Ιαπωνικά ναυπηγεία ετοιμάζουν ένα νέο σχέδιο μεταγωγικού πλοίου που θα μπορεί να μεταφέρει την νεοσύστατη αμφίβια ταξιαρχία ταχείας ανάπτυξης της Ιαπωνίας και τα μεταφορικά της αεροσκάφη κλίνοντος στροφείου MV-22.
Η Japan Marine United Corporation αποκάλυψε στην Έκθεση Αμυντικού Υλικού DSEI Japan 2019 στην πόλη Chiba το σχέδιο για ένα νέο Ελικοπτεροφόρο Αποβατικό (Landing Helicopter Dock – LHD).
Banzai! Η Ιαπωνία ενεργοποιεί Δύναμη Πεζοναυτών για πρώτη φορά μετά τον Β΄ ΠΠ
Το πλοίο θα έχει εκτόπισμα 19,000 τόνους και μια αυτοβυθιζόμενη δεξαμενή που θα χωρά δύο αερόστρωμνα αποβατικά LCAC και 20 τεθωρακισμένα οχήματα αμφίβιας εφόδου AAV-7A1. To ενιαίο κατάστρωμά του φέρει πέντε θέσεις προσνήωσης μεγάλων ελικοπτέρων ή αεροσκαφών κλίνοντος στροφείου ενώ άλλα πέντε θα αποθηκεύονται στα δύο υπόστεγα κάτω από το κατάστρωμα.
Το πλήρωμα του πλοίου ανέρχεται σε 500 άτομα. Δεν αποσαφηνίζεται πόσους πεζοναύτες θα μπορεί να μεταφέρει αλλά παρομοίων διαστάσεων πλοία έχουν θέσεις φιλοξενίας για 500 περίπου άτομα ή διπλάσιους για μικρότερα χρονικά διαστήματα.
Αυτή τη στιγμή το ιαπωνικό ναυτικό δεν έχει εκφράσει επίσημα καμία απαίτηση για νέο αποβατικό αλλά οι προθέσεις μιλούν από μόνες τους. Τον Μάρτιο του 2018 οργανώθηκε η νέα ταξιαρχία πεζοναυτών ταχείας ανάπτυξης, για πρώτη φορά μετά τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο. Ταυτόχρονα αναπτύχθηκαν 52 αμφίβια ΤΟΜΠ AAV7, 6 LCAC και αποκτήθηκαν 17 μεταγωγικά αεροσκάφη κλίνοντος στροφείου MV-22. Τίθεται αμέσως το ερώτημα: Πώς θα μετακινηθούν όλα αυτά;
Υπάρχουν, φυσικά, δύο ελικοπτεροφόρα κλάσης Izumo (επισήμως “ελικοπτεροφόρα αντιτορπιλικά” ) τα οποία το ιαπωνικό ναυτικό τα μετατρέπει σε ελαφρά αεροπλανοφόρα ικανά να φέρουν F-35B δίνοντάς τους ικανότητες κρούσης. Άλλα δύο αεροπλανοφόρα έχουν παραγγελθεί. Επιπλέον, ο στόλος αποβατικών περιλαμβάνει δύο ελικοπτεροφόρα κλάσης Hyuga και τρία αρματαγωγά κλάσης Osumi.
Τα τρία τελευταία αναβαθμίζονται για να μπορούν να υποστηρίζουν αεροσκάφη MV-22 και τεθωρακισμένα AAV-7 αλλά η μεταφορική τους ικανότητα περιορίζεται σε 330 πεζοναύτες το καθένα και η ταξιαρχία πεζοναυτών αριθμεί 3,000 άτομα. Αν, λοιπόν, ο ιαπωνικός στόλος επιθυμεί να αναπτύξει ολόκληρη την ταξιαρχία, χρειάζεται κι άλλα πλοία μεταφοράς.
Η απόκτηση LHD θα φέρει την Ιαπωνία στο ίδιο επίπεδο με τα συμμαχικά ναυτικά, όπως το αμερικανικό που διαθέτει 10 από αυτά, με ένα να ναυλοχεί μόνιμα στο νησί των ανθισμένων κερασιών. Το αυστραλιανό ναυτικό αποκτά δύο LHD, το Νοτιοκορεατικό ναυπηγεί τρία ενώ από την άλλη το κινεζικό ναυτικό απέκτησε το πρώτο του LHD τον Σεπτέβριο του 2019.
Η Ιαπωνία αντιμετωπίζει πλέον νέες απειλές σε ένα ολοένα και εχθρικότερο περιβάλλον: η Βόρειος Κορέα κάνει σημαντικά βήματα δοκιμάζοντας βαλλιστικά βλήματα σε όλο και μεγαλύτερες αποστάσεις, λόγος που η κυβέρνηση του Τόκυο εγκαθιστά νέα ραντάρ και πυραύλους αναχαιτίσεως βλημάτων που βασίζονται στην επίγεια έκδοση του συστήματος Aegis. Παράλληλα, η Κίνα εμφανίζεται όλο και πιο επεκτατική ανοιγόμενη στις ανοιχτές θάλασσες και εγκαθιστώντας φρουρές και βάσεις σε σειρά από νησίδες και ατόλες στον Ειρηνικό.
Αεροπλανοφόρα κλάσης Izumo: Η «λεπίδα» που θα ανακόψει τον κινεζικό επεκτατισμό;
Αυτό κάνει την Ιαπωνία να θέλει να επεκτείνει το “μακρύ χέρι” της αντιμετωπίζοντας την απειλή σε μεγαλύτερες αποστάσεις από τις ακτές της. Η δημιουργία της ταξιαρχίας πεζοναυτών για πρώτη φορά στη μεταπολεμική ιστορία της εντάσσεται ακριβώς σε αυτό το πνεύμα. Ήδη, οι πεζοναύτες της αναπτύχθηκαν σε κοινές φιλιππινο-αμερικανικά γυμνάσια αποκτώντας εμπειρία.
Τα ναυπηγεία Japan Marine United Corporation έχουν ήδη πάρει τα μέτρα τους κι έχουν ολοκληρώσει τη σχεδίαση του νέου LHD αναμένοντας την παραγγελία του ιαπωνικού ναυτικού μέσα στα επόμενα χρόνια. Δεν αποκλείεται, βέβαια, να δούμε και ένα άλλο σενάριο. Αντί του μεγάλου LHD των 19,000 τόνων, να ζητηθεί ένας στόλος μικρότερων αποβατικών ως απογόνων της κλάσης Ōsumi που θα δράσουν σε συνδυασμό με τα μεγαλύτερα Izumos και Hyugas.
Πηγή