31 C
Athens
Παρασκευή, 20 Ιουνίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΡΘΡΑ737 MAX, Γιατί οι ΗΠΑ άλλαξαν γνώμη και τα καθήλωσαν;

737 MAX, Γιατί οι ΗΠΑ άλλαξαν γνώμη και τα καθήλωσαν;

- Advertisement -

Η αλλαγή στάσης της αμερικανικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας FAA, η οποία μετέβαλε θέση κατά 180 μοίρες και καθήλωσε τα 737 ΜΑΧ τρεις ημέρες μετά την συντριβή του αεροσκάφους της Ethiopian και με σημαντική καθυστέρηση συγκριτικά με τις αντίστοιχες υπηρεσίες άλλων χωρών και κυρίως την ευρωπαϊκή EASA προκαλεί  προφανώς σημαντικά ερωτήματα.
Η ανακοίνωση της FAA, με την οποία επιβλήθηκε η απαγόρευση (ΕΔΩ) κάνει λόγο για «φυσικά στοιχεία που συλλέχθηκαν στον τόπο της συντριβής και για ανάλυση δορυφορικών δεδομένων», ενώ οι καταγραφείς συνομιλιών (CVR) και στοιχείων πτήσης (FDR) δεν είχαν ακόμη αξιοποιηθεί (όπως γράψαμε χθες βρίσκονται στα χέρια της γαλλικής υπηρεσίας διερεύνησης αεροπορικών περιστατικών BEA).

O ένας από τους καταγραφείς του Boeing της Ethiopian. Η φωτογραφία αποδεσμεύθηκε από την γαλλική BEA.

Σημείο προσοχής στην ανακοίνωση της FAA είναι η «ανάλυση δορυφορικών δεδομένων».
Πρόκειται για το ADS-B (Automatic dependent surveillance–broadcast), ένα νέο αυτοματοποιημένο σύστημα με το οποίο τα αεροπλάνα καθορίζουν την θέση τους στο χώρο υποβοηθώντας τον Έλεγχο Εναερίου Κυκλοφορίας (ΕΕΚ) στην παρακολούθησή τους. Το σύστημα, που αποτελεί νέα προσθήκη στον εξοπλισμό του τομέα αεροπορικού ελέγχου χρησιμοποιεί GPS για τον ακριβή προσδιορισμό της θέσης του αεροσκάφους την οποία και μεταδίδει περιοδικά σε αποδέκτες που μπορεί να είναι ο ΕΕΚ (αντικαθιστώντας τα «δευτερεύοντα ραντάρ» SSR- secondary surveillance radar) αλλά και από άλλα αεροπλάνα.

