Τα τελευταία δέκα χρόνια, υπήρξε συστηματική κινητικότητα για την μετακίνηση υλικών αντικειμένων (ξεκινώντας από φαρμακευτικό υλικό, βιολογικό υλικό για εξετάσεις και είδη πρώτης ανάγκης) σε δυσπρόσιτες περιοχές με ιπτάμενα ρομποτικά οχήματα, χρησιμοποιώντας την υπάρχουσα τεχνολογία για ειρηνικούς σκοπούς.
Έτσι, η Matternet παρέχει τέτοιες υπηρεσίες και ένας τέτοιος πελάτης – τα Ελβετικά Ταχυδρομεία, από το 2017, λειτουργούν ένα πρόγραμμα παράδοσης εργαστηριακών δειγμάτων μεταξύ κλινικών και νοσοκομείων, το οποίο επεκτάθηκε σε τρεις πόλεις και έχει κάνει εντός του 2019, 3.000 επιτυχημένες πτήσεις. Ωστόσο δύο πρόσφατα περιστατικά (τον Ιανουάριο και τον Μάιο του 2019) ήταν αρκετά για να σταματήσει το πρόγραμμα.
Ένα drone μεταφοράς φορτίων Matternet M2V9 λοιπόν (βάρους 10 κιλών και με ικανότητα μεταφοράς φορτίου 2 κιλών), συνετρίβη σε δάσος του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης, σε απόσταση περίπου 50 μέτρων από μια ομάδα παιδιών νηπιαγωγείου. Αν και ήταν εξοπλισμένο με αλεξίπτωτο ανάγκης, το drone “έκοψε” το καλώδιο που το συνέδεε με το αλεξίπτωτο και συνέχισε σε ανεξέλεγκτη πτώση.
Ο ιδρυτής της Matternet, Andreas Raptopoulos, είχε “ορκιστεί” το 2017, σε επίδειξη της τεχνολογίας στους δημοσιογράφους, ότι “δεν υπάρχει περίπτωση να συμβεί ανεξέλεγκτη σύγκρουση και πτώση” για ένα τέτοιο drone (“there could not be an uncontrolled drone crash”). Τον Ιανουάριο του 2019, στο 1ο περιστατικό, το drone παρουσίασε βραχυκύκλωμα στο GPS και πράγματι έκανε ελεγχόμενη πτώση με το μίνι αλεξίπτωτο σε κοντινή λίμνη, δικαιώνοντας τον ιδρυτή.
Όχι όμως και την 2η φορά... Η αρμόδια υπηρεσία εξέτασης ατυχημάτων της Ελβετίας (Schweizerische Sicherheitsuntersuchungsstelle – Sust) που εξετάζει όλων των ειδών τα ατυχήματα στην χώρα απεφάνθη ότι τα σχετικά συστήματα δεν δούλεψαν σωστά και έτσι το πρόγραμμα drone διακόπτεται, μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές και βελτιώσεις σε αυτό.
Τα Ελβετικά Ταχυδρομεία ζητούν από την κατασκευάστρια Matternet να ενισχύσει με δύο καλώδια (ενισχυμένα με μεταλλικό σύρμα) το αλεξίπτωτο, ενώ θέλει η σειρήνα έκτακτης ανάγκης που ηχεί κατά την προσγείωση να είναι ισχυρότερη.
Το περιστατικό έρχεται, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές σε πολλές χώρες “χαλαρώνουν” τους περιορισμούς των πτήσεων για να επιτρέψουν τις εμπορικές παραδόσεις. Η πτέρυγα (WING) της Google έχει εγκριθεί για να κάνει παραδόσεις από τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ και της Αυστραλίας, ενώ στις ΗΠΑ η FAA εξετάζει νέους κανόνες που θα επιτρέπουν στα αεροσκάφη να πετούν πάνω από πλήθη αλλά και τη νύχτα.