16.1 C
Athens
Σάββατο, 16 Νοεμβρίου, 2024
ΝΕΑΙΣΤΟΡΙΑΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 23 Δεκεμβρίου 1966: Η πρώτη πτήση του Dassault Mirage...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 23 Δεκεμβρίου 1966: Η πρώτη πτήση του Dassault Mirage F1

- Advertisement -

Κέντρο δοκιμών Melun-Villaroche. Ο αρχιδοκιμαστής της Dassault René Bigand απογειώνει για πρώτη φορά το μαχητικό Mirage F1 στον γαλλικό ουρανό. Η συνέχεια είναι γνωστή. Το Mirage F1 αποκτήθηκε από χώρες σε τέσσερις διαφορετικές ηπείρους και αποτέλεσε επί σειρά ετών τον φρουρό του Αρχιπελάγους στον ακήρυχτο πόλεμο του Αιγαίου.

Του Δημήτρη Στεργίου, περιοδικό ΠΤΗΣΗ, τ. 127, Σεπτέμβριος 1995

Αν και το τέλος της επιχειρησιακής ζωής του κομψότερου ίσως μαχητικού της Dassault δεν είναι ορατό στο άμεσο μέλλον, η εποχή που η επιχειρησιακή του εξέλιξη βρισκόταν στο ζενίθ έχει ασφαλώς περάσει εδώ και αρκετά χρόνια. Παρά το γεγονός όμως αυτό και οι 11 συνολικά χώρες που χρησιμοποιούν διάφορες εκδόσεις του F.1 τα τελευταία 20 χρόνια, εξακολουθούν να διατηρούν αεροσκάφη του τύπου στις τάξεις τους. Το αεροσκάφος εξακολουθεί επίσης να χρησιμοποιείται επιχειρησιακά σε μεγάλους αριθμούς και από τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία σε ρόλους κρούσης και αναγνώρισης, ακόμα και μετά την ένταξη σε υπηρεσία του νεότερου Mirage 2000, αφού για περισσότερο από μία δεκαετία αποτέλεσε τη σπονδυλική της στήλη στον τομέα της αναχαίτισης.

Για τους νεότερους «οπαδούς» του αεροσκάφους αναφέρουμε ότι η γέννηση του μοναδικού επιχειρησιακού, εφοδιασμένου με συμβατικές οπισθοκλινείς πτέρυγες Mirage, χρονολογείται κάπου στις αρχές της δεκαετίας του ’60, όταν η Γαλλική Πολεμική Αεροπορία αναζητούσε τον αντικαταστάτη του επιτυχημένου Mirage III. Βέβαια, τα πράγματα δεν ήταν τόσο απλά για τους Γάλλους, καθώς παρά τη μεγάλη εξαγωγική επιτυχία του δελταπτέρυγου μαχητικού, θα έπρεπε τώρα να αποφύγουν την υιοθέτηση μίας αντίστοιχης πτερυγικής διάταξης, λόγω του ότι η πτέρυγα δέλτα ναι μεν αποτελούσε το ιδανικότερο δομικό στοιχείο του υποδειγματικά συμπαγούς συνόλου που ονομαζόταν Mirage III, υπαγόρευε όμως τη χρήση διαδρόμων απο/προσγείωσης μεγάλου μήκους.

Αυτό συνέβαινε γιατί ενώ η συμπεριφορά του αεροσκάφους ήταν υποδειγματική σε υπερηχητικές ταχύτητες (εξαιρετικά περιορισμένη οπισθέλκουσα σε συνδυασμό με αυξημένη ακαμψία), στις χαμηλές ταχύτητες και κατ’ επέκταση στις ταχύτητες προσέγγισης, για την «παραγωγή» ικανοποιητικής άντωσης, η πτέρυγα δέλτα «απαιτούσε» μεγάλες γωνίες προσβολής. Στις μεγάλες γωνίες προσβολής όμως, πέρα από την άντωση, η πτέρυγα δέλτα μεγιστοποιεί ταυτόχρονα και την οπισθέλκουσα οπότε η ταχύτητα πρέπει να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα έτσι ώστε το αεροσκάφος να παραμένει μακριά από τα όρια της ταχύτητας απώλειας στήριξης. Αυτός είναι και ο λόγος που κατά την προσγείωση ενός δελταπτέρυγου αεροσκάφους (Concord) το ρύγχος διατηρείται πολύ ψηλά.

O κάλλιστος συνδυασμός χαμηλού λόγου πάχους/χορδής (αναγκαίος για την επίτευξη υπερηχητικών ταχυτήτων) και πτέρυγας σχετικά μεγάλου πάχους (μεγάλη χωρητικότητα σε καύσιμο) μπορούσε να «υλοποιηθεί» μόνο μέσω της πτέρυγας δέλτα η οποία αποτελούσε κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’50 αλλά και των πρώτων χρόνων της δεκαετίας του ’60 την μόνη κατασκευαστικά εφικτή λύση -στο πρόβλημα «υπερηχητικές ταχύτητες και καλές επιδόσεις χωρίς να θυσιάζονται βασικές επιχειρησιακές παράμετροι» (μεταφερόμενο οπλικό φορτίο, χωρητικότητα σε καύσιμο, κ.τ.λ.)-τη στιγμή που οι τεχνικές κατασκευής συμβατικών οπισθοκλινών πτερύγων περιορισμένου πάχους ήταν υποτυπώδεις. Επίσης, ενώ λόγω της μεγάλης της πτερυγικής επιφάνειας και επομένως λόγω του χαμηλού πτερυγικού φόρτου που αποδίδει η πτέρυγα δέλτα, παρέχει υψηλό στιγμιαίο βαθμό στροφής, υστερεί όσον αφορά τις παρατεταμένες στροφές.