Το ADS-B μεταδίδει πολλά περισσότερα στοιχεία συγκριτικά με το παλαιότερο SSR και αποτελεί άλμα στον ΕΕΚ. Στην προκειμένη περίπτωση της Πτήσης ΕΤ302 αποκάλυψε τα χαρακτηριστικά του προφίλ με το οποίο πετούσε μοιραίο 737 MAX από την απογείωσή του μέχρι και το σημείο της συντριβής. Υπήρχαν έτσι ισχυρές ενδείξεις ότι το προφίλ αυτό ταυτιζόταν (και όχι μόνο φαινομενικά) με το προφίλ του 737 ΜΑΧ της Πτήσης JT610 της Lion Air που είχε συντριβεί τον Οκτώβριο, ειδικά στην αλλοπρόσαλλη μεταβολή της στάσης  και ύψους πτήσης του αεροσκάφους, απόδειξη πλέον ότι αντιμετώπιζαν τα ίδια ή αντίστοιχα προβλήματα. Το δεύτερο πειστήριο που επέβαλε πλέον την καθήλωση των 737 MAX βρέθηκε στα συντρίμμια και ήταν η απόδειξη ότι το αεροπλάνο είχε ανασύρει πλήρως τα φλαπ (υπεραντωτικές διατάξεις πτερυγίων καμπυλότητας του χείλους εκφυγής της πτέρυγας). Το στοιχείο αυτό είναι σημαντικό διότι το επίμαχο σύστημα MCAS (Manoeuvring Control Augmentation System), που πιστεύεται ότι ενέχεται στη συντριβή και στις δυο περιπτώσεις, αρχίζει να ενεργεί μετά την ανάσυρση των φλαπ.
Μέχρι και τότε πιστεύαμε ότι στην Πτήση JT610 της Lion Air η μεγαλύτερη ευθύνη για την συντριβή αφορούσε ανθρώπινο λάθος, δηλαδή η έλλειψη επαρκούς εκπαίδευσης του πληρώματος περί το MCAS, του οποίου την ύπαρξη το ινδονησιακό πλήρωμα αγνοούσε αφού εσφαλμένα η Boeing δεν είχε συμπεριλάβει αυτή τη σημαντική διαφοροποίηση του 737 ΜΑΧ από τα προηγούμενα μοντέλα 737 NG στο εγχειρίδιο εκπαίδευσης.
Μετά την αποκάλυψη των παραπάνω υπήρχαν πλέον πολλές ενδείξεις ότι το ίσως το ίδιο το MCAS ήταν η κύρια αιτία του προβλήματος που οδήγησε τόσο την  Πτήση JT610 όσο και την ET302 σε συντριβή.
Οι καταγραφείς της δεύτερης θα ρίξουν και το τελικό φως στο θέμα, καθορίζοντας ουσιαστικά και το μέλλον του 737 ΜΑΧ.
Φαίδων Γ. Καραϊωσηφίδης

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

“Αναβάθμιση” φρεγατών ΜΕΚΟ, μια ακόμη ελληνική εφεύρεση ισάξια του Μπέβατρον

Το μακρινό 2020, εδώ στην ΠΤΗΣΗ, γράφτηκε το παρακάτω άρθρο, παρουσιάζοντας τότε την είδηση, πως για την πολύπαθη αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η Λιβύη θυμήθηκε την ΑΟΖ με την Τουρκία και “πυροβολεί” τις...

23
Δεν κράτησε πολύ η αίσθηση πως από την πλευρά της Λιβύης -συγκεκριμένα της εκεί κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας με έδρα την Τρίπολη- υπάρχει μια σιωπηρή...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7/20 Ιουνίου 1907: Η θανάτωση του καπετάν Άγρα,...

10
Απαγχονίζεται από τους Βουλγάρους κομιτατζήδες ο αγωνιστής του Μακεδονικού Αγώνα Τέλλος Άγρας (Σαράντος Αγαπηνός). Ο καπετάν Άγρας, είχε δεχθεί πολυάριθμες προτάσεις συνεννόησης με τον...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Χιλιάδες Βορειοκορεάτες για εργασία σε ρωσικό εργοστάσιο drones

Σύμφωνα με το ιαπωνικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα NHK, η Βόρεια Κορέα εξετάζει το ενδεχόμενο αποστολής έως και 25.000 εργατών σε ρωσικό βιομηχανικό αμυντικό συγκρότημα, ώστε...

Ιρανικοί βαλλιστικοί πύραυλοι με κεφαλές διασποράς εναντίον του Ισραήλ-βίντεο (ανανέωση)

Το Ιράν, στον χθεσινοβραδινό νέο βομβαρδισμό του Ισραήλ με βαλλιστικούς πυραύλους χρησιμοποίησε και έναν τουλάχιστον με κεφαλή διασποράς υποπυρομαχικών, σύμφωνα με τον δημοσιογράφο Emanuel...

Στη Γενεύη η προσπάθεια των Ευρωπαίων για εκεχειρία Ισραήλ-Ιράν, 4 όροι στην Τεχεράνη

Η έξοδος από την κρίση στη μέση Ανατολή μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω του διαλόγου δήλωσε σήμερα από την Γενεύη της Ελβετίας, ο Γάλλος...