To άρθρο δημοσιεύτηκε στις 13/10/2017 για πρώτη φορά
Τα πρώτα καταδρομικά Ticonderoga (με VLS) θα παροπλιστούν το 2020, υπογραμμίζει αναφορά του «Defense News». Κατά τις πληροφορίες, θα πρόκειται για τα πλοία «USS Mobile Bay» και «USS Bunker Hill». Σκοπός του USN είναι να αποσύρονται δύο Ticonderoga σχεδόν κάθε χρόνο μέχρι και το 2026. Υπενθυμίζουμε πως τα πρώτα Ticonderoga με διπλό εκτοξευτή πυραύλων ΜΚ26 έχουν αποσυρθεί εδώ και πολλά χρόνια, αλλά το Αμερικανικό Ναυτικό κράτησε σε υπηρεσία όλα τα σκάφη με εκτοξευτή ΜΚ41 VLS.
Ο κατάλογος των πλοίων προς απόσυρση θα περιλαμβάνει τα «USS Antietam» (2021), «USS Leyte Gulf» (2021), «USS San Jacinto» (2022), «USS Lake Champlain» (2022), «USS Philippine Sea» (2024), «USS Princeton» (2024), «USS Normandy» (2025), «USS Monterey» (2025) και «USS Chancellorsville» (2026).
Την περίοδο εκείνη τα καταδρομικά Ticonderoga θα έχουν ολοκληρώσει 35 χρόνια συνεχούς υπηρεσίας. Σε αρκετά από αυτά η χρήση τους ήταν εντατική, ενώ έχει δημιουργήσει προβληματισμό η υπερκατασκευή από αλουμίνιο που έχει παρουσιάσει περιστατικά ρωγμών και αποτελεί ένα συνεχές πρόβλημα για το στόλο. Έντεκα νεότερα σε ηλικία Ticonderoga σχεδιάζεται να υποστούν πρόγραμμα εκσυγχρονισμού. Σαν συνέπεια του εκσυγχρονισμού αυτού, τα πλοία αυτά θα παραμείνουν ενεργά έως τα τέλη της δεκαετίας του 2030.
Αυτό που δεν είναι ξεκάθαρο είναι ποια θα είναι η συνέπεια του παροπλισμού των 11 καταδρομικών στο μεγάλο στόχο του Αμερικανικού Ναυτικού για τα 355 πλοία. Αν και η επίσημη γραμμή είναι πως ο παροπλισμός των πλοίων δεν επηρεάζει τον στόχο, δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ό, τι και τα πρώτα Ticonderoga (με ΜΚ41) που μπήκαν σε υπηρεσία θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν. Μεγάλο ατού του τύπου αποτελεί το VLS Mk41 συνολικής σύνθεσης 122 θέσεων (σε σχέση με τους 90-96 πυραύλους που φέρει το Arleigh Burke). Κάθε Ticonderoga φέρει επιπρόσθετα δύο κύρια πυροβόλα Mk45 των 127mm κάνοντάς το το μοναδικό double-end μεγάλο πλοίο του USN σε υπηρεσία.
Έτσι, με κάθε αντικατάσταση ενός καταδρομικού από αντιτορπιλικό Arleigh Burke που έχει VLS Mk41 90-96 θέσεων, θα παρατηρείται μείωση των κελιών κατά 25% ή θα υπάρξει έλλειμμα 300 θέσεων βλημάτων εφόσον γινόταν εφικτό όλα τα καταδρομικά να αντικατασταθούν κάποια στιγμή από αντιτορπιλικά A. Burke. Το τελευταίο Ticonderoga προβλέπεται να αποσυρθεί το 2038.
Πρέπει να σημειωθεί πως ο εκσυγχρονισμός των καταδρομικών θα μπορούσε να προσφέρει μία «ανάσα» στον προϋπολογισμό του USN, που μαστίζεται από επίπονες περικοπές. Όπως συνηθίζεται να λέγεται, ένας εκσυγχρονισμός είναι φθηνότερος από τη ναυπήγηση ενός νέου πλοίου.
Αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ό, τι οι αποσύρσεις καταδρομικών ήταν και συνεχίζουν να είναι πολιτικά επικίνδυνες για το USN . Το 2012 και το 2013 προτάθηκε η απόσυρση εννέα καταδρομικών σαν μέσο εξοικονόμησης πόρων αλλά η πρόταση μπλοκαρίστηκε επανειλημμένα από το Κογκρέσο, καθώς οι Αμερικανοί αντιπρόσωποι είχαν τελείως διαφορετική άποψη.
Η πιθανή διαθεσιμότητα Ticonderoga (αν και εφόσον εγκριθεί η απόσυρσή τους) θα μπορούσε να σημαίνει την διάθεση των μεταχειρισμένων πλοίων σε συμμάχους των ΗΠΑ. Καθώς ο ΜΚ41 μπορεί να βάλλει τον Standard MK-2ER, σε συνδυασμό με το -παλαιότερης γενιάς σε σχέση με το Arleigh Burke- AEGIS, το καταδρομικό είναι ιδανική πλατφόρμα αντιαεροπορικής και αντιβαλλιστικής άμυνας. Συνεπώς χώρες όπως η Ν. Κορέα θα ήθελαν να το είχαν στο δυναμικό τους.
Η ερώτηση κατά πόσο μπορεί να κάνει ένα Ticonderoga όσα ένα Arleigh Burke δεν υφίσταται, καθώς το καταδρομικό έχει μεγαλύτερες δυνατότητες από τα ΑΒ. Θα μπορούσε ένα Ticonderoga να καλύψει ανάγκες του ΠΝ, αντί για ένα Arleigh Burke; Θεωρητικά ναι, καθώς το AEGIS SPY-1A έχει σε Α/Α αλλά και αντιβαλλιστικό ρόλο τις περισσότερες (αν όχι όλες) από τις δυνατότητες του SPY-1D, ενώ μπορεί να βάλλει κανονικά τον SM-2. Ταυτόχρονα έχει περισσότερες δυνατότητες από τα ΑΒ, καθώς διαθέτει δυο πυροβόλα, ενώ μπορεί να φέρει και ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα SH-60. Στην πραγματικότητα όμως είναι ένα σκάφος που σχεδιάστηκε για δράση σε ανοιχτές θάλασσες, με πολύ υψηλές ανάγκες σε πλήρωμα και υψηλό κόστος συντήρησης.Αν τώρα το “θέμα” Arleigh Burke συνεχίζει να υφίσταται, και η ανάγκη του ΠΝ για τέτοια πλοία συνεχίζει να είναι “στο τραπέζι”, θα ήταν λογικό να συζητηθεί η πιθανότητα παραχώρησης Ticonderoga ίσως στα πλαίσια της διαπραγμάτευσης για την βάση της Σούδας.
Αν οι Αμερικανοί το προτείνουν στην θέση -των ούτως ή άλλως δύσκολων να αποδεσμευτούν ΑΒ- στα πλαίσια της προσπάθειάς τους να πάρουν 5ετή παραχώρηση της βάσης δεν το γνωρίζουμε. Όπως δεν γνωρίζουμε πως θα αντιμετώπιζε το ΠΝ μια τέτοια πρόταση καθώς τα πλοία θα απορροφούσαν κάθε διαθέσιμο πόρο (ανθρώπινο και οικονομικό) για την ενεργοποίηση και λειτουργία τους. Το σίγουρο όμως είναι πως τα σκάφη μπορούν να απαγορεύσουν το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, κάνοντας τις επιχειρήσεις της τουρκικής αεροπορίας μια επώδυνη υπόθεση (για τους Τούρκους). To σίγουρο όμως είναι πως η Ανατολική Μεσόγειο, σε συνεργασία με Ισραήλ και Αίγυπτο θα μπορούσε να γίνει “ελληνικού ενδιαφέροντος”. Πριν όμως αρχίσουμε να ονειρευόμαστε ελληνικά καταδρομικά στην Μεσόγειο, τονίζουμε για μια ακόμη φορά το απαγορευτικό κόστος χρήσης πλοίων σαν τα Tico. Και το γεγονός ότι ακόμη και τώρα δεν έχουμε πάρει τορπίλες για τα υπερσύγχρονα υποβρύχιά μας. Το θέμα όμως είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον, ειδικά στα πλαίσια της επίσκεψης του Έλληνα Πρωθυπουργού στον Λευκό Οίκο σε λίγες μέρες. Έτσι λοιπόν θα επανέλθουμε το συντομότερο δυνατόν.