Αεροσκάφος F-35 πραγματοποίησε αεροπορική επίδειξη στα πλαίσια της διεθνούς έκθεσης Royal International Air Tatto (RIAT). Το F-35 δεν έχει συμμετάσχει σε πολλές αεροπορικές επιδείξεις μέχρι στιγμής, ενώ ειδικά εκτός ΗΠΑ οι εμφανίσεις του μετριούνται στα δάχτυλα.
Ένα από τα αντικείμενα για τα οποία έχει κατηγορηθεί περισσότερο το F-35 (σε σημείο λίβελων κάποιες φορές) είναι οι χαμηλές του επιδόσεις σε ευελιξία σε κοντινές αποστάσεις με συμπέρασμα το άλμα λογικής ότι «αφού δεν μπορεί (sic) να στρίψει, σε κοντινές αερομαχίες δεν έχει ελπίδες». Κάποιοι έχουν φτάσει στο σημείο να το χαρακτηρίσουν ακόμη και “σαπάκι” για το οποίο οι “χαζοί Αμερικάνοι” ξόδεψαν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια, για να αποκτήσουν ένα μαχητικό που δε μπορεί να στρίψει ούτε με… δραπανοκατσάβιδο.
Για το θέμα αυτό έχουμε αναφερθεί αναλυτικά στο παρελθόν, δίνοντας τον λόγο στους κατεξοχήν αρμόδιους, δηλαδή τους πιλότους που πετάνε το αεροσκάφος και που έχουν αρκετά διαφορετική άποψη από το παραπάνω.
Οι ανύπαρκτες μέχρι πρότινος επιδόσεις σε αεροπορικές επιδείξεις του F-35 δεν ήταν ασφαλώς ανεξήγητες και οφείλονταν σε δυο βασικούς λόγους: ο ένας ότι το αεροσκάφος δεν είχε ακόμα αποδεσμευθεί για ελιγμούς πάνω από 4,5 G για λόγους ασφαλείας όσο, διαρκούσε το πρόγραμμα δοκιμών.
Αυτός ο περιορισμός δεν υπάρχει πλέον και το αεροσκάφος στο βίντεο πραγματοποιηθεί δημόσια ελιγμούς μέχρι και 9 G.
Επιπλέον το λογισμικό του συστήματος FBW του αεροσκάφους ειδικά στην παρούσα φάση δεν είναι γραμμένο για πραγματοποίηση ακραίων ελιγμών και ακροβατικές επιδείξεις. Και αυτός ο περιορισμός σταδιακά θα αρθεί, αλλά σαφώς δεν είναι προτεραιότητα.
Το πρόγραμμα του F-35 μαστίζεται από μία σειρά σοβαρών προβλημάτων και τεχνολογικών προκλήσεων, όμως τα ακροβατικά σε επιδείξεις δεν είναι ένα από αυτά στην εν λόγω λίστα.
Επίσης, ο κινητήρας του αεροσκάφος, αν και είναι ο πιο δυνατός κινητήρας σε τακτικό μαχητικό αεροσκάφος σήμερα, έχει κι αυτός σημαντικά περιθώρια εξέλιξης και αύξησης των επιδόσεών του, καθώς είναι καινούριο σχέδιο.
Όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν εξάλλου, προσφέρεται ήδη με επιλογές αύξησης της παρεχόμενης ώσης, για όσους πελάτες το επιλέξουν.
Νέες επιδόσεις με την αναβάθμιση Growth Option 2.0 για τον κινητήρα του F-35
Σε καθαρά πρακτικό επίπεδο, η μόνη χρησιμότητα των αεροπορικών επιδείξεων είναι για επικοινωνιακούς λόγους. Αφενός μεν τα μαχητικά αεροσκάφη προορίζονται για να πολεμήσουν (κι όπως είδαμε παραπάνω στο άρθρο του Χάντσε αυτό δεν πρόκειται να γίνει με ακροβατικά) αφετέρου δε, ακόμα και αν μιλάμε για κοντινές αερομαχίες, τα ακροβατικά είναι εκτός τόπου και χρόνου.
Κάποτε ξέραμε ότι π.χ. η περιβόητη κόμπρα του Πούγκατσεφ είχε τακτική αξία σε μία αερομαχία διότι υποτίθεται ότι το αεροσκάφος με τον τρόπο αυτό μπορούσε να στρέψει το ρύγχος του (επομένως και τα όπλα του) σε οποιαδήποτε κατεύθυνση κατά το δοκούν.
Αυτό (ίσως) είχε βάση την δεκαετία του ’80 και του ’90, που ο συγκεκριμένος ελιγμός ήταν στα ντουζένια του. Σήμερα όμως είμαστε στο 2018, την εποχή των σκοπευτικών επι κάσκας, των πυραύλων κατηγορίας HOBS και με ικανότητα LOAL κι η κόμπρα του Πούγκατσεφ δεν έχει καμία πρακτική αξία.
Αυτό έχει αποδειχθεί στην πράξη σε μία σειρά ασκήσεων όπου τα ανάλογα εξοπλισμένα αεροσκάφη είχαν πάντα δραματικό πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων τους, ενώ το F-35 ακόμα περισσότερο χάρη στο χαμηλό του ίχνος και τη δύναμη των αισθητήρων του.
Όταν πύραυλοι όπως ο ASRAAM έχουν αποδείξει την ικανότητα προσβολής στόχου στο πίσω (!) ημισφαίριο με στοχευμένη βολή και κλείδωμα στον στόχο μετά την εκτόξευση (κι όχι τώρα αλλά εδώ και δέκα χρόνια), τελείως ψυχρά σε πραγματικές συνθήκες το να βλέπεις ένα αεροσκάφος να κάνει ακροβατικά σε αερομαχία το μόνο που μπορεί να προκαλέσει είναι μία εντυπωσιακή έκρηξη.