27.6 C
Athens
Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑΩ ΝΑΙ! Τα 38 F-16C/D Block 50 εκσυγχρονίζονται για να υπηρετούν μέχρι...

Ω ΝΑΙ! Τα 38 F-16C/D Block 50 εκσυγχρονίζονται για να υπηρετούν μέχρι το 2050!

- Advertisement -

Λίγη υπομονή ποτέ δεν έβλαψε κανέναν. Όταν έχουμε ζήσει τις αληστου μνήμης εποχής του «θα το ρισκάρουμε», είναι μάλλον υπερβολικό να συζητάμε για «καθυστερήσεις», όταν μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, το ΓΕΕΘΑ με την αμέριστη συμπαράσταση του ΥΕΘΑ, προσπαθεί να συνεφέρει τις Ένοπλες Δυνάμεις μας. Η κριτική που έχει ασκηθεί στο ΥΠΕΘΑ για τις οποίες καθυστερήσεις στο πρόγραμμα των Block 50 είναι κάτι περισσότερο από κακόπιστη. Ότι έγινε, έγινε, και η Βουλή ενέκρινε την εισήγηση του ΥΕΘΑ. Προχωράμε!

Ο ελληνικός γρίφος για τα F-35

Ας δούμε όμως πως διαμορφώθηκε το πρόγραμμα, πως ήταν το 2021, και πως εξελίχθηκε το 2022. Αλλά και γιατί. Καταρχάς το πρόγραμμα εξελίχθηκε από ένα πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής, σε ένα πλήρες πρόγραμμα ανακατασκευής. Ας προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε, αν και το είχαμε γράψει πριν δυο χρόνια.

Παναγιωτόπουλος: Στους επόμενους μήνες η απόφαση για τις κορβέτες, προχωρούν οι διαδικασίες για MEKO και F-16 Block 50

Η αρχική ιδέα της ΠΑ το 2017, ήταν να καταφέρει να βρει λίγα χρήματα, προκειμένου να βάλει στα F-16C/D Block 50 τα απάρτια από τα F-16C/D Block Block 52+/52+Advanced. Με αυτό τον τρόπο, θα αποκτούσε 38 μαχητικά που θα ολοκλήρωναν τη ζωή τους με ανώτερα ηλεκτρονικά από τότε που μπήκαν σε υπηρεσία. Και να ήθελε να κάνει περισσότερα, δεν μπορούσε, ήταν η περίοδος των ισχνών αγελάδων, αλλά μόνο για τις Ένοπλες Δυνάμεις. Και το ΓΕΑ σχεδίαζε με ότι είχε, όχι με ότι ήθελε.

Συνεκπαίδευση τουρκικών F-16 και αζέρικων MiG-29, Su-25 στο Ικόνιο

Όταν ήρθε στη Βουλή για πρώτη φορά ο εκσυγχρονισμός των Block 50, είχε τη μορφή και το σχεδιασμό του 2017, αλλά διαφορετικό προϋπολογισμό. Είχαν προστεθεί πολλά που ήταν απολύτως απαραίτητα, όπως για παράδειγμα αρχική πρόβλεψη για δομικό εκσυγχρονισμό. Επίσης είχε γίνει επιτέλους πρόβλεψη για πιστοποιήσεις όπλων που έχει η ΠΑ (για τα F-16V), SNIPER targeting pods και υποδομές. Αλλά στο μυαλό των επιτελών το σχέδιο ήταν μεγαλύτερο.

Πύραυλοι RAM Block 2 για Κατάρ, Αίγυπτο και Τουρκία

Τα F-16C/D Block 50 είναι σε εξαιρετική κατάσταση, και θα ήταν πραγματικό κρίμα να γίνει απλά αντικατάσταση υπολογιστή και ραντάρ. Το αεροσκάφος, ασχέτως του αν θα γίνει ή όχι Block 70, παραμένει ικανότατο. Συνεπώς η ΠΑ, έχοντας το πράσινο φως από την πολιτική ηγεσία θα φέρει τα Block 50 λίγο πιο πάνω από όσο είχε σχεδιαστεί αρχικά.

Πύραυλοι RAM Block 2 για Κατάρ, Αίγυπτο και Τουρκία

Αν και για λίγο υπήρξε η ιδέα να γίνουν και τα Block 50, F-16V με ραντάρ SABR AESA, εντούτοις αποφασίστηκε η τοποθέτηση του AN/APG-68v9. To AN/APG-68v9 θα υπάρχει σε… αφθονία στην ΠΑ, καθώς σύντομα θα έχει 84 αντίτυπα στις αποθήκες της. Και μιας και τα εκσυγχρονισμένα Block 50 θα μπορούν να παίρνουν τακτική εικόνα από τα F-16V, αλλά και τα Rafale F3R, θα μπορούσαν να υπηρετήσουν με χαμηλό κόστος συντήρησης ειδικά για τα ραντάρ τους.

Έτσι από πλευράς ηλεκτρονικών, τα 38 «50άρια» θα γίνουν κάτι λίγο καλύτερο από Block 50+Adv. Σε περίπτωση δε που αποφασιστεί ή χρειαστεί και αποφασιστεί, τα αεροσκάφη μπορούν να λάβουν το SABR AESA αε επίπεδο ΜΣΒ. Σε κάθε περίπτωση, θα είναι μάλλον τα καλύτερα F-16C/D σε υπηρεσία με legacy radar παγκοσμίως. Δεν είναι όμως όλα ραντάρ. Μην ξεχνάμε πως το μαχητικό είναι μια περίπλοκη μηχανολογική κατασκευή, που την πετά άνθρωπος. Και έχει όριο ωρών πτήσης, και στην άτρακτο αλλά ΚΑΙ στον κινητήρα.

Ετσι, δεν μιλάμε για απλή μεταμόσχευση απαρτίων στο αεροσκάφος, αλλά για αλλαγές ολόκληρων δομικών κομματιών έτσι ώστε οι να προστεθούν ώρες πτήσης. Δεν μιλάμε για κάποιες ενισχύσεις, μιλάμε για δομικό εκσυγχρονισμό. Έτσι θα έχει μεγαλύτερη αξία και επιστροφή της επένδυσης η δαπάνη της ΠΑ. Δεν γνωρίζουμε, αλλά το ελπίζουμε, τα Block 50 να καταφέρουν να δεχτούν και CFT, όπως τα επόμενα μοντέλα. Δύσκολο, αλλά το ελπίζουμε.

Παραπάνω κάναμε ξεκάθαρη νύξη για άλλο ένα σημείο που μάλλον θα πρέπει να επανέλθουμε. Στους κινητήρες των αεροσκαφών, το πλέον περίπλοκο μηχανολογικό κομμάτι που χρήζει εργοστασιακής επισκευής και συντήρησης. Οι κινητήρες F-110 είναι αυτοί που θα καθόριζαν το όριο ζωής των αεροσκαφών, όπως επίσης και την απόδοσή τους. Και η ΠΑ αυτή τη φορά αποφάσισε να επενδύσει σοβαρά πάνω στα αεροσκάφη και να ξαναφέρει τους κινητήρες στην αρχική κατάσταση.

Έτσι, το συνολικό κόστος του εκσυγχρονισμού ανεβαίνει αρκετά πάνω από τα 700 εκ που είχε προϋπολογιστεί το 2021. Αλλά πάλι παραμένει πολύ κάτω από ένα δις ευρώ, λιγότερα κι από 900 εκ. που είναι πραγματικά τιμή ευκαιρίας για 38 μαχητικά που θα υπηρετήσουν στην πρώτη γραμμή του Αιγαίου μέχρι το 2045 με 2050. Τα αεροσκάφη μάλλον θα δεχτούν κι αναβαθμισμένα Link 16, έτσι ώστε να μπορούν να συνεργαστούν άνετα με τα F-16V αλλά και τα Rafale F3R. Και προφανώς, με τα μελλοντικά F-35H που θα αποκτήσει προς το τέλος της δεκαετίας η ΠΑ.

Με λίγα λόγια. Δεν γράφουμε την είδηση σήμερα για έναν ακόμη εκσυγχρονισμό, αλλά για μια πλήρη επένδυση σε 38 μαχητικά αεροσκάφη, που θα είναι στην αιχμή του δόρατος της ΠΑ για ακόμη 25 έτη. Καθώς κάποιοι θα θωρήσουν πως το τελικό αποτέλεσμα θα είναι ανάλογο των τουρκικών F-16 CCIP, θα είμαστε σαφείς. Δεν θα είναι. Τα ελληνικά F-16C/D Block 50+Adv θα είναι ανώτερα.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

146 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
146 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Ισραηλινός ο ελληνικός “θόλος” με συστήματα David’s Sling και SPYDER

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της σελίδας μας, το ΓΕΕΘΑ και το ΥΠΕΘΑ έχουν μάλλον καταλήξει στην επιλογή αντιαεροπορικού "πακέτου" που θα αντικαταστήσει τους πεπαλαιωμένους...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εκσυγχρονισμός φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ, ένα δράμα πολλών επεισοδίων

62
Καθώς υπάρχουν πολλοί αναγνώστες μας που δεν έχουν μια πλήρη εικόνα του τι έχει συμβεί με τον εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ, παρότι και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Σεπτεμβρίου/9 Οκτωβρίου 1831: Αίμα στα σκαλιά της...

10
Δολοφονείται στα σκαλοπάτια της εκκλησίας του Αγίου Σπυρίδωνος στο Ναύπλιο, ο κυβερνήτης της Ελλάδας, Ιωάννης Καποδίστριας. Ο φόνος έλαβε χώρα καθώς ο κυβερνήτης συνοδευόμενος...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ο υπουργός Αμύνης κ. Δένδιας είδε από κοντά μια ιταλική PPA…

Για να... ξύσουμε λίγο την πληγή, ο υπουργός Αμύνης κ. Ν. Δένδιας βρέθηκε στην Βενετία για τη σύνοδο των ομολόγων του, της Πρωτοβουλίας Αδριατικής...

Έναρξη της 2ης φάσης ερευνών για υδρογονάνθρακες νοτιοδυτικά της Κρήτης

Την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης φάσης έρευνας για υδρογονάνθρακες που διεξήγαγε η κοινοπραξία ExxonMobil/HELLENiQ ENERGY στις θαλάσσιες περιοχές του οικοπέδου «Νοτιοδυτικά της Κρήτης», καθώς...

Επιτέλους… δοκιμές εν πλω της πρώτης γαλλικής Belh@rra

Δοκιμές εν πλω  ξεκινά η φρεγάτα Amiral Ronarc‘h (D660), η πρώτη Belh@rra ή FDI (Frégate de Défense et d’Intervention) για το Γαλλικό Ναυτικό, που δρομολογεί έτσι,...