15.7 C
Athens
Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΓιατί το κόστος air-policing στα πλαίσια του ΝΑΤΟ έχει αξία μόνο ως...

Γιατί το κόστος air-policing στα πλαίσια του ΝΑΤΟ έχει αξία μόνο ως clickbait

- Advertisement -

H πρόσφατη ανάρτησή μας σχετικά με το σεναριακό ενδεχόμενο η Πολεμική Αεροπορία να αναλάβει την αποστολή της αστυνόμευσης του εναέριου χώρου (και) της Κροατίας, προκάλεσε αρκετό σχολιασμό στην σελίδα μας αλλά και στο Facebook, και από μία άποψη όχι αδικαιολόγητα.
Τα εύλογα ερωτήματα που μπορεί να προκληθούν στον καθένα είναι ποιος πληρώνει τον λογαριασμό, γιατί να μην το κάνει κάποιος άλλος, τι θα γίνεται στο Αιγαίο την ίδια στιγμή κτλ. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καν θέμα για κανένα από αυτά τα ερωτήματα.
Ωστόσο στο παρελθόν το θέμα του air policing στα πλαίσια του ΝΑΤΟ έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σε σημείο που έφτασε να γίνει επερώτηση στην βουλή με αφορμή μάλιστα ένα fake news δημοσίευμα. Αναμφίβολα είναι ένα θέμα που προσφέρεται για λαϊκισμό και εσωτερική κατανάλωση.
Αυτό όμως στην Π&Δ δεν μας ενδιαφέρει σε καμια περίπτωση. Για να  ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα λοιπόν, όσο και αν ακούγεται περίεργο, ουσιαστικά δεν υπάρχει λειτουργικό κόστος για αυτές τις πτήσεις – κι εννοούμε όχι ειδικά και ξεχωριστά για αυτές.
Οι χειριστές των F-16 πρέπει να απογειωθούν και να πετάξουν έτσι ή αλλιώς για να «γράψουν» και συμπληρώσουν κάποιον αριθμό ωρών πτήσης. Αν αυτές οι ώρες πτήσης θα είναι πάνω από την Πελοπόννησο, πάνω από το Αιγαίο ή πάνω από την Αλβανία, δεν έχει καμία διαφορά σε πρακτικό επίπεδο.
Είναι αυτονόητο δε, πως αυτό το σκεπτικό με το «γράψιμο ωρών» σαφώς δεν είναι κάτι που το σκεφτήκαμε εμείς μόλις τώρα. Στην ίδια την ΠΑ το λένε και όχι μόνο για τις συγκεκριμένες πτήσεις αλλά για κάθε άλλη πτήση που φαινομενικά μπορεί να μην έχει σχέση με αμιγώς πτητικό έργο των αεροσκαφών και των πληρωμάτων.

Η Κροατική Αεροπορία πνέει τα λοίσθια – Θα αναλάβει η Ελλάδα μια ακόμη αποστολή Air Policing;


Από πτήσεις εξοικείωσης για διελεύσεις σε παρέλαση, πτήσεις τιμής ένεκεν για πεσόντες αεροπόρους, μέχρι τις αεροπορικές επιδείξεις του Ζευς, διελεύσεις για την γιορτής της ΠΑ και την μετάβαση ενός Embraer στο Ισραήλ για μεταφορά του Αγίου Φωτός ή ενός C-27 στην Ιταλία για μεταφορά τραυματία. Σε όλες τις περιπτώσεις ισχύει αυτό που γράψαμε: για τα πληρώματα και τους τεχνικούς είναι μία ακόμα συνηθισμένη ημέρα ρουτίνας, δεν αλλάζει τίποτα.
Επιπλέον, η αποστολή είναι άσχετη με την απόσταση. Μάλιστα υπό μία έννοια, ισχύει το αντίθετο από ό,τι υποννοείται ως προς το κόστος: όσο μεγαλύτερη η απόσταση τόσο το καλύτερο για τα πληρώματα από εκπαιδευτική άποψη, γιατί πτήσεις με μεγάλα σκέλη και πιθανόν και με ανάγκη εναέριου ανεφοδιασμού (από έτερα αεροσκάφη της συμμαχίας προφανώς) δεν γίνονται κάθε μέρα και ειδικά στην περίπτωσή μας είναι μάλλον σπάνια εμπειρία για τους χειριστές μας.
Άλλωστε το επιτελείο της ΠΑ είναι γνωστό ότι «κυνηγάει με το ντουφέκι» αφορμές για μακροσκελείς τέτοιες πτήσεις, παλαιότερα είχε ζητήσει ως αποπληρωμή χρέους της ισραηλινής Αεροπορίας για κάποια συνεκπαίδευση, να γίνει «σε είδος» με την μορφή μετάγγισης καυσίμου σε τέσσερα F-16 νότια της Κρήτης, κι όχι βέβαια για το καύσιμο το ίδιο.
Και εν τέλει λέγοντας άσχετη με την απόσταση, εννοούμε ότι θα μπορούσε να ήταν όχι η Κροατία αλλά κάποια άλλη χώρα ακόμα πιο μακριά, στην οποία περίπτωση μπορεί να χρειαζόταν βέβαιη μεταστάθμευση. Αν τέσσερα F-16 μας για παράδειγμα πήγαιναν στην Λιθουανία για έξι μήνες τι θα λέγαμε τότε; F-16 από Βέλγιο, Πορτογαλία κτλ το έχουν κάνει και παραπάνω από μία φορές. Αν δηλαδή εμείς για μία πτήση αναγνώρισης που ίσως και να μην χρειαστεί ποτε θεωρούμε ότι… «πιαστήκαμε κορόιδα» και το Αιγαίο είναι απροστάτευτο, αυτοί τι θα έπρεπε να πουν;

