H πρόσφατη ανάρτησή μας σχετικά με το σεναριακό ενδεχόμενο η Πολεμική Αεροπορία να αναλάβει την αποστολή της αστυνόμευσης του εναέριου χώρου (και) της Κροατίας, προκάλεσε αρκετό σχολιασμό στην σελίδα μας αλλά και στο Facebook, και από μία άποψη όχι αδικαιολόγητα.
Τα εύλογα ερωτήματα που μπορεί να προκληθούν στον καθένα είναι ποιος πληρώνει τον λογαριασμό, γιατί να μην το κάνει κάποιος άλλος, τι θα γίνεται στο Αιγαίο την ίδια στιγμή κτλ. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καν θέμα για κανένα από αυτά τα ερωτήματα.
Ωστόσο στο παρελθόν το θέμα του air policing στα πλαίσια του ΝΑΤΟ έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σε σημείο που έφτασε να γίνει επερώτηση στην βουλή με αφορμή μάλιστα ένα fake news δημοσίευμα. Αναμφίβολα είναι ένα θέμα που προσφέρεται για λαϊκισμό και εσωτερική κατανάλωση.
Αυτό όμως στην Π&Δ δεν μας ενδιαφέρει σε καμια περίπτωση. Για να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα λοιπόν, όσο και αν ακούγεται περίεργο, ουσιαστικά δεν υπάρχει λειτουργικό κόστος για αυτές τις πτήσεις – κι εννοούμε όχι ειδικά και ξεχωριστά για αυτές.
Οι χειριστές των F-16 πρέπει να απογειωθούν και να πετάξουν έτσι ή αλλιώς για να «γράψουν» και συμπληρώσουν κάποιον αριθμό ωρών πτήσης. Αν αυτές οι ώρες πτήσης θα είναι πάνω από την Πελοπόννησο, πάνω από το Αιγαίο ή πάνω από την Αλβανία, δεν έχει καμία διαφορά σε πρακτικό επίπεδο.
Είναι αυτονόητο δε, πως αυτό το σκεπτικό με το «γράψιμο ωρών» σαφώς δεν είναι κάτι που το σκεφτήκαμε εμείς μόλις τώρα. Στην ίδια την ΠΑ το λένε και όχι μόνο για τις συγκεκριμένες πτήσεις αλλά για κάθε άλλη πτήση που φαινομενικά μπορεί να μην έχει σχέση με αμιγώς πτητικό έργο των αεροσκαφών και των πληρωμάτων.
Η Κροατική Αεροπορία πνέει τα λοίσθια – Θα αναλάβει η Ελλάδα μια ακόμη αποστολή Air Policing;
Από πτήσεις εξοικείωσης για διελεύσεις σε παρέλαση, πτήσεις τιμής ένεκεν για πεσόντες αεροπόρους, μέχρι τις αεροπορικές επιδείξεις του Ζευς, διελεύσεις για την γιορτής της ΠΑ και την μετάβαση ενός Embraer στο Ισραήλ για μεταφορά του Αγίου Φωτός ή ενός C-27 στην Ιταλία για μεταφορά τραυματία. Σε όλες τις περιπτώσεις ισχύει αυτό που γράψαμε: για τα πληρώματα και τους τεχνικούς είναι μία ακόμα συνηθισμένη ημέρα ρουτίνας, δεν αλλάζει τίποτα.
Επιπλέον, η αποστολή είναι άσχετη με την απόσταση. Μάλιστα υπό μία έννοια, ισχύει το αντίθετο από ό,τι υποννοείται ως προς το κόστος: όσο μεγαλύτερη η απόσταση τόσο το καλύτερο για τα πληρώματα από εκπαιδευτική άποψη, γιατί πτήσεις με μεγάλα σκέλη και πιθανόν και με ανάγκη εναέριου ανεφοδιασμού (από έτερα αεροσκάφη της συμμαχίας προφανώς) δεν γίνονται κάθε μέρα και ειδικά στην περίπτωσή μας είναι μάλλον σπάνια εμπειρία για τους χειριστές μας.
