Ένα από τα πολλά παράλληλα προγράμματα που αναπτύσσει η Τουρκία για τον αεροπορικό της στόλο είναι αυτό του «εθνικού ραντάρ», το οποίο ανακοινώθηκε ότι εξελίσσεται από το 2019, ήταν να παρουσιαστεί το 2021, τελικά παρουσιάστηκε φέτος πριν λίγες μέρες, από τη Διεύθυνση Αμυντικών Βιομηχανιών της Τουρκικής Προεδρίας (SSB), χωρίς όμως πληροφόρηση για τις επιδόσεις του.
Η σχετική τελετή έγινε με αρκετή επισημότητα από την Aselsan, την κατασκευάστρια, ενώ όπως δήλωσε ο Ismail Demir, επικεφαλής της SSB, αρχικός στόχος είναι το ραντάρ να ενσωματωθεί στο μη επανδρωμένο Akinci, της εταιρίας Baykar, αλλά και μελλοντικά στα F-16 Block 30 που διαθέτει η χώρα.
Το δεύτερο -γνωστό και αυτό ως πρόθεση εδώ και χρόνια- είναι κρίσιμο μέρος του προγράμματος αναβάθμισης των τουρκικών F-16, μέσω του προγράμματος OZGUR. Αυτό προβλέπει νέο ραντάρ για τα μαχητικά, νέο ψηφιακό κόκπιτ με μεγάλες οθόνες, νέο υπολογιστή αποστολής, νέο IFF, νέο αδρανειακό σύστημα πλοήγησης, ενώ θα υπάρξει και εκτεταμένη δομική επισκευή ώστε η αντοχή του αεροσκάφους να φθάσει τις 12.000 πτήσης.
Το OZGUR βέβαια είναι μια υπόθεση που «ακούμε και δεν βλέπουμε» για πολύ καιρό, σχεδόν μια δεκαετία. Κατά καιρούς υποσυστήματα του έχουν εμφανιστεί (π.χ. αδρανειακό σύστημα πλοήγησης, στατικά μοντέλα του ψηφιακού πιλοτηρίου, ένα δείγμα υπολογιστή αποστολής) αλλά η σύνθεση και ολοκλήρωση όλων αυτών, με κέντρο βέβαια το νέο ραντάρ, δεν είναι απλή υπόθεση. Εφόσον εφαρμοστεί όμως αφορά πρωτίστως (ή και μόνο αυτά) τα 43 F-16 Block 30 που διαθέτει η Τουρκία, καθώς για αυτά έχει και πάρει δικαιώματα για τον κώδικα του αεροσκάφους, άρα μπορεί να τον αλλάξει-βελτιώσει για να ενσωματώσει τα «εθνικά» συστήματα.
Aselsan: Μια ματιά στην μεγαλύτερη αμυντική εταιρία της Τουρκίας
Το ραντάρ πάντως που ανακοινώθηκε στις 10 Νοεμβρίου, τεχνολογίας AESA με στοιχεία νιτριδίου του Γαλλίου (GaN) θεωρητικά θα έχει σημαντικά καλύτερες επιδόσεις από το παλαιό AN/APG-68 που φέρουν τώρα τα F-16 Block 30. Η ουσία πάντως είναι πως το μεγάλο μη επανδρωμένο της Baykar, το δικινητήριο Akinci, με το νέο ραντάρ και τη δυνατότητα να μεταφέρει πυραύλους αέρος-αέρος, από μόνο του μπορεί να γίνει μια -αργοκίνητη βέβαια- πλατφόρμα αεροπορικής επίθεσης, παράγοντας μια ακόμη απειλή στην περιοχή μας.