Στο πλαίσιο της παρτίδας παραγωγής (Lot) 15 με συμβόλαιο ύψους $7,6 δις που υπέγραψε το Πεντάγωνο προ ημερών με τη Lockheed Martin (παραδοτέα έως τον Οκτώβριο του 2024), στο πλαίσιο της ευρύτερης συμφωνίας για τις Lot 15-17, περιλαμβάνονται:
- 49 F-35A για τη USAF
- 3 F-35B & 10 C για το USMC
- 15 F-35C για το USN
- 32 F35A & 4 F-35B για χώρες-εταίρους στο πρόγραμμα
- 16 F-35A για πελάτες FMS (όπως θα γίνει και η Ελλάδα, όταν υπογραφεί το συμβόλαιο)
Μικρή λεπτομέρεια είναι ότι η Lot 15 παραμένει -έστω και τυπικά- LRIP (Low Rate Initial Production), δηλαδή παραγωγή χαμηλού ρυθμού και όχι FRP (Full Rate Production), δηλαδή παραγωγή πλήρους ρυθμού.
Χωρίς να μπούμε σε πολλές λεπτομέρειες, μιας και το θέμα το έχουμε αναλύσει πολλές φορές από τις ηλεκτρονικές και (ειδικά τις) έντυπες σελίδες μας, το JSF και στις τρεις εκδόσεις του έχει μπει εδώ και χρόνια σε παραγωγή, παραδίδοντας αεροπλάνα στους πελάτες του, ενώ η εξέλιξή του συνεχίζεται.
Αυτό -που δεν είναι μοναδικό στην περίπτωση του JSF- συμβαίνει διότι εάν θα έπρεπε να ολοκληρωθεί η εξέλιξη και μετά να μπει ο τύπος σε παραγωγή, τότε θα υπήρχε μια τεράστια καθυστέρηση στην είσοδό του σε υπηρεσία. Οι εξελίξεις από την συνεχιζόμενη ανάπτυξή του (όπως συμβαίνει και με άλλους τύπους αεροσκαφών) ενσωματώνεται σταδιακά στην παραγωγή και εκ των υστέρων και στα αεροπλάνα που έχουν παραχθεί και παραδοθεί.
Η μετάπτωση όμως από LRIP σε FRP απαιτεί σύμφωνα με την αμερικανική νομοθεσία την αποδεδειγμένη ικανοποίηση των συμβατικών προδιαγραφών (Milestone C), πριν εγκριθεί η μετάπτωση. Για το JSF, παρά το γεγονός ότι περισσότερα από 825 έχουν αφήσει την γραμμή παραγωγής, αυτή γίνεται ακόμη με καθεστώς LRIP, αφού κάποιες από τις συμβατικές προδιαγραφές δεν έχουν ακόμη ικανοποιηθεί.
Σε γενικές γραμμές αυτές αφορούν την απόδοση και την ικανότητα επιβίωσης του στελθ μαχητικού σε μελλοντικό περιβάλλον μάχης απέναντι σε ενοποιημένη αεράμυνα (Integrated Air Defence), που πιστεύεται ότι θα αποκτήσουν η Ρωσία και η Κίνα προς το τέλος της τρέχουσας ή τις αρχές της επόμενης δεκαετίας.
Το παράδοξο είναι -και πάλι σε πολύ γενικές γραμμές- ότι οι δοκιμές του JSF για να αποδείξει ότι ικανοποιεί τις συμβατικές αυτές προδιαγραφές απέναντι σε IAD, μπορούν να γίνουν μόνο σε εξομοίωση τέτοιου περιβάλλοντος, που μέχρι σήμερα το Πεντάγωνο έχει αποτύχει να ολοκληρώσει σε ικανοποιητικό επίπεδο. Έτσι μέχρι να γίνει αυτό το F-35 θα παραμένει σε LRIP.