37.5 C
Athens
Παρασκευή, 27 Ιουνίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗ4 Δεκεμβρίου 1991-Η τελευταία πτήση της  Pan American Airways

4 Δεκεμβρίου 1991-Η τελευταία πτήση της  Pan American Airways

- Advertisement -

Αν υπάρχουν κάποιοι θρύλοι στην Πολιτική Αεροπορία η Pan American Airways ήταν ίσως ο μεγαλύτερος στο χώρο των αερομεταφορέων. Στη δεκαετία του 1920, καθώς οι πτήσεις γίνονταν όλο και πιο ασφαλείς και δημοφιλείς, πολλές εταιρίες άρχισαν να δημιουργούνται για να μεταφέρουν τόσο το ταχυδρομείο (επωφελούμενες από τα συμβόλαια της κυβέρνησης των ΗΠΑ) όσο και επιβάτες που συνειδητοποιούσαν ότι το αεροσκάφος ήταν μια εξαιρετική  λύση για μετακινήσεις σε μεγαλύτερες αποστάσεις.

Το άνοιγμα και το κλείσιμο των εταιριών ήταν ένα συνηθισμένο φαινόμενο, αλλά το Μάρτιο του 1927 ξεκίνησε τα δρομολόγια ένας νέος αερομεταφορέας που κατάφερε να γράψει ιστορία.

 

Ήταν η Pan Am  Airways η οποία μετάφερε αρχικά ταχυδρομείο και αργότερα επιβάτες ανάμεσα στην Κούβα και στη Φλώριδα.  Γρήγορα κατάφερε να αναπτύξει ένα μεγάλο δίκτυο συνδέοντας διάφορες χώρες του  εξωτερικού με τις ΗΠΑ.

Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος δεν σταμάτησε την εξέλιξη της, αντίθετα τη βοήθησαν να βρει πληρώματα με εμπειρία σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.

Το επόμενο μεγάλο βήμα της εταιρίας ήταν η απόκτηση της πρώτης γενιάς αεριωθουμένων κυρίως των 707 και 727. Με τα πρώτα εδραίωσε τη θέση της στις διηπειρωτικές πτήσεις από και προς τις ΗΠΑ που η ευμάρεια των πολιτών τους είχαν δημιουργήσει ζήτηση για ταξίδια στο εξωτερικό. Καθώς ο ανταγωνισμός είχε στο επίκεντρο την εξυπηρέτηση των επιβατών, και όχι τις τιμές -που ήταν ιδιαίτερα υψηλές- η εξυπηρέτηση των επιβατών ήταν απαράμιλλη με γεύματα και ποτά που ήταν εξαιρετικά προσεγμένα με ιπτάμενες συνοδούς που επιλέγονταν με βάση την εμφάνιση.

Η Pan Am εφάρμοσε νωρίς το μοντέλο των βάσεων σε άλλες χώρες καθώς διατηρούσε αεροσκάφη στη Γερμανία τόσο για εσωτερικές γερμανικές πτήσεις κυρίως προς και από το Δυτικό Βερολίνο, με το ιδιόρρυθμο καθεστώτος του, αλλά και για δρομολόγια από τη Γερμανία προς άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

 

Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, η εταιρία κατέγραψε άλλη μια πρωτιά καθώς ήταν ο αρχικός πελάτης για το 747 αν και -σωστότερα- θα πρέπει να περιγραφεί ως η εταιρία που ζήτησε από την Boeing να φτιάξει το αεροσκάφος που ήθελε.

Για να ξεκινήσει την παραγωγή έθεσε μια αρχική παραγγελία 25 αεροσκαφών το 1966, ένας αριθμός που έφτασε τα 74 (στις εκδόσεις -100 & -200) μέχρι το κλείσιμο της το 1991.

 

Το νέο τότε μοντέλο είχε 2,5 φορές μεγαλύτερο μέγεθος από το προκάτοχό του, το 707, μειώνοντας έτσι το κόστος λειτουργίας κατά 30%. Στις 22 Ιανουαρίου 1970, η Pan Am ήταν η εταιρία που πραγματοποίησε την πρώτη εμπορική πτήση του τύπου ανάμεσα στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο που ήταν και η πρώτη εμπορική πτήση με αεροσκάφος ευρείας ατράκτου.

