Το OH-58D Kiowa Warrior είναι το τελευταίο “βήμα” της εξελικτικής πορείας του Bell OH-58 Kiowa. Οι περισσότεροι θεωρούν πως το βήμα που δεν έκανε ποτέ ο Αμερικανικός Στρατός, ήταν το μοντέλο -F (OH-58F). Βέβαια, εδώ πρέπει να πούμε πως το μοντέλο F δεν ήταν τίποτε περισσότερο από ένα “ψηφιοποιημένο” OH-58D. Ας δούμε όμως πως θα ήταν η εξέλιξη του ΟΗ-58, αν τα Πρότυπα δεν είχαν σταματήσει στο OH-58D.
OH-58F. To ψηφιακό Kiowa Warrior
Το OH-58F είναι ουσιαστικά μια “ψηφιακή” αναβάθμιση του OH-58D. Με το πρόγραμμα Cockpit and Sensor Upgrade Program (CASUP) τοποθετήθηκε ένα συγκρότημα αισθητήρων στο ρύγχος, επιπλέον του αισθητήρα πάνω από το στροφείο του OH-58D. Το AAS-53 Common Sensor Payload (CSP) περιλαμβάνει μια προηγμένη υπέρυθρη κάμερα, έγχρωμη ηλεκτροοπτική κάμερα με ενισχυτή εικόνας. Ο Αμερικανικός Στρατός επέλεξε την αντικατάσταση καλωδιώσεων κι άλλων ηλεκτρονικών με νεώτερα, πολύ μικρότερου όγκου και βάρους.
Μέσω της συνολικής μείωσης του βάρους, η τροποποίηση στο Πρότυπο -F αναμενόταν μια βελτίωσει την απόδοση και τις επιδόσεις κατά 1-2%. Σημειώνουμε πως οι αναβαθμίσεις του θαλάμου διακυβέρνησης περιλαμβάνουν Control and Display Subsystem version 5, με περισσότερη ισχύ επεξεργασίας και αποθήκευσης δεδομένων, τρεις νέες έγχρωμες οθόνες πολλαπλών λειτουργιών και διπλούς ανεξάρτητους προηγμένους κινούμενους χάρτες σε οθόνη.
Οι βελτιώσεις περιλαμβάνουν βαλλιστική προστασία του δαπέδου, αλλά και νέο σύστημα αυτοπροστασίας Common Warning System (CMWS). Άλλα χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν βελτιωμένη παρουσίαση της τακτικής κατάστασης, ψηφιακές κρυπτογραφημένες επικοινωνίες, δυνατότητα χρήσης νέων εκδόσεων Hellfire, νέες καλωδιώσεις, Health and Usage Monitoring (HUMS), βελτιωμένη διαλειτουργικότητα των όπλων μέσω της ψηφιακής θύρας διασύνδεσης MIL-STD-1760. Δεν προβλεπόταν αλλαγή κινητήρα, αλλά η Rolls-Royce πρότεινε τον κινητήρα Model 250-CR30 για αύξηση της απόδοσης κατά 12% (δεν υιοθετήθηκε).
Τον Οκτώβριο του 2012 ολοκληρώθηκε το πρώτο OH-58F. Το πρωτότυπο ήταν πολύ ελαφρύτερο, με την εξοικονόμηση βάρους να αποδίδεται στη νέα καλωδίωση και τον ελαφρύτερο αισθητήρα. Η παραγωγή χαμηλού ρυθμού έπρεπε να ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2015 με τις ΗΠΑ να σχεδιάζουν την αγορά 368 OH-58F. Η πρώτη πτήση του OH-58F πραγματοποιήθηκε στις 26 Απριλίου 2013.
Οι μελέτες όμως που έγιναν, απέδειξαν πως οι αποστολές του Αμερικανικού Στρατούν μπορούσαν να καλυφθούν από το OH-58D σε ποσοστό 20%, ενώ από το OH-58F σε ποσοστό 50%. Η αντικατάσταση του Kiowa με Apache και UAVs θα κάλυπτε το 80% των απαιτήσεων. Με αυτό τον τρόπο ο Αμερικανικός Στρατός, βρήκε τρόπο να χρηματοδοτήσει την τελευταία, πολύ ακριβότερη όλων, έκδοση του AH-64, το μοντέλο -E. Μια απόφαση, που όλα δείχνουν πως πολλοί μετάνιωσαν που την πήραν!
ΟΗ-58F Block II, αναβαθμίζοντας στροφεία και κινητήρες, στόχος η απόδοση!
