Στα -κυριολεκτικά- δεκάδες άρθρα που έχουμε γράψει για το θέμα της ενίσχυσης του Πολεμικού μας Ναυτικού, από την -εξαιρετικά πολύτιμη για εμάς- συνομιλία με τους αναγνώστες μας, έχουμε καταλάβει πως υπάρχει μια σύγχιση σχετικά με το θέμα του τρόπου επιλογής της νέας φρεγάτας. Δυστυχώς, πολλοί θεωρούν πως τα περισσότερα κρίνονται στα “κελιά”, ή από τις γεωστρατηγικές ισορροπίες. Δεν είναι έτσι, μεγάλο ρόλο παίζει και ο τρόπος απόκτησης. Γιατί; Ποιοι είναι οι τρόποι απόκτησης;
Φρεγάτες για το ΠΝ; Τι “πακέτο” προσφέρουν οι υποψήφιοι ανάδοχοι, τι θα θέλαμε εμείς;
Ανοιχτός Διεθνής Διαγωνισμός. Θα μπορούσε να γίνει, θεωρητικά. Έχει γίνει, και έχει ξαναγίνει. Θα μπορούσε ομως να γίνει από μια Ελλάδα που δεν έχει πρόβλημα άμεσο. Αν για παράδειγμα, είχαμε αντί για 9 S και 4 ΜΕΚΟ200, είχαμε 6 ΜΕΚΟ200 και 6 M Class, τότε θα έπρεπε να σχεδιάζουμε τώρα που μιλάμε για αντικατάστασή τους. Και ίσως, να άξιζε τον κόπο να κάνουμε Ανοιχτό Διεθνή Διαγωνισμό. Ποιο είναι το μειονέκτημα στην παρούσα κατάσταση;
Γιατί το ΠΝ έγραψε ιστορία με το πρώτο S-70B6 που μπαίνει για συντήρηση. Σε 42 μέρες στον αέρα!
Τα ατελείωτα χρόνια που θα χρειάζονταν για να ολοκληρωθεί. Η αγορά που πρόκεται να κάνει το ΠΝ είναι εξαιρετικά περίπλοκη, και δεν θα ήταν υπερβολή πως χρειάζονται χρόνια για να σχεδιάσουμε μόνο τις προδιαγραφές. Άλλα χρόνια να βγάλουμε τα τεύχη στον “αέρα”, χρόνια για την αξιολόγηση, και μετά, να περάσει η βάσανος της διαδικασίας των δικαστικών προσφυγών. Εκτός κι αν κάποιος θεωρεί πως μια προμήθεια 5+ δις θα έκλεινε χωρίς δικαστήρια. Με λίγα λόγια, αν είχαμε υπογράψει μέχρι το τέλος του 2030, και τυχεροί και γρήγοροι θα είμασταν. Και μην αρχίσουν κάποιοι καλοί φίλοι να μετράνε μήνες (5 μήνες αυτό, 6 μήνες εκείνο, ή 8 μήνες το τρίτο, σύνολο 32). Μια τέτοια διαδικασία, ΑΝ είχε αποτέλεσμα (πράγμα δύσκολο από μόνο του, θα είχε μετά από ΠΟΛΛΑ χρόνια. Χωρίς να υπολογίσουμε και την Ανοιχτή Διαβούλευση που απαιτείται…
Γιατί η αγορά των νέων φρεγατών του ΠΝ θα γίνει με πολιτικά κριτήρια
Θα μιλήσουμε ξεκάθαρα. Αν η κυβέρνηση δηλώσει πως πάει σε Διαγωνισμό, θα σημαίνει πως επιθυμεί να μην προχωρήσει το πρόγραμμα. Ουσιαστικά θα έχει ρίξει το “μπαλάκι” όχι στην επόμενη, αλλά στην μεθεπόμενη κυβέρνηση. Μέχρι τότε, οι S δεν θα ταξιδεύουν πια, και στα κανάλια θα έχουμε νέα του στυλ “η τουρκική κορβέτα παρενόχλησε αλιευτικό δυτικά Αίγινας”. Συγχωρέστε μας, την αλήθεια ξέρουμε να λέμε, κι αυτό κάνουμε. Διαγωνισμός, εν έτει 2021, για φρεγάτες, σημαίνει το τέλος του Πολεμικού μας Ναυτικού. Κυριολεκτικά.
Οι αποφάσεις πρέπει να ληφθούν υπό την πίεση του χρόνου. Υπάρχουν πολλοί νόμιμοι τρόποι να παρθεί μια απόφαση για στρατιωτική προμήθεια, χωρίς να γίνει διαγωνισμός. Αρκεί να υπάρχει σαφής αιτιολόγηση, που θα περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αγοράστηκαν τα Rafale με Διαγωνισμό; Όχι. Άνοιξε “ρουθούνι” ή ειπώθηκε το παραμικρό από κανέναν, αντιπολίτευση, για την επιλογή; όχι, πέρασε κανονικά από τη Βουλή, με αιτιολόγηση, και μετά από το Ελεγκτικό.
Και πάμε στην επόμενη μέθοδο, αυτή της Εμπορικής Συμφωνίας ή της περίφημης Direct Commercial Sales (DCS). Υπάρχει τρόπος για να γίνει απευθείας ανάθεση σε εταιρεία, αρκεί να υπάρχει αιτιολόγηση. Στην περίπτωση των Rafale επελέγη η εμπορική συμφωνία, και μάλιστα η γαλλική κυβέρνηση πώλησε τα μεταχειρισμένα στη Dassault, και η τελευταία στην ΠΑ. Απλά, η εμπορική συμφωνία είναι εξαιρετικά “ευάλωτη” στον ανταγωνισμό, και σε προσφυγές στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Το πως αιτιολογήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο δεν το γνωρίζουμε, γιατί η αιτιολόγηση ήταν απόρρητη, και έτσι θα παραμείνει για πάντα.
ΑΠΟΨΗ: Το μοναδικό κριτήριο με το οποίο θα επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό τις νέες του φρεγάτες
Αν θέλαμε να περιπτωσιολογήσουμε, λογικά θα υπήρξε μια πλήρη τεκμηρίωση εκ μέρους της ΠΑ, που θα έλεγε πως η αγορά αλλάζει τα δεδομένα υπέρ της Ελλάδος πάνω από το Αιγαίο και το Ανατολικό Μεσόγειο, με πολύ συγκεκριμένα δεδομένα. Και ακόμη κι αν είχαμε κάποια “ευρωπαϊκή” (βλέπε γερμανική) παρέμβαση κατά της προμήθειας, πολύ εύκολα θα είχαμε απόδειξη πως δεν υπήρχε περίπτωση να πάρουμε Typhoon σε 12 μήνες. Αντίστοιχα, ούτε οι ΗΠΑ μπορούν να μας δώσουν 18 F-35 με 2,5 δις (με όπλα), τα πρώτα σε 4 μήνες, και όλα σε 24 μήνες…
Το πρόβλημα με το ΠΝ και τις Εμπορικές Συμφωνίες, είναι πως…
H συνέχεια στο navaldefence.gr, εδώ