Η υπόθεση της Πτήσης MH370 εξακολουθεί να είναι ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια όλων των εποχών στην ασφάλεια πτήσεων, ενώ δεν έχει πάψει να αποτελεί… πηγή έμπνευσης σεναρίων συνωμοσιολογίας
Ήταν στις 8 Μαρτίου 2014 όταν το Boeing 777-200ER με αριθμό νηολογίου 9M-MRO, που εκτελούσε την Πτήση MH370 των Μαλαισιανών Αερογραμμών εξαφανίζεται καθ’ οδόν προς το Πεκίνο λίγη ώρα μετά την απογείωση του από το αεροδρόμιο της Κουάλα Λουμπούρ.
Η προδιαγραμμένη πορεία θα έφερνε το αεροσκάφος πάνω από τον Κόλπο της Ταϊλάνδης και τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, αλλά λίγο πριν εγκαταλείψει τον εναέριο χώρο της Μαλαισίας το Boeing 777, για άγνωστους λόγους, άλλαξε πορεία και κατευθύνθηκε προς το Νότιο Ινδικό Ωκεανό.
Χωρίς άλλα στοιχεία, παρά μόνο κάποια δεδομένα από το σύστημα παρακολούθησης της λειτουργίας των κινητήρων εξ’ αποστάσεως που προσδιόριζαν τον συνολικό χρόνο κατά τον οποίο το αεροπλάνο παρέμεινε στον αέρα, η περιοχή έρευνας εκτείνονταν σε περίπου 150.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα και παρά την προσπάθεια που καταβλήθηκε για περισσότερο από ένα έτος, δεν υπήρξε αποτέλεσμα.
Έτσι, όπως αρκετοί είχαν προβλέψει, μόνο το πέρασμα του χρόνου θα έδινε τελικά κάποια στοιχεία για τα ίχνη του «9M-MRO».
Τον Ιούλιο του 2015 στο γαλλικό νησί της Ρεϋνιόν, στα ανοικτά της ανατολικής Αφρικής, βρέθηκε ένα τμήμα από φλαπ, η ανάλυση του οποίου από τις γαλλικές αρχές, επιβεβαίωσε αρκετά αργότερα ότι προερχόταν από το αεροσκάφος του δυστυχήματος.
Το Δεκέμβριο του 2015 βρέθηκε στη Μοζαμβίκη, μια χώρα με εκτεταμένη ακτογραμμή στην ανατολική Αφρική, ένα πλαίσιο καλύμματος πτέρυγας με τις ενδείξεις «676EB» και με την ίδια γραμματοσειρά με αυτή που χρησιμοποιούν οι Μαλαισιανές Αερογραμμές . Με τον ίδιο τρόπο φαίνεται να επιβεβαιώνεται ότι ένα αντίστοιχο κάλυμμα από την περιοχή του κάθετου σταθερού που βρέθηκε το Φεβρουάριο του 2016 ήταν πιθανότατα επίσης τμήμα του Boeing 777-200ER που χάθηκε δυόμιση χρόνια νωρίτερα. Το συγκεκριμένο τμήμα φέρει το ίδιο σύστημα συγκράτησης που χρησιμοποιούσε η κατασκευάστρια εταιρεία την εποχή που συναρμολογήθηκε το «9M-MRO» (και είχε αλλάξει στη συνέχεια). Τέλος δυο ακόμα τμήματα που βρέθηκαν από θύλακα κινητήρα και εσωτερικό καμπίνας κοντά στη μπροστινή δεξιά πόρτα φαίνεται να προέρχονται από αεροσκάφος των αερογραμμών της Μαλαισίας.
Το Μάιο του 2016 βρέθηκε στον Μαυρίκιο, λίγο ανατολικότερα της Ρεϋνιόν τμήμα των πτερυγίων καμπυλότητας της αριστερής ημιπτέρυγας, το οποίο και πάλι χάρις στις επιγραφές που έφερε πιστοποιήθηκε ότι αποτελούσε μέρος του «9M-MRO». Τον επόμενο μήνα βρέθηκε στην Τανζανία ένα ακόμα πτερύγιο καμπυλότητας (το δεξιό εξωτερικό) που οι αρχές δήλωσαν με βεβαιότητα ότι προέρχονταν από το ίδιο αεροσκάφος.
Πιθανολογείται ότι το Boeing 777, όταν έπεσε στη θάλασσα είχε τις επιφάνειες ελέγχου σε ουδέτερη θέση, δηλαδή βρισκόταν σε «καθαρή διαμόρφωση», όπως αυτή που έχει ένα αεροπλάνο στη διάρκεια του ταξιδίου μετά την επίτευξη του προβλεπόμενου ύψους πτήσης. Μέχρι σήμερα όμως παραμένει ακόμη άγνωστο τι οδήγησε στην απώλεια της Πτήσης MH370, καθώς κάθε θεωρία που εκφράσθηκε μετά το περιστατικό έχει τουλάχιστον ένα αδύνατο σημείο.
Τάσσος Αναστασιάδης
Δείτε επίσης στο τρέχον τεύχος μας “Πτήση” 10 ΜΑΡΤΙΟΣ 2021
Ασφάλεια Πτήσεων 2020, μια περίεργη χρονιά!
Το 2020 είναι από όλες τις απόψεις μια περίεργη χρονιά λόγω της πανδημίας COVID-19. Ειδικά η βιομηχανία των αερομεταφορών είναι ανάμεσα σε αυτές τις παγκόσμιες οικονομικές δραστηριότητες που πλήγηκαν περισσότερο, μαζί βέβαια με τον Τουρισμό, λόγω των περιορισμών των μετακινήσεων χωρίς ξεκάθαρο ορίζοντα ομαλοποίησης. Υπό αυτές τις συνθήκες είναι δύσκολο να γίνουν συγκρίσεις στην ασφάλεια πτήσεων με προηγούμενες χρονιές, όταν η αεροπορική κίνηση είναι μόνο ένα μικρό ποσοστό αυτής του πρόσφατου παρελθόντος. Η στατιστική ανάλυση των δεικτών αεροπορικών περιστατικών, δηλαδή η αναγωγή των συμβάντων στις ώρες πτήσεις του παγκόσμιου στόλου αερομεταφορών, λαμβάνει υπόψη αυτό το γεγονός. Από την άλλη όμως, πέραν των στατιστικών, τα 12 θανατηφόρα περιστατικά του 2020 ρίχνουν βαριά σκιά στην περσινή χρονιά, ακόμη και αν εξαιρεθούν οι δυο περιπτώσεις καταρρίψεων, οι οποίες όμως ανοίγουν και πάλι ένα άλλο σκοτεινό κεφάλαιο. Μια ανάλυση που πρέπει να διαβάστε.