 

Η Pan Am είχε ακόμα δυο πρωτιές λιγότερες γνωστές αλλά ίσως πιο ενδιαφέρουσες: η πρώτη ήταν  η λειτουργία από το 1969 μέχρι το κλείσιμό της μιας λίστας αναμονής για εμπορικές επιβατικές πτήσεις προς τη Σελήνη στον απόηχο της πρώτης πρωσελήνωσης εκεί – η οποία λειτούργησε κυρίως ως εργαλείο marketing.  Η δεύτερη ήταν πολύ πιο ουσιαστική καθώς ήταν από τις πρώτες εταιρίες στις ΗΠΑ που χρησιμοποίησαν τα Ευρωπαϊκά Airbus A300 και Α310 αποκτώντας 13 και 21 αντίστοιχα.

 

Δυστυχώς για την εταιρία η απελευθέρωση της εσωτερικής αγοράς αερομεταφορών στις ΗΠΑ και λανθασμένες κινήσεις όπως συγχωνεύσεις με εταιρίες που ελάχιστα  κοινά είχαν δημιούργησαν σημαντικά προβλήματα.  Οι σπασμωδικές αντιδράσεις με πώληση δρομολογίων δε βοήθησαν την κατάσταση. Και αν το 1970 ένα 747-100 έβαλε την εταιρία στην ιστορία με θετικό τρόπο, στις 21 Δεκεμβρίου 1988 ένα άλλο όμοιο αεροσκάφος επιτάγχυνε το τέλος της.

Η έκρηξη πάνω από το Λόκερμπυ χειροτέρεψε την εικόνα της και λιγότερο από δυο χρόνια αργότερα (κι ενώ οι συνέπειες του πρώτου πολέμου στον Κόλπο ήταν ακόμα παρούσες) η τελευταία πτήση της εταιρίας ολοκλήρωνε τον κύκλο της. Και η επιλογή του είχε το συμβολισμό του: 64 χρόνια μετά ήταν το ίδιο δρομολόγιο που είχε ξεκινήσει την ιστορία της.

Τάσσος Αναστασιάδης

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Επτά συν 1 επισημάνσεις για την αμερικανική επίθεση στο Ιράν – πέρα από τις βόμβες έως την Ελλάδα

1. Οι Αμερικανοί για την επίθεση στις 3 πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν, χρησιμοποίησαν 7 βομβαρδιστικά B-2 τα οποία κινήθηκαν πάνω από τον Ατλαντικό και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η Λιβύη θυμήθηκε την ΑΟΖ με την Τουρκία και “πυροβολεί” τις...

65
Δεν κράτησε πολύ η αίσθηση πως από την πλευρά της Λιβύης -συγκεκριμένα της εκεί κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας με έδρα την Τρίπολη- υπάρχει μια σιωπηρή...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Ιουνίου 1905: Η ανταρσία του θωρηκτού “Ποτέμκιν”

6
Εκδηλώνεται ανταρσία στο θωρηκτό του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας «Πρίγκηψ Ποτέμκιν της Ταυρίδος» (Князь Потёмкин Таврический). Ο Ρωσοϊαπωνικός πόλεμος που μαινόταν στην Ανατολή...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Τραμπ σε Ιράν: “Θα σας βομβαρδίσω ξανά αν συνεχίσετε τον εμπλουτισμό ουρανίου”

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε σήμερα ότι θα διέταζε και πάλι τον βομβαρδισμό του Ιράν «χωρίς καμία αμφιβολία» εάν η Τεχεράνη συνεχίσει...

Για μείωση αμυντικών δαπανών συζητά ο Πούτιν – προβλήματα στην οικονομία της Ρωσίας

Ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν δήλωσε σήμερα ότι η Ρωσία σκοπεύει να μειώσει τις στρατιωτικές της δαπάνες από το επόμενο έτος, σε αντίθεση με το...

Όχημα κατάρριψης μη επανδρωμένων από τη Rafael με πυροβόλο, πυραύλους και δικά του drone

Η ισραηλινή Rafael αποκάλυψε στην αμυντική έκθεση DEFEA 2025, ένα κινητό σύστημα αντιμετώπισης μη επανδρωμένων αεροσκαφών (C-UAS), ενσωματωμένο στο τεθωρακισμένο όχημα 4×4, Plasan StormRider....