Χτες αργά το βράδυ, η DSCA ενημέρωσε την αρμόδια επιτροπή του Κονγκρέσου για την πιθανότητα πώλησης 34 μαχητικών F-35A στο Βέλγιο, αντί ενός συνολικού ποσού 6,53 δις δολαρίων. Το Βέλγιο είναι η τελευταία από τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης που δεν έχει αποφασίσει την αγορά του αμερικανικού μαχητικού σε αντικατάσταση των παλαιών του F-16A.
Ο διαγωνισμός του Βελγίου είναι από τους πλέον ενδιαφέροντες, καθώς αργά αλλά σταθερά, και με επίκληση διάφορων δικαιολογιών όλοι οι συμμετέχοντες είχαν αποχωρήσει, και η μόνη εταιρεία που συνέχιζε να προσπαθεί ενάντια στο F-35 ήταν η Eurofighter. Τελικά οι Βέλγοι αναμένεται να αποφασίσουν, όπως όλοι αναμένουν, υπέρ του αμερικανικού μαχητικού πέμπτης γενιάς, για την αντικατάσταση των F-16 τους. Το ευρωπαϊκό Eurofighter πιθανότατα να υποστεί μια ήττα, κάτι που όλοι αναμένουν να επαναληφθεί και στην περίπτωση της Πολωνίας, αν και όταν η ανατολικοευρωπαϊκή χώρα αποφασίσει να ενισχύσει τον στόλο των μαχητικών της.
Η παραγγελία των Βέλγων, αν εγκριθεί θα περιλαμβάνει:
- 34 F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing (CTOL),
- 38 κινητήρες Pratt & Whitney F-135 (34 επί των μαχητικών, 4 ανταλλακτικοί)
- Συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου
- Command, Control, Communications, Computer and Intelligence/Communications, Navigational, and Identification (C4I/CNI)
- Autonomic Logistics Global Support System (ALGS)
- Autonomic Logistics Information System (ALIS)
- Mission Trainer
- Weapons Employment Capability (με το σύνολο των υποσυστημάτων, και των δυνατοτήτων),
- Φωτοβολίδες για τα F-35
- Κέντρο επαναπρογραμματισμού (Reprogramming center)
- Λογιστική υποστήριξη για το F-35
- Ανάπτυξη λογισμικού και ενσωμάτωσή του στο αεροσκάφος
- Εξοπλισμός υποστήριξης και ελέγχων
- Εξοπλισμός επικοινωνιών,
- Ανταλλακτικά
- Εκπαίδευση προσωπικού
- Τεχνικά εγχειρίδια
- Υπηρεσίες από διάφορους υπεργολάβους αλλά και την κατασκευάστρια εταιρεία
Με αυτή την αγορά, το Βέλγιο θα συμπληρώσει τις αγορές της Ολλανδίας και της Δανίας, και έτσι θα δημιουργήσει μια απόλυτη ομοιοτυπία ανάμεσα στις τρεις γειτονικές χώρες (με ότι σημαίνει αυτό για την συντήρηση, υποστήριξη και εκπαίδευση).
Το κόστος είναι χαρακτηριστικό για τις ανάγκες εισαγωγής σε υπηρεσία ενός τόσο προηγμένου μαχητικού αεροσκάφους, και είναι μια σαφής απάντηση σε όσους θεωρούν πως με 1,1 δις ευρώ θα μπορούσαμε να βάζαμε σε υπηρεσία 20 μαχητικά F-35. Δεν μας αρέσει να λέμε “we told you so”, αλλά όταν μιλούσαμε για ελάχιστο κόστος 3,5 δις δολαρίων για 20 αεροσκάφη, κάποιοι προσπαθούσαν να πείσουν ότι τα λεφτά για 85 F-16V είναι πεταμένα.
Τονίζουμε τις υψηλές ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό, καθώς το αεροσκάφος θεωρείται πως έχει τον πλέον προηγμένο κώδικα που έχει γραφεί ποτέ για αεροσκάφος. Αυτό δεν το λέμε για κάποιον άλλο λόγο, αλλά όταν κάποια στιγμή με το καλό μπορέσουμε να προκηρύξουμε διαγωνισμό για ΝΜΑ, ή απλά πάμε στο F-35 καθώς είναι μοναδικό στο είδος του, δεν θα πρέπει να αμελήσουμε και τις επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό.