Σύμφωνα με χτεσινό ρεπορτάζ του NBC , στις 29 Απριλίου 2018 ισραηλινά αεροσκάφη μπήκαν στον συριακό εναέριο χώρο και έπληξαν, ως συνήθως κάνουν θέσεις του Ιράν και την φιλοιρανικής οργάνωσης Χεζμπολά. Οι θέσεις ήταν στο Χαλέπι και την Χάμα, αρκετά μακρυά από τα σύνορα Συρίας-Ισραήλ, και βαθιά μέσα στην “εχθρική περιοχή”. Το δε Χαλέπι θα μπορούσαμε να πούμε πως βρίσκεται υπό την ρωσική αντιαεροπορική ομπρέλα της Χμεϊμίμ (και των S-400).
Here's a rough map of where a strike aircraft would need to be to deploy the GBU-39 (max range of about 100 km) on a target around Aleppo. #SyriaStrike #SyriaStrikes pic.twitter.com/KbFMbG3T3G
— Air Power (@MIL_STD) April 30, 2018
Με το θέμα ασχολήθηκε και το TheDrive, που έκανε μια εκτεταμμένη ανάλυση του περιστατικού. Όπως διασταύρωσε από διάφορες πηγές, το Ισραήλ έπληξε στόχους με χρήση τριών F-15I Ra’am και με χρήση όπλων GBU-39 SDB και πυραύλων cruise Delilah. Αν και οι τελευταίοι έχουν ακτίνα δράσης τα 250 χιλιόμετρα, οι GBU-39 ακόμη κι αν αφεθούν από μεγάλο ύψος δεν μπορούν να ξεπεράσουν τα 60 χιλιόμετρα. Συνεπώς τα F-15I πλησίασαν αρκετά κοντά στους στόχους, προκαλώντας την συριακή αεράμυνα. Πως συνέβη αυτό;
Σύμφωνα με αμερικανικές πηγές που επικαλείται το NBC αλλά και το TheDrive, τα ισραηλικά αεροσκάφη χρησιμοποίησαν κωδικούς αμερικανικών F-15E στο transponder τους. Έτσι στην συριακή αεράμυνα φάνηκε πως ήταν αμερικανικά F-15E. Τα ισραηλινά αεροσκάφη πέταξαν μέσω Ιορδανίας και Ιράκ, και μπήκαν στο συριακό εναέριο χώρο από βορειοανατολικά, βομβάρδισαν, ανεφοδιάστηκαν πάνω από Ιράκ και επέστρεψαν στο Ισραήλ από την ίδια διαδρομή.
https://twitter.com/WaelAlRussi/status/991305800172867584
Την είδηση μετέφερε πρώτος ο “δικός” μας Babak Taghvee, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες που είχε από την περιοχή.
BREAKING: An unnamed source in #USAF says Crews of 3 F-15Is of #Israel Air Force which bombed #IRGC assets such as SAM systems near #Hama & #Aleppo has probably used deceptive call-signs & IFF codes & etc to be seen as #USAF's F-15Es for deceiving #Syria/ #Russia SAM operators. pic.twitter.com/31rDtvzht2
— Babak Taghvaee (@BabakTaghvaee) May 1, 2018
Τώρα, αν έχει γίνει αυτό, γεννιούνται μερικά ερωτήματα. Καταρχάς οι ΗΠΑ έχουν ένα εκτεταμμένο δίκτυο εναέριας και επίγειας παρακολούθησης της περιοχής, και αποκλείεται να μην είδαν τα ισραηλικά F-15I, ότι κι αν εξέπεμπε το transponder τους. Ακόμη κι αν αυτό συνέβη στην μετάβαση προς το στόχο, αποκλείεται να μην κατάλαβαν τίποτα στην επιστροφή. Συνεπώς, με κάποιον τρόπο θα πρέπει να ήταν ενημερωμένοι.
Μετά, ακόμη κι αν οι Ισραηλινοί κατάφεραν να εξαπατήσουν την συριακή αεράμυνα με τα transponder, δεν μπορούμε να καταλάβουμε πως κατάφεραν να εξαπατήσουν και τους Ρώσους. Συνεπώς, ή οι Ρώσοι δεν τους είδαν, με ότι σημαίνει αυτό για την αεράμυνα της περιοχής, ή τους είδαν αλλά δεν έκαναν τίποτα (όπως να ειδοποιήσουν τους Σύριους).
To TheDrive αναρωτιέται πως οι Ισραηλινοί δεν μπήκαν στην Συρία μέσω του τουρκικού εναέριου χώρου, κάτι που είχαν κάνει το 2007 όταν βομβάρδισαν τον πυρηνικό αντιδραστήρα της Συρίας στο Ντέιρ Ελ Ζορ. Βέβαια 11 χρόνια μετά οι εποχές είναι διαφορετικές, Ισραήλ και Τουρκία είναι εχθροί και η Τουρκία έχει καταρρίψει οτιδήποτε παραβιάζει τον εναέριο χώρο της.
Πάντως η κρούση τόσο βαθιά μέσα στην Συρία με “συμβατικά” βομβαρδιστικά γεννά συνεχώς ερωτήματα.Η πλήρη αδράνεια της συριακής αεράμυνας (αυτής που λίγες μέρες πριν ισχυρίστηκε πως κατέρριψε πυραύλους cruise με …SA-3) δεν δικαιολογείται. Οι Ισραηλινοί προφανώς και εξαπέλυσαν ένα κύμα ηλεκτρονικού πολέμου από κάθε μέσο, αλλά αναλυτές πιστεύουν πως κάποιον ρόλο πιθανά έπαιξαν και τα νέα F-35I.