Τα πλοία παράκτιων επιχειρήσεων LCS, και συγκεκριμένα η κλάση Freedom, είναι τόσο γνωστά στην Ελλάδα όσο σχεδόν και οι φρεγάτες κλάσης Belh@rra/FDI. Δεν χρησιμοποιούμε τον όρο “δημοφιλή”, γιατί μόνο τέτοια δεν είναι. Αντίθετα, ένα αστείο που ξεκίνησε το 2021 στο τότε Twitter, και χρησιμοποιήθηκε από συγκεκριμένους δημοσιογράφους, ο όρος “Αλουμινότρατες”, είναι πλέον αυτό που χαρακτηρίζει τα πλοία στην Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση, τα άρθρα που έχουν γραφτεί για τα πλοία αυτά, συναγωνίζονται σε αριθμό όσα έχουν γραφτεί για τις FDI.
Ξεκινώντας με μια μικρή ιστορική αναδρομή, η «ιδέα» LCS είναι μια κλάση πλοίων που θα πολεμούσαν στις απειλές στη θάλασσα, μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, ενσωματώνουν υψηλή ναυπηγική τεχνολογία. Σήμερα ξαφνικά βρέθηκαν να είναι άνευ ουσιαστικής αποστολής, καθώς σχεδιάστηκαν σε μια άλλη εποχή, για τελείως διαφορετικές απειλές. Έτσι, ενώ το Αμερικανικό Ναυτικό ήθελε κάποια φθηνά πλοία σε απόκτηση και συντήρηση, με πολύ μεγάλη ταχύτητα (η κλάση LCS Freedom αγγίζει τους 47 κόμβους), τελικά απέτυχε. Η κλάση Independence δεν τα πήγε καλύτερα, καθώς είναι και περίπου 30% ακριβότερη της κλάσης Freedom. Επίσης είναι κατασκευασμένη 100% από αλουμίνιο. Πολλοί συντάκτες μπερδεύουν ακόμη τις Freedom με τις Independence.
Οι λόγοι που το ΠΝ κοιτά με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το LCS-17, USS Indianapolis
Η κλάση Freedom βασίστηκε σε πολιτικό σχέδιο της ιταλικής Fincantieri, αλλά ενώ ξεκίνησε σαν μια εξαιρετικά φθηνή λύση, η κατασκευή της ακρίβυνε πολύ (από τα περίπου 150 με 200 εκ. δολάρια, έφτασε τα 450 εκ. δολάρια) μόλις το USN ζήτησε δομικές ενισχύσεις για αύξηση της επιβιωσιμότητας. Επίσης, η μέθοδος της συντήρησης που επιλέχθηκε, με εξωτερικούς υπεργολάβους, κι όχι με το πλήρωμα, εκτόξευσε το κόστος της συντήρησης σε επίπεδα φρεγάτας FFG-7, ή ακόμη χειρότερα, σε επίπεδα Areligh Burke!
To χειρότερο όμως ήταν πως τα πλοία δεν μπορούσαν να προβάλλουν ναυτική ισχύ όπως μια καλά εξοπλισμένη φρεγάτα σε περιβάλλοντα όπως ο Ειρηνικός, απέναντι στο κινεζικό ναυτικό. Η τοποθέτηση πυραύλων εναντίον πλοίων NSM στις LCS Independence ήταν περισσότερο λύση ανάγκης, παρά κίνηση ναυτικής υπεροχής για τους Αμερικανούς. Κανονικά, τα πλοία έπρεπε ή να γίνουν upgunned (με τοποθέτηση Mk41 και ASW Module), ή να αποσυρθούν. Τελικά για τα μισά πλοία της κλάσης, επιλέχθηκε το τελευταίο, η απόσυρση. Τα άλλα μισά θα μείνουν να υπηρετούν σε περιοχές που χρειάζεται, όπως ο Ατλαντικός Ωκεανός, η Μεσόγειος, ο Ινδικός Ωκεανός αλλά και ο Περσικός Κόλπος (μιλάμε πάντα για τα LCS Freedom), με διάφορες λύσεις ενίσχυσης της ισχύος τους.
Πολεμικό Ναυτικό: Νέες συζητήσεις με τις ΗΠΑ για παραχώρηση τεσσάρων LCS
H σελίδα έχει πολλές φορές επιχειρηματολογήσει υπέρ της ανάγκης απόκτησης από πλευράς ΠΝ των πλοίων αυτών, σε αντικατάσταση των υπέργηρων φρεγατών κλάσης S στο ΠΝ. Τα πλοία αυτά, είτε με τοποθέτηση NSM, είτε με “μεταμόσχευση” πυραύλων Harpoon από αποσυρόμενα πλοία, είναι κατά πολύ ανώτερα και νεότερα από τις S. Παρότι δεν έχουν την ισχύ φρεγάτας, εντούτοις η πολυμορφική τους σχεδίαση θα επιτρέψει στο ΠΝ να συμπληρώσει “πλώρες” σε κρίσιμες αποστολές. Για να είμαστε ακριβείς, μια LCS με Harpoon, είναι κατά πολύ καλύτερη λύση από μια Kortenaer, και η ισχύς της συγκρίνεται με μια ελαφρά εξοπλισμένη κορβέτα.
