Οι δύο τελευταίες φρεγάτες M του Ολλανδικού Ναυτικού θα καταλήξουν εκτός απροόπτου στην Χιλή.
Για τη μεταβίβαση των δύο πλοίων έχει ήδη υπογραφεί Επιστολή Πρόθεσης (LoI) μεταξύ των δύο πλευρών, αναφέρει ο διοικητής του Ολλανδικού Ναυτικού Αντιναύαρχος Rob Kramer στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού “Alle Hens”, που εκδίδει το Υπουργείο Άμυνας της Ολλανδίας.
Το πολεμικό ναυτικό της Χιλής στηρίζεται σε μεταχειρισμένα πλοία τα οποία αγοράσθηκαν κυρίως από ευρωπαϊκές χώρες. Η δύναμη των φρεγατών απαρτίζεται από 1 Type 22, 3 Type 23, 2 M και 2 L. Όπως έχουμε επισημάνει στο πρόσφατο παρελθόν, η Χιλή ενδιαφέρεται να αντικαταστήσει την Type 22 και τις 2 L με τρία νεότερα πλοία, είτε καινούρια είτε μεταχειρισμένα.
Οι φρεγάτες Μ κατασκευάσθηκαν μεταξύ 1985 και 1995 ως διάδοχοι των παλαιότερων φρεγατών κλάσης Roofdier. Ο κύριος οπλισμός των πλοίων αποτελείται από ένα κύριο πυροβόλο των 76mm, 8 Κ/Β Harpoon, 16 A/A πυραύλους Sea Sparrow ή Evolved Sea Sparrow και δύο δίδυμους τορπιλοσωλήνες των 324mm.
Την αντιβληματική προστασία παρέχει ένα Goalkeeper. Κάθε M μπορεί να υποστηρίξει και να φιλοξενήσει ελικόπτερο Cougar ή Super Lynx. Επιπλέον, υπάρχουν συστήματα ραντάρ Smart-S Mk1 και LW-08, ενώ μετά από πρόγραμμα εκσυγχρονισμού οι δύο μελλοντικές χιλιανές Μ και οι δύο βελγικές απέκτησαν ραντάρ SeaWatcher 100 και ικανότητα να υποστηρίξουν ελικόπτερο NH90 NFH. Αρχική πρόθεση των Ολλανδών ήταν η απόσυρση των δύο πλοίων περίπου το 2025, εφόσον το Ολλανδικό Ναυτικό θα καθιστούσε τότε επιχειρησιακή την πρώτη νέα φρεγάτα και δεν ήθελε φυσικά να απολέσει νωρίτερα επιχειρησιακές ικανότητες.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Ποιες οι επιλογές για άμεση ενίσχυση του ΠΝ αν δεν αγοραστούν οι Adelaide;
Η φρεγάτα M προσφέρθηκε στην Ελλάδα στο β΄ μισό της δεκαετίας του 1980, όταν το Πολεμικό Ναυτικό πραγματοποίησε διαγωνισμό προμήθειας 6 νέων φρεγατών. Το πρόγραμμα κατέληξε στη ναυπήγηση των 4 φρεγατών MEKO 200HN, με τις M να κατατάσσονται δεύτερες. Δυστυχώς οι δύο επιπλέον MEKO 200HN δεν ναυπηγήθηκαν ποτέ και το κενό τους κάλυψαν επιπλέον μεταχειρισμένες φρεγάτες S, που αγοράσθηκαν τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 2000 από την Ολλανδία.
Σημειώνουμε πως 2 M (“Almirante Blanco Encalada”, “Almirante Riveros”) εντάχθηκαν σε χιλιανή υπηρεσία τα έτη 2005 και 2007 και αποκτήθηκαν στο πλαίσιο περικοπών του Ολλανδικού Ναυτικού. Ακόμη δύο ολλανδικές Μ μεταβιβάστηκαν την ίδια περίοδο στο Βέλγιο και δύο στην Πορτογαλία. Δηλαδή, με λίγα λόγια, όλοι αγόρασαν από δυο εξαιρετικές φρεγάτες, εκτός από την Ελλάδα, που συνέχισε να “βολεύεται” με τις παλιές S.
Συνολικά ναυπηγήθηκαν 8 Μ, που τέθηκαν σε υπηρεσία με την Ολλανδία μεταξύ 1991 και 1995. Οι 2 Μ θα παραδοθούν στην Χιλή το 2024 και το 2027, ενώ η κατάληξή τους μειώνει περαιτέρω την πιθανή λίστα μεταχειρισμένων πλοίων που θα μπορούσαν να ενδιαφέρουν το Ναυτικό μας.