18.8 C
Athens
Τρίτη, 5 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑΝΑΛΥΣΗ: Διακρατική, Εμπορική συμφωνία και Διαγωνισμός για τις νέες φρεγάτες του ΠΝ....

ΑΝΑΛΥΣΗ: Διακρατική, Εμπορική συμφωνία και Διαγωνισμός για τις νέες φρεγάτες του ΠΝ. Λύση, δυσκολότερη λύση και θηλειά στο λαιμό…

- Advertisement -

Στα -κυριολεκτικά- δεκάδες άρθρα που έχουμε γράψει για το θέμα της ενίσχυσης του Πολεμικού μας Ναυτικού, από την -εξαιρετικά πολύτιμη για εμάς- συνομιλία με τους αναγνώστες μας, έχουμε καταλάβει πως υπάρχει μια σύγχιση σχετικά με το θέμα του τρόπου επιλογής της νέας φρεγάτας. Δυστυχώς, πολλοί θεωρούν πως τα περισσότερα κρίνονται στα “κελιά”, ή από τις γεωστρατηγικές ισορροπίες. Δεν είναι έτσι, μεγάλο ρόλο παίζει και ο τρόπος απόκτησης. Γιατί; Ποιοι είναι οι τρόποι απόκτησης;

Φρεγάτες για το ΠΝ; Τι “πακέτο” προσφέρουν οι υποψήφιοι ανάδοχοι, τι θα θέλαμε εμείς;

Ανοιχτός Διεθνής Διαγωνισμός. Θα μπορούσε να γίνει, θεωρητικά. Έχει γίνει, και έχει ξαναγίνει. Θα μπορούσε ομως να γίνει από μια Ελλάδα που δεν έχει πρόβλημα άμεσο. Αν για παράδειγμα, είχαμε αντί για 9 S και 4 ΜΕΚΟ200, είχαμε 6 ΜΕΚΟ200 και 6 M Class, τότε θα έπρεπε να σχεδιάζουμε τώρα που μιλάμε για αντικατάστασή τους. Και ίσως, να άξιζε τον κόπο να κάνουμε Ανοιχτό Διεθνή Διαγωνισμό. Ποιο είναι το μειονέκτημα στην παρούσα κατάσταση;

Γιατί το ΠΝ έγραψε ιστορία με το πρώτο S-70B6 που μπαίνει για συντήρηση. Σε 42 μέρες στον αέρα!

Τα ατελείωτα χρόνια που θα χρειάζονταν για να ολοκληρωθεί. Η αγορά που πρόκεται να κάνει το ΠΝ είναι εξαιρετικά περίπλοκη, και δεν θα ήταν υπερβολή πως χρειάζονται χρόνια για να σχεδιάσουμε μόνο τις προδιαγραφές. Άλλα χρόνια να βγάλουμε τα τεύχη στον “αέρα”, χρόνια για την αξιολόγηση, και μετά, να περάσει η βάσανος της διαδικασίας των δικαστικών προσφυγών. Εκτός κι αν κάποιος θεωρεί πως μια προμήθεια 5+ δις θα έκλεινε χωρίς δικαστήρια. Με λίγα λόγια, αν είχαμε υπογράψει μέχρι το τέλος του 2030, και τυχεροί και γρήγοροι θα είμασταν. Και μην αρχίσουν κάποιοι καλοί φίλοι να μετράνε μήνες (5 μήνες αυτό, 6 μήνες εκείνο, ή 8 μήνες το τρίτο, σύνολο 32). Μια τέτοια διαδικασία, ΑΝ είχε αποτέλεσμα (πράγμα δύσκολο από μόνο του, θα είχε μετά από ΠΟΛΛΑ χρόνια. Χωρίς να υπολογίσουμε και την Ανοιχτή Διαβούλευση που απαιτείται…

Γιατί η αγορά των νέων φρεγατών του ΠΝ θα γίνει με πολιτικά κριτήρια

Θα μιλήσουμε ξεκάθαρα. Αν η κυβέρνηση δηλώσει πως πάει σε Διαγωνισμό, θα σημαίνει πως επιθυμεί να μην προχωρήσει το πρόγραμμα. Ουσιαστικά θα έχει ρίξει το “μπαλάκι” όχι στην επόμενη, αλλά στην μεθεπόμενη κυβέρνηση. Μέχρι τότε, οι S δεν θα ταξιδεύουν πια, και στα κανάλια θα έχουμε νέα του στυλ “η τουρκική κορβέτα παρενόχλησε αλιευτικό δυτικά Αίγινας”. Συγχωρέστε μας, την αλήθεια ξέρουμε να λέμε, κι αυτό κάνουμε. Διαγωνισμός, εν έτει 2021, για φρεγάτες, σημαίνει το τέλος του Πολεμικού μας Ναυτικού. Κυριολεκτικά.