H σελίδα ανέκαθεν υποστήριζε μια λύση “ανάγκης”, με 4 φρεγάτες FDI (ελπίζουμε να δούμε την 4η και να μην μείνουμε στην διαπραγμάτευση), 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, και 4 ως 6 LCS Freedom Upgunned (με NSM ή MM40 Exocet ή έστω, RGM-84 Harpoon). Αυτό θα επέτρεπε να την απόσυρση των Kortenaer, με διατήρηση σε υπηρεσία μόνο του ΕΛΛΗ και ΛΗΜΝΟΣ, τα καλύτερα πλοία της κλάσης Kortenaer για αρκετό καιρό (με χρήση ανταλλακτικών των υπολοίπων). Ποτέ όμως δεν δεχτήκαμε την αντικατάσταση των εξαιρετικά πολύτιμων φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ από τις LCS, και δεν υπάρχει περίπτωση να το δεχτούμε!
ΕΚΤΑΚΤΟ: Το ΠΝ απορρίπτει τα LCS 5, 7, 9 και 11, επιμένει μόνο για τα LCS 13, 15, 17 και 19
Οι ΜΕΚΟ200ΗΝ έχουν σχεδιαστεί από την αρχή σας φρεγάτες πολλαπλών ρόλων. Αν και με πολλά μίλια στις αποσκευές τους, είναι πλατφόρμες που τις ξέρει πολύ καλά το Πολεμικό μας Ναυτικό, και με μια σοβαρή επένδυση στον εκσυγχρονισμό, θα μπορέσουν να υπηρετήσουν για πολλά ακόμη χρόνια. Προφανώς και το πρώτο πλοίο έχει πέσει στη θάλασσα πριν 35+ χρόνια, αλλά τα πλοία συντηρούνται υποδειγματικά, ενώ έχουν ένα πολύ ισορροπημένο εξοπλισμό αποστολής. Δυστυχώς, ο εξοπλισμός αυτός θέλει πλέον είτε εργοστασιακή συντήρηση, είτε πλήρη αντικατάσταση.
Επίσης, η μαχητική αξία των ΜΕΚΟ200ΗΝ είναι συντριπτικά ανώτερη των φρεγατών S. Μια φρεγάτα S όμως, έχει την τύχη να έχει σύγχρονο CMS TACTICOS, ενώ οι ΜΕΚΟ200ΗΝ έχουν “κολλήσει” στο STACOS. Σε σύγκριση με τις LCS, αν και οι LCS υπερτερούν ξεκάθαρα στα ηλεκτρονικά, με radar TRS-3D/TRS-4D, αλλά και το CMS COMBATSS-21, εντούτοις χρειάζονται πολλές δομικές αλλαγές για να φέρουν εκτοξευτή για πυραύλους ESSM. Επίσης, δεν συζητάμε πως το πυροβόλο Mk45 5-inch των ΜΕΚΟ200ΗΝ, δεν μπορεί να τοποθετηθεί έτσι εύκολα σε οποιαδήποτε νέο “σκαρί”. Για παράδειγμα, ακόμη και η υποδειγματικής ναυπηγικής σχεδίασης φρεγάτα κλάσης ΚΙΜΩΝ, δεν μπορεί να φέρει τόσο βαρύ πυροβόλο, και οπλίστηκε με το ελαφρύτερο 76άρι πυροβόλο.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Από το 2020 το Πολεμικό Ναυτικό ζητά επίσημα MMSC και αργότερα και LCS
Με λίγα λόγια, οι LCS θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τις φρεγάτες κλάσεις S (τουλάχιστον αρκετές από αυτές), αλλά δεν θα μπορούσαν κυριολεκτικά με τίποτα, να αντικαταστήσουν τις φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ. Ένα ΠΝ με 4 FDI και 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, μαζί με έναν αριθμό LCS Freedom και τις 7 ΤΠΚ Ρουσσέν, θα μπορούσε να είναι επίφοβο σε όλη την ευρύτερη περιοχή. Αλλά μόνο 4 FDI, με κάποιες LCS Freedom, δεν μπορεί να κάνει και πολλά.
Συνεπώς, αν
Η συνέχεια στο navaldefence.grnavaldefence.gr