρά, καθώς έτσι τα πλοία θα έρχονταν ετοιμοπόλεμα, με αρχικό φόρτο μάχης, ικανά να ξεκινήσουν άμεσα επιχειρήσεις.
Την στιγμή που το ΠΝ στερείται εδώ και πάνω από 10 χρόνια, δυνατότητα αεράμυνας περιοχής, ενώ χρειάζεται απεγνωσμένα νέες φρεγάτες γενικών καθηκόντων. Οι Adelaide θα λέγαμε ότι είναι το κατάλληλο σκάφος, με τις κατάλληλες δυνατότητες, την κατάλληλη στιγμή. Επίσης, οι Αυστραλοί πλέον ίσως είναι διατεθειμένοι να αποδεσμεύσουν και ένα απόθεμα SM-2 BlockIIIA, από την στιγμή που στα Hobart, πολύ άνετα, θα μπορούσαν να αγοράσουν τους ικανότερους BlockIIIB.

Think Out Of The Box: Αξίζει μήπως η αγορά των Adelaide ακόμη και χωρίς SM-2; Υπάρχουν έξυπνες λύσεις χωρίς λεφτά; Ίσως ναι!


 
Τώρα, προκαλεί μεγάλη εντύπωση το γιατί το ΠΝ είναι τόσο “χαλαρό” στο θέμα των Adelaide. Προφανώς και F122 Bremen, παλαιότερες και σχετικά ταλαιπωρημένες, δεν θα ήθελε. Οι LaFayette, εκτός του ότι οι Γάλλοι δεν έχουν πει ότι τις διαθέτουν, προσφέρουν λιγότερα σχέση με τις Super Vita. Με όλες τις υπόλοιπες λύσεις να ακολουθούν μετά από χρόνια, η λύση των Adelaide φαίνεται να είναι η πλέον δόκιμη για την κατάστασή μας.
Το ΠΝ θα μπορούσε να βρεθεί με ένα πλοίο με ικανότητες άμυνας περιοχής, χωρίς όμως να είναι ένα πλοίο AAW. Το ότι μπορεί να κατευθύνει “μόνο” δυο πυραύλους SM-2 δεν ισχύει, καθώς μπορεί να έχει σε πτήση τουλάχιστον άλλους δυο. Και λέμε “τουλάχιστον”, γιατί οι δυνατότητες του CMS δεν είναι απόλυτα γνωστές, ενώ οι SM-2 δεν χρειάζονται συνεχή καταύγαση όπως οι SM-1.

Η φρεγάτα «HMAS Melbourne» (κλάσης Adelaide) επέστρεψε στην Αυστραλία για να αποσυρθεί τον Οκτώβριο


 
Μάλιστα, και δεν μας ενδιαφέρει ένα πλοίο που έχει εκσυγχρονισμένο ραντάρ που μπορεί και βλέπει σε τεράστιες αποστάσεις, μπορεί να “δίνει” δεδομένα μέσω Link 16, έχει υπερσύγχρονο sonar αλλά και σύστημα ESM, έχει  σύστημα αποφυγής ναρκών, αλλά και σύστημα προείδοποίησης για εισερχόμενες τορπίλες, δυνατότητα υποστήριξης των S70-B6 αλλά και MH-60R, 8πλό Mk41 για ESSM Block I αλλά ΚΑΙ Block II, αλλά εμάς … δεν μας κάνει; Μήπως είναι ακριβό;
Ο τότε ΑΓΕΕΘΑ είχε μιλήσει για 180 εκ. ευρώ, μαζί με τα όπλα, τιμή λογική για δυο μεταχειρισμένα σκάφη μαζί με 20 ως 40 SM-2 από stock της Αυστραλίας. Όσοι θεωρούν ότι τα χρήματα ήταν περισσότερα, θα παραπέμψουμε σε πωλήσεις άλλων μεταχειρισμένων πλοίων, όπως το HMS Ocean, ελικοπτεροφόρο με Artisan 997, που πουλήθηκε στην διαστημική τιμή των 97 εκ. λιρών. Τόσο φθηνό, που μέχρι και οι Τούρκοι ψάχτηκαν να το αγοράσουν. Συνεπώς τον μύθο που να αναφέρει “ακριβά σαπάκια” απλά δεν τον δεχόμαστε.

