Το γερμανικό υπουργειο Άμυνας εκτιμά ότι θα κοστίσει σχεδόν 9 δισεκατομμύρια ευρώ η διατήρηση σε υπηρεσία του στόλου των 93 πεπαλαιωμένων αεροσκάφών κρούσης Tornado IDS, σύμφωνα με απόρρητο έγγραφο που διαβιβάστηκε σε Γερμανούς βουλευτές αυτή την εβδομάδα.
Έτσι αναφέρει σε αποκλειστικό του δημοσίευμα το διεθνές πρακτορείο Ρόιτερ, υπογραμμίζοντας ότι η δυσοίωνη αυτή πρόβλεψη για το κόστος περιλαμβάνει 5,64 δισ. ευρώ για τη διατήρηση των αεροσκαφών σε υπηρεσία (τα οποία άρχισαν να εντάσσονται σε υπηρεσία για πρώτη φορά το 1983), 1,62 δισ. ευρώ για την σχεδίαση νέων υποσυστημάτων στην θέση άλλων απαρχαιωμένων καθώς και 1,58 δισ. ευρώ για την αγορά τους.
Η Γερμανία τον Ιανουάριο αποφάσισε να επιλέξει είτε το F/A-18E/F Super Hornet είτε το Eurofighter για να αντικαταστήσει τον στόλο των Tornado τα επόμενα χρόνια, απορρίπτωντας το F-35 της Lockheed Martin.
«Άκυρο» στο F-35 για την αντικατάσταση των γερμανικών Tornado
Ωστόσο, ούτε το Super Hornet ούτε το Eurofighter είναι σήμερα πιστοποιημένα να μεταφέρουν αμερικανικά πυρηνικά όπλα, όπως απαιτείται από τις υποχρεώσεις της Γερμανίας στο ΝΑΤΟ.
Επομένως η Γερμανία θα εξαρτάται από τον στόλο της Tornado για αυτήν την αποστολή μέχρι να αποκτήσει νέα πιστοποιημένα αεροπλάνα – μια διαδικασία που θα μπορούσε να διαρκέσει χρόνια.
Οι εκτιμήσεις για το κόστος διατήρησης των Tornado σε υπηρεσία ήταν απάντηση σε ερώτημα από βουλευτές των αντιπολιτευόμενων Ελεύθερων Δημοκρατών, οι οποίοι επέκριναν το υπουργείο για την απόρριψη του F-35 – το μόνο αεροσκάφος από τα υποψήφια που έχει ήδη πιστοποιηθεί για αυτόν τον ρόλο.
Κοινοβουλευτικές πηγές ανέφεραν στο Ρόιτερ ότι η εκτίμηση ήταν ακόμη υψηλότερη από την αναμενόμενη φτάνοντας τα περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ ανά αεροσκάφος, δηλαδή ακριβότερα από το να αγοράζονταν ολοκαίνουρια αεροσκάφη.
Η Γερμανία ζητά να μάθει από τις ΗΠΑ αν το EF-2000 θα φέρει πυρηνικά όπλα
Ωστόσο, η αργή διαδικασία προμήθειας αμυντικού εξοπλισμού στη Γερμανία και η περίπλοκη διαδικασία πιστοποίησης νέων αεροσκαφών για τη μεταφορά πυρηνικών όπλων συνεπάγεται ότι οποιοδήποτε νέο αεροσκάφος θα ήταν απίθανο να μπει σε υπηρεσία μέχρι το 2025 ή και ακόμα αργότερα.
Από τα 93 αεροσκάφη Tornado της Γερμανίας, 85 επιχειρούν με τη Luftwaffe αν και δεν είναι όλα πιστοποιημένα για τη μεταφορά πυρηνικών όπλων. Τα υπόλοιπα αεροπλάνα χρησιμοποιούνται για εκπαίδευση.
Τα γερμανικά Tornado έχουν ποσοστό διαθεσιμότητας κάτω από 40%, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου που επικαλείται το Ρόιτερ. Η Γερμανία τα προηγούμενα χρόνια είχε επίσημα δημοσιεύσει τέτοια δεδομένα, αλλά για λόγους ασφαλείας από φέτος διαβάθμισε τις διαθεσιμότητες των οπλικών της συστημάτων.