To OH-58F δεν ήταν η τελευταία παραλλαγή του αειθαλούς ελικοπτέρου. Στις 14 Απριλίου 2011, η Bell πραγματοποίησε την επιτυχημένη πρώτη πτήση του OH-58F Block II. Το νέο ελικόπτερο ήταν ουσιαστικά το μοντέλο F με αρκετές αναβαθμίσεις, καθώς προστέθηκε ο νέος κινητήρας Honeywell HTS900, η μετάδοση και οι κύριοι ρότορες του Bell 407 και ο ρότορας ουράς του Bell 427. Η Bell δεν τα έκανε όλα αυτά για “πλάκα”, αλλά για να καλύψει τις απαιτήσεις του προγράμματος Armed Aerial Scout (AAS), του αντικαταστάτη των OH-58D.
Tο Block II ουσιαστικά αναβάθμιζε το μικρό παλαιό ελικόπτερο, και θα ήταν μια πολύ καλή λύση για το πρόγραμμα Armed Aerial Scout (AAS). Το τελευταίο όμως είχε κόστος 16 δις δολαρίων (αρχικό), και σύντομα ο Αμερικανικός Στρατός το τερμάτισε, επιλέγοντας να δώσει τον ρόλο των OH-58D στον συνδυασμό AH-64E/UAV.
OH-58F AVX, το Απόλυτο Kiowa Warrior για τον 21ο Αιώνα
H αμερικανική AVX δεν είναι και τόσο γνωστή στη χώρα μας. Το προσωπικό της έχει δουλέψει σε διάφορα προγράμματα της Bell, όπως τα XV-15, V-22, OH-58D, AH-1Z, UH-IY καθώς και το MQ-8C UAS. H εταιρεία έχει μεγάλη εμπειρία σε coax configuration design για ελικόπτερα, και φυσικά, το 2013 δεν έχασαν την ευκαιρία να προτείνουν μια ανακατασκευή του OH-58D (ουσιαστικά του OH-58F).
H Modification Technology της AVX, θα προσέφερε στα OH-58F τα παρακάτω πλεονεκτήματα:
- Καλύτερη αεροδυναμική
- 20% αύξηση της ταχύτητας
- 20% μεγαλύτερη ακτίνα δράσης
- 30% βελτίωση της απόδοσης του καυσίμου
- δυνατότητα επιχειρήσεων σε μεγαλύτερα υψόμετρα
- δυνατότητα επιχειρήσεων με υψηλότερες θερμοκρασίας
Έτσι δεν απαιτούνται οι αλλαγές που πρότεινε η Bell στο OH-58F Block II, αλλά επαρκούσαν οι αλλαγές, χαμηλού κόστους πάντα, που έκανε ο ίδιος ο Αμερικανικός Στρατός στο OH-58F. Η AVX ισχυριζόταν πως η λύση της προσέφερε το χαμηλότερο κόστος σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη για το πρόγραμμα AAS. Δυστυχώς όμως, η πρόταση της AVX έμεινε σε επίπεδο “μακέτας” και μόνο. Αλλιώς θα είχαμε ένα Kiowa Warrior όχι μόνο για το 21ο Αιώνα, αλλά και για τον… 22ο!
Επίλογος
Ο ΕΣ σε λίγες μέρες θα αρχίσει να παραλαμβάνει 70 ελικόπτερα OH-58D Kiowa Warrior. 36 από αυτά θα έχουν ρόλο πρώτης γραμμής, τα 24 θα είναι για δευτερεύουσες αποστολές, ενώ 10 μάλλον θα “κανιβαλιστούν” για την υποστήριξη των υπολοίπων. Με τέτοιους αριθμούς, θα άξιζε τον κόπο, ο ΕΣ να παραδώσει ένα ή δυο συστήματα Mast Mounted Sight (MMS), μαζί με τα ελικόπτερα σε κάποιες ελληνικές εταιρείες, πανεπιστήμια, ΑΤΕΙ ή κάποιο consortium των παραπάνω. Θεωρούμε πως δεν είναι καθόλου δύσκολο να τοποθετηθούν νέοι αισθητήρες, νέες οθόνες αφής, το κόκπιτ να γίνει πλήρως ψηφιακό, να τοποθετηθούν νέες κρυπτογραφημένες επικοινωνίες, κι όλα αυτά να αποδώσουν ένα προηγμένο ελικόπτερο επιθετικής αναγνώρισης. Εμείς την ιδέα μας την δώσαμε.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ευχαριστούμε τον πολύ καλό φίλο της Π&Δ, NikolakiEfentis, που μας υπενθύμισε την πρόταση της AVX!