ΑΠΟΨΗ: Τι τρέχει με τις Adelaide;


Λοιπόν, βγήκε η στρατιωτική ηγεσία και είπε κάποια στιγμή “ενδιαφερόμαστε για Adelaide”. Μετά, τίποτα, σιγή ισχύος, μόνο ότι “τα πλοία δεν μας κάνουν”. Οκ, λογικό είναι τα πλοία να μην καλύπτουν τις προδιαγραφές του ΠΝ. Ποιες είναι αυτές οι προδιαγραφές; Ανώτερες των Adelaide; Ή ανώτερες των Kortenaer; έχουμε αποφασίσει το ακριβώς θέλουμε; μεταχειρισμένα πλοία είναι λογικό να μην είναι ακριβώς όπως θα τα θέλαμε.
Τώρα, η μόνη επιβεβαιωμένη επίσκεψη που έγινε από το ΠΝ, ήταν η εθιμοτυπική επίσκεψη του ΑΓΕΝ στις 15 Μαίου στη Σιγκαπούρη. Η επίσκεψη έχει αναφερθεί και από το ΠΝ, ενώ την επιβεβαιώσαμε και τις πηγές μας στην Αυστραλία. Μια επίσκεψη όμως, ακόμη κι από τον ΑΓΕΝ, δεν είναι δυνατόν να έχει αποτέλεσμα τεχνικού ελέγχου. Μήπως, αξίζουν τα πλοία μια δεύτερη ευκαιρία, πριν καταλήξουν είτε στη Χιλή, είτε στόχος, είτε παλιοσίδερα;

Ο ΑΓΕΝ έχει επισκεφτεί φρεγάτα Adelaide τον περασμένο Μάιο, την HMAS Newcastle


Οι Adelaide είναι η μόνη λύση για άμεση ενίσχυση του ΠΝ. Αν είχαμε “τρέξει” εγκαίρως στην αρχή του χρόνου, τα πλοία θα ήταν στην Ελλάδα μέχρι το τέλος του 2019, έτοιμα και ικανά να προσφέρουν στην Ανατολική Μεσόγειο. Εντάξει, δεν θα έχουν τις επιδόσεις μιας F100, μιας F124 ή ενός Type 45, αλλά δεν λες και άχρηστα πλοία τις Adelaide, το αντίθετο. Η τεχνολογία των Adelaide είναι ανώτερη από οτιδήποτε έχουμε σε υπηρεσία στο ΠΝ, και οι δυνατότητές τους θα αλλάξουν τα δεδομένα, ακόμη κι αν δεν έρθουν με πλήρη φόρτο SM-2.
Πιθανότατα, το ΠΝ θεωρεί πως πιθανή αγορά Adelaide και SM-2 αδυνατίζει το πρόγραμμα των Belharra. Ας μην κοροϊδευόμαστε, 2 Belharra δεν φτάνουν ούτε για αστείο. Θα ήταν λοιπόν, πολύ χρήσιμο, να εξηγήσει το ΠΝ με πιο σκεπτικό απέρριψε τις Adelaide, ή θα τις απορρίψει, εκτός κι αν συνεχίζει την διαπραγμάτευση. Μακάρι, αλλά δεν το βλέπουμε.

Θα έρθουν οι Γάλλοι με LaFayette/Belh@rra/ΜΕΚΟ200/ASTER να “χτυπήσουν” τους Αμερικάνους και τις Adelaide/LCS/SM2;


 
Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε πως οι Adelaide αξίζουν μια ακόμη ματιά, έστω κι αν σκοπεύουμε να αγοράσουμε (;) Belharra. 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

242 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
242 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η Ουκρανία στον αστερισμό των πυρηνικών πυραύλων – η στάση της Ελλάδας

Του Ιπποκράτη Δασκαλάκη, Αντιστρατήγου ε.α., διδάκτορος Διεθνών Σχέσεων, διευθυντή μελετών του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών ΜελετώνΚαι ξαφνικά μετά την πτήση του ρωσικού βαλλιστικού πυραύλου Oreshnik...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οδηγός επιβίωσης σε περιόδους κρίσεων και πολέμου

0
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου*Στις 31 Οκτωβρίου 2024, ο Ειδικός Σύμβουλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) και πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Φινλανδίας Sauli...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Νοεμβρίου 1943: Η βύθιση του Rohna από...

9
Το βρετανικό εμπορικό πλοίο HMT Rohna βυθίζεται έξω από τις ακτές της Αλγερίας μετά από επίθεση γερμανικών He-177 που μεταφέρουν κατευθυνόμενα βλήματα Henschel Hs...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Γάλλος Αρχηγός Γενικού Επιτελείου: Οι δικές μας FDI είναι λιγότερο οπλισμένες από τις ελληνικές

«Σε σύγκριση με τις φρεγάτες άμυνας και επέμβασης (FDI) που παρήγγειλε η Ελλάδα, οι αντίστοιχες που προορίζονται για το γαλλικό Nαυτικό θα είναι λιγότερο...

ΕΑΣ: Ξεκίνησε παραγωγή πυρομαχικών και με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Προχωρούν κανονικά σύμφωνα με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα τα δύο μεγάλα επενδυτικά έργα που πραγματοποιούνται στο συγκρότημα εργοστασίων των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) στο Λαύριο.Η...

Ελλάδα: Πρωτογενές πλεόνασμα €13,5 δις στο δεκάμηνο- ξεπεράστηκε ο στόχος

Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 13,528 δισ. ευρώ, παρουσίασε η εκτέλεση του προϋπολογισμού για το διάστημα Ιανουαρίου - Οκτωβρίου του 2024, έναντι στόχου για πλεόνασμα 12,930...