Του Βασίλη Νέδου από την “Καθημερινή

Αίτημα με το οποίο η Αθήνα ζητάει να ενημερωθεί από τις ΗΠΑ για την τιμή και τη διαθεσιμότητα τριών νέων μεταγωγικών αεροσκαφών C-130J-30 (με επιμηκυμένη άτρακτο) έστειλε πριν από λίγες ημέρες η Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.).

Όπως παρουσιάζει σήμερα κατ’ αποκλειστικότητα η «Κ», το αίτημα της Π.Α. αφορά τον νέο τύπο των C-130, που αποτελεί την τελευταία τεχνολογική εξέλιξη του συγκεκριμένου αεροσκάφους της Lockheed Martin (LM) με δυνατότητα μεταφοράς βαρύτερων φορτίων και περισσότερων ανδρών, λόγω της μεγαλύτερης ατράκτου.

Στο αίτημα της Π.Α. ζητούνται δυνατότητες για αερομεταφορές προσωπικού, αλλά και επιθετικές επιχειρήσεις από αέρος (Aerial Assault). Η συγκεκριμένη διατύπωση έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς είναι σαφές ότι τα C-130 που θα οπλιστούν με συστήματα επιθετικά (π.χ. mini-guns) θα αξιοποιούνται όποτε αυτό απαιτηθεί και από τη Διοίκηση Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ).

Από την Π.Α. ζητείται ακόμη να υπάρχει δυνατότητα μετατροπής των δύο από τα τρία C-130J-30 σε ιπτάμενα τάνκερ, δηλαδή να διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό ώστε να μπορούν να εκτελέσουν και τέτοιες αποστολές. Η ανάγκη απόκτησης δυνατοτήτων ανεφοδιασμού στον αέρα είναι ήδη εκφρασμένη στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) της περιόδου 2025-2036 και έχει επανειλημμένως τεθεί από διαδοχικές ηγεσίες της Π.Α., δίχως μέχρι στιγμής επιτυχία.

Τα νέα C-130 θα πρέπει, βεβαίως, να μπορούν να διεκπεραιώσουν Επιχειρήσεις Ερευνας και Διάσωσης (Search and Rescue-SAR), αλλά και Ιατρικής Εκκένωσης από το πεδίο μάχης (επιχειρήσεις MEDEVAC). Στο πλαίσιο της δυνατότητας επιχειρήσεων MEDEVAC ζητείται εξοπλισμός ώστε να μπορεί να γίνει μετατροπή σε ένα από τα δύο αεροσκάφη αυτού του τύπου.

Στην επιστολή περιλαμβάνεται αίτημα για την προμήθεια συστήματος αυτοπροστασίας του αεροσκάφους. Πέρα από τα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, ζητείται και αντιβαλλιστική κάλυψη, δηλαδή πιο ενισχυμένη και ανθεκτικότερη άτρακτος σε πυρά. Στο αίτημα καταγράφονται και ορισμένες συνήθεις γι’ αυτά τα μεταγωγικά αεροσκάφη δυνατότητες, όπως είναι η μετατροπή σε VIP για τη μεταφορά προσώπων για επίσημες, μη στρατιωτικές αποστολές.

Σε περίπτωση που υπάρξει συμφωνία στις διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ, η Αθήνα ζητάει επίσης τετραετές πακέτο εν συνεχεία υποστήριξης των αεροσκαφών (Follow On Support), με κύριο κριτήριο διαμόρφωσής του τον υπολογισμό ότι κάθε ένα από αυτά θα πετάει τουλάχιστον 500 ώρες ετησίως. Η Π.Α.ζητάει, ακόμη, να πληροφορηθεί αν το πρώτο αεροσκάφος μπορεί να παραδοθεί εντός του έτους 2027, κάτι το οποίο μαρτυράει την ανάγκη να προχωρήσει ταχέως το πρόγραμμα ενίσχυσης των δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων στον τομέα των αερομεταφορών.

Με την επιστολή ζητείται από τους Αμερικανούς να προσφέρουν την εκτίμησή τους για την τιμή του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους, ως εκ τούτου οποιοσδήποτε υπολογισμός είναι σχετικός. Με βάση τα δεδομένα που περιλαμβάνονται στην επιστολή της Π.Α., η εκτίμηση σίγουρα κινείται κοντά στην «οροφή», η οποία φαίνεται να προκρίνεται για την απόκτηση νέων μεταγωγικών αεροσκαφών (γύρω στα 400 εκατ. ευρώ). Υπενθυμίζεται ότι η Αθήνα εξετάζει πολύ σοβαρά και την αγορά νέων βραζιλιάνικων μεταγωγικών C-390, μέσω της Πορτογαλίας.

Σε κάθε περίπτωση το αίτημα της Αθήνας για τα C-130 περιλαμβάνει και πρόταση για συμμετοχή της Ελλάδας, κάτι το οποίο είναι σχετικά απλό, καθώς η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) αποτελεί ήδη μέρος της παγκόσμιας αλυσίδας κατασκευής και υποστήριξης του αμερικανικού μεταγωγικού.