Αναχαίτιση ρωσικών Su-27 από βέλγικα F-16A και καζούρα στο twitter


Σε κάθε περίπτωση, και ειδικά δεδομένου ότι π.χ. για την περίπτωση της Αλβανίας από το 2009 δεν έχει χρειαστεί ούτε μία φορά να σηκωθούν ελληνικά αεροσκάφη για τον σκοπό για τον οποίο έχουν διατεθεί, μιλάμε για εξαιρετικά χαμηλό (ουσιαστικά σχεδόν μηδαμινό) κόστος κυριολεκτικά κι όχι απλώς ως σχήμα λόγου.
Για να είμαστε απόλυτα ακριβείς, η Ελλάδα έχει δαπανήσει σε διάστημα 10 ετών (από το 2009), το “εξωφρενικό” ποσό των 5,3 εκατομμυρίων ευρώ, ήτοι 500.000 ευρώ ετησίως, όπως προέκυψε από σχετική απάντηση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου, σε σχετική επερώτηση στη Βουλή.
Όλα αυτά, χωρίς να χρειαστεί να εκτελεστεί καμία πτήση πάνω από αλβανικό έδαφος. Ας αναλογιστούν οι “θιγμένοι” από την “τεράστια δαπάνη” για χάρη της Αλβανίας, τι προβλήματα μπορεί να δημιουργούσε η ανάληψη της αποστολής από τουρκικά αεροσκάφη…
Και σε κάθε περίπτωση, επαναλαμβάνουμε πως πρόκειται για χρήματα που η ΠΑ θα ξόδευε ούτως ή άλλως, διότι οι πιλότοι θα έπρεπε να πετάξουν αυτές τις ώρες ούτως ή άλλως. Δεν πρόκειται για χρήματα που η ΠΑ θα εξοικονομούσε αν δεν αναλαμβάναμε το air policing της Αλβανίας.

Ελληνικά F-16 “προστατεύουν” από σήμερα το Μαυροβούνιο


Και αν ακόμα χρειαζόταν να σηκωθούν αεροσκάφη κάποια φορά για να ελέγξουν κάποιο άγνωστο ίχνος που δεν θα έδινε στοιχεία στον οικείο σταθμό εδάφους, δεν θα μιλάγαμε για σενάριο όπου ο προϋπολογισμός της ΠΑ τινάζεται στον αέρα. Αν θέλαμε να περιορίσουμε χασούρα και σπατάλες μπορούμε να το κάνουμε εύκολα ξεκινώντας από αλλού, όχι από συμμαχικές υποχρεώσεις.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Πόσα Textron Aerosonde UAS παίρνουμε δωρεάν και πώς συνδυάζονται με τα M1117

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Textron Aerosonde που όπως ανακοινώθηκε σήμερα από τις ΗΠΑ, εγκρίνονται για πώληση στην Ελλάδα, θα είναι μια σημαντική προσθήκη στις...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Βορειοκορεάτες στο Κούρσκ, χωρίς πολεμική εμπειρία αλλά με καλή τακτική

27
Με πληροφορίες από την ουκρανική ιστοσελίδα Kyiv IndependentΗ συμμετοχή της Βόρειας Κορέας στο Ουκρανικό έχει αποκαλυφθεί πρόσφατα με αναφορές σε περίπου 12.000 Βορειοκορεάτες που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Δεκεμβρίου 1940: Μάχη της Χειμάρρας, νίκη στην...

2
O Ελληνικός Στρατός (ΙΙΙ Μεραρχία Πεζικού) κινείται κατά της πόλης της Χειμάρρας στη Βόρεια Ήπειρο, εναντίον της οποίας επιδράμει με αιχμή το 3/40 Σύνταγμα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Το Ιράν εκφράζει την υποστήριξή του προς την κυριαρχία της Συρίας

Το υπουργείο Εξωτερικών του Ιράν εκφράζει την υποστήριξή του προς την κυριαρχία της Συρίας μετά την πτώση του συμμάχου της Τεχεράνης Μπασάρ αλ-Ασαντ και...

Ρωσικά στρατεύματα κατέλαβαν άλλα δύο χωριά στην Ουκρανία

Ρωσικά στρατεύματα κυρίευσαν δυο χωριά της Ουκρανίας, ένα στην περιφέρεια Χάρκοβο (βορειοανατολικά) και δεύτερο στην περιφέρεια Ντονέτσκ (ανατολικά), ανακοίνωσε το υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 54, Δεκέμβριος 2024 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 54, Δεκέμβριος 2024, είναι στα περίπτερα με άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα, αλλά υπάρχει ήδη  ηλεκτρονικά ΕΔΩ σε ειδική τιμή. O...