Οι αποφάσεις πρέπει να ληφθούν υπό την πίεση του χρόνου. Υπάρχουν πολλοί νόμιμοι τρόποι να παρθεί μια απόφαση για στρατιωτική προμήθεια, χωρίς να γίνει διαγωνισμός. Αρκεί να υπάρχει σαφής αιτιολόγηση, που θα περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αγοράστηκαν τα Rafale με Διαγωνισμό; Όχι. Άνοιξε “ρουθούνι” ή ειπώθηκε το παραμικρό από κανέναν, αντιπολίτευση, για την επιλογή; όχι, πέρασε κανονικά από τη Βουλή, με αιτιολόγηση, και μετά από το Ελεγκτικό.

Η γεωστρατηγική διάσταση της αγοράς των φρεγατών από το Πολεμικό Ναυτικό, η συζήτηση στο NavalDefence

Και πάμε στην επόμενη μέθοδο, αυτή της Εμπορικής Συμφωνίας ή της περίφημης Direct Commercial Sales (DCS). Υπάρχει τρόπος για να γίνει απευθείας ανάθεση σε εταιρεία, αρκεί να υπάρχει αιτιολόγηση. Στην περίπτωση των Rafale επελέγη η εμπορική συμφωνία, και μάλιστα η γαλλική κυβέρνηση πώλησε τα μεταχειρισμένα στη Dassault, και η τελευταία στην ΠΑ. Απλά, η εμπορική συμφωνία είναι εξαιρετικά “ευάλωτη” στον ανταγωνισμό, και σε προσφυγές στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Το πως αιτιολογήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο δεν το γνωρίζουμε, γιατί η αιτιολόγηση ήταν απόρρητη, και έτσι θα παραμείνει για πάντα.

ΑΠΟΨΗ: Το μοναδικό κριτήριο με το οποίο θα επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό τις νέες του φρεγάτες

Αν θέλαμε να περιπτωσιολογήσουμε, λογικά θα υπήρξε μια πλήρη τεκμηρίωση εκ μέρους της ΠΑ, που θα έλεγε πως η αγορά αλλάζει τα δεδομένα υπέρ της Ελλάδος πάνω από το Αιγαίο και το Ανατολικό Μεσόγειο, με πολύ συγκεκριμένα δεδομένα. Και ακόμη κι αν είχαμε κάποια “ευρωπαϊκή” (βλέπε γερμανική) παρέμβαση κατά της προμήθειας, πολύ εύκολα θα είχαμε απόδειξη πως δεν υπήρχε περίπτωση να πάρουμε Typhoon σε 12 μήνες. Αντίστοιχα, ούτε οι ΗΠΑ μπορούν να μας δώσουν 18 F-35 με 2,5 δις (με όπλα), τα πρώτα σε 4 μήνες, και όλα σε 24 μήνες…

Το πρόγραμμα κορβετών της Βραζιλίας αντιμετωπίζει κίνδυνο;

Το πρόβλημα με το ΠΝ και τις Εμπορικές Συμφωνίες, είναι πως…

H συνέχεια στο navaldefence.gr, εδώ

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

214 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
214 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Αντικατάσταση των 20 NH90 με 26 γαλλικά AS532 Cougar

H κατάσταση στην Αεροπορία Στρατού είναι λίγο-πολύ γνωστή, όπου βαρύνεται έντονα από την απόφαση προ περίπου εικοσαετίας, να αγοραστούν 20 μέσα μεταφορικά ελικόπτερα ΝΗ90....

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ανθεκτική Κοινωνία και Επιχειρησιακή Συνέχεια της κυβέρνησης και των κρίσιμων...

2
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, Πολιτικού Επιστήμονα-Διεθνολόγου, πρώην Γενικού Διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ)https://flight.com.gr/resilient-society-and-critical-infrastructure-protection-in-peace-crises-and-war/Οι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 4 Νοεμβρίου 1996: Η βύθιση της πυραυλακάτου “Κωστάκος”

4
Βυθίζεται μετά από σύγκρουση με το επιβατηγό "Σάμαινα" έξω από το λιμάνι της Σάμου, η πυραυλάκατος "Ανθχος Κωστάκος" (Ρ25).Το σκάφος τύπου Combattante IIIb (ελληνικής...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Τα «μυστικά» του ρωσικού στελθ μαχητικού Su-57

Η παρουσία του Sukhoi Su-57 («Fellon» κατά ΝΑΤΟ) στην Κίνα, για τη συμμετοχή του στη διεθνή αεροπορική και αεροδιαστημική έκθεση στο Zhuhai της Κίνας,...

Βόρεια Κορέα: νέες εκτοξεύσεις πυραύλων λίγες ώρες πριν από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ

Η Βόρεια Κορέα εκτόξευσε σήμερα νωρίς το πρωί ομοβροντία βαλλιστικών πυραύλων μικρού βεληνεκούς, ανακοίνωσαν οι νοτιοκορεάτικες ένοπλες δυνάμεις καθώς προχώρησε στη δεύτερη οπλική δοκιμή...

O Ιαπωνικός Στόλος παραγγέλνει συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου SEWIP από τις ΗΠΑ

Σε επέκταση τρέχουσας παραγγελίας προς τη Lockheed Martin, αξίας 113 εκατ. δολαρίων, προχώρησε το Αμερικανικό Ναυτικό, για την παραγωγή περισσότερων συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου SEWIP...