H υιοθέτησή της, λοιπόν, για το νέο μαχητικό δεν ήταν επιθυμητή τη στιγμή που οι επιλογές του Groupement Avions Marcel Dassault (στην ουσία o μοναδικός κατασκευαστής μαχητικών στη Γαλλία μετά από την «προσάρτηση» από τον ίδιο της Breguet Aviation το 1967) ήταν εξαιρετικά περιορισμένες καθώς τόσο η λύση της κάθετης αποπροσγείωσης όσο και αυτή της πτέρυγας μεταβλητής γεωμετρίας βρισκόταν ακόμη σε πρώιμο πειραματικό στάδιο.

Mirage 2000 με πτερυγιακό φόρτο πυραύλων Α/Α Magic 2 και Matra Super R530

Μία απαραίτητη παρένθεση εδώ για να υπενθυμίσουμε ότι η Dassault «επέστρεψε» στην πτέρυγα δέλτα δεκαπέντε περίπου χρόνια μετά, με την ανάπτυξη του Mirage 2000, λόγω του ότι υιοθετήθηκε η λύση του ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου πτήσης (fly-by-wire) καθιστώντας δυνατή τη διατήρηση όλων των πλεονεκτημάτων της συγκεκριμένης πτερυγικής διάταξης και «εξαφανίζοντας» παράλληλα τους περιορισμούς που συνεπαγόταν η χρήση της.

Πέρα από αυτό η εταιρία σε μία προσπάθειά της να προσφέρει -ιδίως σε οικονομικά ασθενέστερες χώρες- μία ικανοποιητική λύση, παρουσίασε στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’80 το Mirage III NG, ένα Mirage III εφοδιασμένο με τον κινητήρα (Snecma Atar 9K-50) και το ραντάρ (Cyrano IV) του F.1, με το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσεως του Mirage 2000 καθώς και με πτερύγια Cunards και προεκτάσεις των χειλών προσβολής στις ρίζες της πτέρυγας δέλτα.

Η συνέχεια στο Military History

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σε φάση απαξίωσης 5 κρίσιμα ραντάρ αεράμυνας της ΠΑ – δεν υπάρχει “θόλος” χωρίς αυτά

Σύμφωνα με πληροφορίες μας η Πολεμική μας Αεροπορία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την υποστήριξη των 5 κρίσιμων για την αεράμυνα, ραντάρ μεγάλης εμβελείας τύπου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος – “Μόνο η ένοπλη ισχύς εξασφαλίζει...

2
Η συνέντευξη του τ. Α/ΓΕΕΘΑ , στον Κώστα Δεληγιάννη, δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Αντίλογος»Κύριε Αρχηγέ αφυπηρετήσατε προσφάτως, έχοντας συμπληρώσει το ανώτατο προβλεπόμενο όριο των 4...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 15 Νοεμβρίου 1983: Ιδρύεται το ψευδοκράτος της “Βόρειας...

6
Μέσα σε πνεύμα μυστικότητας ως προς τις προετοιμασίες, η Βουλή του τουρκοκυπριακού ψευδοκράτους ανακηρύσσει την ίδρυση της "Τουρκικής Δημοκρατίας της Βορείου Κύπρου". Με ανακοίνωση,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 15 Νοεμβρίου 1983: Ιδρύεται το ψευδοκράτος της “Βόρειας Κύπρου”

Μέσα σε πνεύμα μυστικότητας ως προς τις προετοιμασίες, η Βουλή του τουρκοκυπριακού ψευδοκράτους ανακηρύσσει την ίδρυση της "Τουρκικής Δημοκρατίας της Βορείου Κύπρου". Με ανακοίνωση,...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 15 Νοεμβρίου 1969: Σύγκρουση υποβρυχίων στα βάθη της θάλασσας του Μπάρεντς

Το σοβιετικό υποβρύχιο Κ-19 συγκρούεται με το αμερικανικό USS Gato (SSN-615) σε βάθος 60 μέτρων στη θάλασσα του Μπάρεντς. Το αποτέλεσμα είναι να καταστραφεί...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 15 Νοεμβρίου 1967: «Επιχείρηση Γρόνθος», τα γεγονότα της Κοφίνου στην Κύπρο

Στα μέσα της δεκαετίας του ’60 το Κυπριακό παρέμενε ανοιχτό ζήτημα, καθώς ενώ είχε ανακηρυχθεί το ανεξάρτητο κράτος της Κύπρου, οι διακοινοτικές σχέσεις Ελληνοκυπρίων...