Άλλωστε το επιτελείο της ΠΑ είναι γνωστό ότι «κυνηγάει με το ντουφέκι» αφορμές για μακροσκελείς τέτοιες πτήσεις, παλαιότερα είχε ζητήσει ως αποπληρωμή χρέους της ισραηλινής Αεροπορίας για κάποια συνεκπαίδευση, να γίνει «σε είδος» με την μορφή μετάγγισης καυσίμου σε τέσσερα F-16 νότια της Κρήτης, κι όχι βέβαια για το καύσιμο το ίδιο.
Και εν τέλει λέγοντας άσχετη με την απόσταση, εννοούμε ότι θα μπορούσε να ήταν όχι η Κροατία αλλά κάποια άλλη χώρα ακόμα πιο μακριά, στην οποία περίπτωση μπορεί να χρειαζόταν βέβαιη μεταστάθμευση. Αν τέσσερα F-16 μας για παράδειγμα πήγαιναν στην Λιθουανία για έξι μήνες τι θα λέγαμε τότε; F-16 από Βέλγιο, Πορτογαλία κτλ το έχουν κάνει και παραπάνω από μία φορές. Αν δηλαδή εμείς για μία πτήση αναγνώρισης που ίσως και να μην χρειαστεί ποτε θεωρούμε ότι… «πιαστήκαμε κορόιδα» και το Αιγαίο είναι απροστάτευτο, αυτοί τι θα έπρεπε να πουν;
Αναχαίτιση ρωσικών Su-27 από βέλγικα F-16A και καζούρα στο twitter
Σε κάθε περίπτωση, και ειδικά δεδομένου ότι π.χ. για την περίπτωση της Αλβανίας από το 2009 δεν έχει χρειαστεί ούτε μία φορά να σηκωθούν ελληνικά αεροσκάφη για τον σκοπό για τον οποίο έχουν διατεθεί, μιλάμε για εξαιρετικά χαμηλό (ουσιαστικά σχεδόν μηδαμινό) κόστος κυριολεκτικά κι όχι απλώς ως σχήμα λόγου.
Για να είμαστε απόλυτα ακριβείς, η Ελλάδα έχει δαπανήσει σε διάστημα 10 ετών (από το 2009), το “εξωφρενικό” ποσό των 5,3 εκατομμυρίων ευρώ, ήτοι 500.000 ευρώ ετησίως, όπως προέκυψε από σχετική απάντηση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου, σε σχετική επερώτηση στη Βουλή.
Όλα αυτά, χωρίς να χρειαστεί να εκτελεστεί καμία πτήση πάνω από αλβανικό έδαφος. Ας αναλογιστούν οι “θιγμένοι” από την “τεράστια δαπάνη” για χάρη της Αλβανίας, τι προβλήματα μπορεί να δημιουργούσε η ανάληψη της αποστολής από τουρκικά αεροσκάφη…
Και σε κάθε περίπτωση, επαναλαμβάνουμε πως πρόκειται για χρήματα που η ΠΑ θα ξόδευε ούτως ή άλλως, διότι οι πιλότοι θα έπρεπε να πετάξουν αυτές τις ώρες ούτως ή άλλως. Δεν πρόκειται για χρήματα που η ΠΑ θα εξοικονομούσε αν δεν αναλαμβάναμε το air policing της Αλβανίας.
Και αν ακόμα χρειαζόταν να σηκωθούν αεροσκάφη κάποια φορά για να ελέγξουν κάποιο άγνωστο ίχνος που δεν θα έδινε στοιχεία στον οικείο σταθμό εδάφους, δεν θα μιλάγαμε για σενάριο όπου ο προϋπολογισμός της ΠΑ τινάζεται στον αέρα. Αν θέλαμε να περιορίσουμε χασούρα και σπατάλες μπορούμε να το κάνουμε εύκολα ξεκινώντας από αλλού, όχι από συμμαχικές υποχρεώσεις.